rembekrachtiger eruit ??

• rian van ginneken (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2006 17:52 #51784 door rian van ginneken (GAST)
rembekrachtiger eruit ?? is gemaakt door rian van ginneken (GAST)
<p>Het zou fijn zijn als ik wat "technisch" advies zou kunnen krijgen! Vandaag is mijn amazone uit 1969 naar de APK keuring gegaan en...de rembekrachtiger (van een 140serie) is kapot. Dat vermoeden had ik al want het remmen verliep de laatste weken in een iets ander ritueel dan voorheen. Nu heb ik op het forum al wat zitten neuzen en begrepen dat een nieuwe rembekrachtiger de veiligste, makkelijkste, duurste en beste oplossing is. Maar ik wil toch nog meningen over het laten vervallen van de rembekrachtiger, niet alle ama's hebben tenslotte een rembekrachtiger. Mijn ama is gewoon in onderhoud bij een garage en het lijkt mij ook een oplossing om dat hele apparaat ertussen uit te laten halen?? Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken. groets rian</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-10-2006 18:09 #82758 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic rembekrachtiger eruit ??
Bij mijn combi was de rembekrachtiger ook "gebypast". Later heb ik wel weer een bekrachtiger geplaatst, het verschil was niet echt wereldschokkend. Dus je kan gewoon je bekrachtiger laten vervallen en als je er behoefte/geld voor hebt een nieuwe plaatsen. succes!

• Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2006 19:23 #82757 door
Beantwoord door in topic rembekrachtiger eruit ??
<p>Ik rij al jaren zonder rembekrachtiger in mijn amazon en vind het eigenlijk wel lekker rijden. Het gaat erom dat de verdere reminstallatie in goede doen is. Het schijnt trouwens dat bij een noodstop evenveel kracht op het rempedaal nodig is om snel te remmen bij een amazon met of zonder rembekrachtiger. Groeten S</p><p> </p><p> </p>

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-10-2006 20:39 #82756 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic rembekrachtiger eruit ??
Amazones hadden inderdaad zonder schijfremmen geen rembekrachtiger. Met rembekrachtiger maakt een weselijk verschil. Zeker als er op de voorwielen schijfremmen zitten. Tip: bezuinig niet op je reminstallatie.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2006 21:11 #82755 door rian van ginneken (GAST)
Beantwoord door rian van ginneken (GAST) in topic rembekrachtiger eruit ??
<p>Bedankt voor jullie reacties. Rob, mijn ama is van 1969 en ik lees in het olyslagerboekje dat er dus hydraulisch bediende en door vacuum bekrachtigde <strong>schijfremmen voor</strong> zitten. Misschien een echt rare vraag maar kan de rembekrachtiger dan uberhaupt niet vervallen ??Wat gebeurt er praktisch gezien als de rembekrachtiger zijn werk niet meer doet ?? Kan iemand dat in "jip en jannekes"-taal uitleggen ??Moet dat geval ertussenuit...laat me nu verder maar niets meer zeggen ik wacht wel op een antwoord...groets rian</p><p> </p>

• Niek Laverman
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-10-2006 21:11 #82754 door Niek Laverman
Beantwoord door Niek Laverman in topic rembekrachtiger eruit ??
In mijn vorige amazon is de rembekrachter ook kapot gegaan. Ik heb toen ook de rembekrachtiger eruit laten halen. Je moet dan wel het rempedaal een stuk steviger intrappen, maar ik was hier vrijsnel aan gewend. Gewoon proberen wat je ervan vindt.

'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur
'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl

• Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-10-2006 21:26 #82753 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic rembekrachtiger eruit ??
<p>Een '69 amazone met "140"-rembekrachtiger kun je niet er zo maar even tussenuit laten.</p><p>De hoofdremcilinder wordt rechtstreeks bedient door de rembekrachtiger.</p><p>Dit in tegenstelling tot de oudere amazones welke een apart aangesloten bekrachtiger hebben.</p><p>Dus : helaas een andere bekrachtiger monteren</p>

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-10-2006 21:28 #82752 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic rembekrachtiger eruit ??
Je moet inderdaad zonder rembekrachtiger het rembedaal stevig intrappen. De rembekrachtiger maakt gebruik van het vacuum van de motor. Met andere woorden door het intrappen van het rempedaal helpt het vacuum van de motor de druk op het remsysteem te verhogen. Omdat je het gaspendaal loslaat tijdens het remmen krijgt het vacuum van de motor de hoogste waarde. Deze negatieve druk wordt op een membraam gezet wat in de rembekrachtiger zit welke mede extra druk op het remsysteem zet. Je hoeft dus het rempendaal minder zwaar in te drukken. Het gaat dus om comfoor. Maar ik vraag me af als je een noodstop moet maken wat dan het verschil van remweg is.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2006 21:51 #82751 door rian van ginneken (GAST)
Beantwoord door rian van ginneken (GAST) in topic rembekrachtiger eruit ??
<p>wederom bedankt voor de reacties, ik ben blij dat er weer gasten op het forum mogen....Een noodstop maken is uitgesloten...dat is geen noodstop dat is gewoon knallen. Dat heb ik al ervaren. Ik houd enorm veel afstand en anticipeer continu op de andere weggebruikers, ik heb volgens mij ook een heel goede beschermengel, maar ik moet het noodlot niet tarten. </p><p>En zal maar weer eens een "investering" doen, vorig jaar is de hoordremcilinder nog vernieuwd, dus het is misschien slimmer om door te zetten en er een paar honderd euro aan uit te geven...maar waar stopt het...nooit ...met zo'n beauty...helaas!!!</p>

• Thomas Groeneveld (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2006 23:34 #82750 door Thomas Groeneveld (GAST)
Beantwoord door Thomas Groeneveld (GAST) in topic rembekrachtiger eruit ??
<p>Je kan de bekrachtiger toch gewoon laten zitten, Een 10 mm boutje met een slangklem in het de vacuumslang doen, zodat de motor geen valse lucht meer aantrekt en klaar is kees?</p><p>Zo heb ik in ieder geval wel een tijdje gereden met dat systeem van 1969.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD