Auto trekt naar links bij remmen

  • Pepijn Schakel (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22-06-2007 20:19 #51140 door Pepijn Schakel (GAST)
Auto trekt naar links bij remmen is gemaakt door Pepijn Schakel (GAST)
<p>Goedenavond,</p><p>Al sinds de (slechte) keuring vorig jaar bij aankoop van onze Amazon trekt de auto bij het remmen naar links. Hij is zojuist weer (af)gekeurd vanwege dit remprobleem. Ik heb nu van de garage 2 weken de tijd gekregen om dit zelf te verhelpen. Als tips kreeg ik mee eerst bij de schijfremmen voor te beginnen, en de trommels achter te bekijken. De vraag die ik mijzelf heb gesteld is," als de auto naar links trekt moet hij in principe dus links harder remmen, maar wat als hij dus gewoon rechts niet goed remt maar links normaal?". Is dit een juiste redenatie? Wie kan mij aan tips & tricks helpen? </p><p>Alvast erg bedankt voor de reactie's. MvG, Pepijn.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2007 22:31 #85699 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Auto trekt naar links bij remmen
<p>Hoi Pepijn!</p><p>Da's juist, heel juist!</p><p>Meestal wordt de malheur veroorzaakt door een slecht (of niet) werkende rem, in jouw geval dus de rechter-voorrem.</p><p>Misschien vastzittende remcilinders of remblokken. Soms te verhelpen, soms alleen te verhelpen met een nieuwe remklauw.</p><p>Om aan de remmen te werken moet je w&eacute;l een beetje sleutelervaring hebben ivm de veiligheid.</p><p>Als je mondeling raad wilt: mail me eerst even op whitehorsekart@planet.nl .</p><p>Groeten,</p><p>Tom.</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2007 00:44 #85698 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Auto trekt naar links bij remmen
<p>In een remklauw zitten zuigers die ervoor zorgen dat de remvoering tegen de schijf wordt gedrukt. In de remklauw van mijn model Amazon is dat een grote cilinder aan de ene kant en twee kleinere aan de andere kant.</p><p> </p><p>Het zou kunnen dat een (of meerdere) zuiger muurvast zit. Wat dan nog wel eens wil helpen is dat kruipolie tussen de zuiger en het rubber spuiten. Dan een voor een de remvoeringen verwijderen. Dan een plankje tussen de remschijf en de zuiger/zuigers doen die dunner is dan een remvoering, maar dik genoeg om te voorkomen dat de zuiger eruit kan. Dan kun je hard op de rem gaan staan. Dan moet de zuiger naar buiten komen. Dan kun je de zuiger(s) met het plankje weer wat terugdrukken. Dit kun je dan herhalen totdat de zuiger weer goed soepel gaat.</p><p> </p><p>Hij moet echt goed soepel gaan en niet alleen eruit komen. Het is namelijk belangrijk dat de remschijf weer goed losgelaten wordt als je je rem loslaat en dat de zuigers dus weer goed teruggaan. Als de rem (teveel) blijft hangen na het remmen wordt hij hier ook op afgekeurd.</p><p> </p><p>De hierboven beschreven procedure is misschien wel een beetje een paardenmiddel. Het werkt niet om echt vastgeroeste remklauwen weer gangbaar te krijgen. Het blijven je remmen, dus bij twijfel zou ik zeggen, vervangen door gereviseerde remklauwen.</p><p> </p><p>En daarna vaak genoeg met de auto rijden. Dergelijke symptomen komen mede voor nadat een auto lang heeft stilgestaan. </p><p> </p><p>Succes!</p><p>Groeten Lars</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pepijn Schakel (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23-06-2007 15:42 #85697 door Pepijn Schakel (GAST)
Beantwoord door Pepijn Schakel (GAST) in topic Auto trekt naar links bij remmen
<p>Heren, hartelijk dank voor de reactie's. Ik ga van de week eens op onderzoek uit. Aan de rechter kant van de auto dus. Zal laten weten wat eruit is gekomen over 2 weken. Heb ik het zelf gevonden of moest toch de garage te hulp schieten?</p><p>Prettig weekend, Pepijn.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niels Rijper (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
23-06-2007 16:38 #85696 door Niels Rijper (GAST)
Beantwoord door Niels Rijper (GAST) in topic Auto trekt naar links bij remmen
<p>hey pepijn, </p><p>als ik het me goed herinner was het bij een gelijk probleem bij mij de fusee die niet goed meer was waardoor dat wiel meer kon bewegen dan de andere.</p><p>misschien minder warschijnlijk dan kapotte remmen maar kijk er toch even naar.</p><p>niels</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2007 10:50 #85695 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Auto trekt naar links bij remmen
<p>Dag Pepijn,</p><p> </p><p>scheeftrekken bij auto met trommelremmen zoals bij AM en PV is bekend
probleem bij keuring. Bij auto met schijfremmen romdom is dit veel minder
voorkomend. Het verbaast mij dan ook ten zeerste, dat antwoorden op gemeld
probleem tot hiertoe enkel verwijzen naar mogelijks vast zittende cilinders
in remklauw. Of deze vast zitten of niet is onmiddellijk (letterlijk) te
voelen: ga eindje rijden, en voel doorheel opening in velg aan remschijf;
voelt 1 schijf veel heter aan dan de andere schijf, dan komt cilinder (of
meerdere cilinders) in klauw moeilijker los. Voor nauwkeuriger controle,
doe zoals bij keuring: krik auto beurtelings links en rechts op, en draai
aan wiel. Dit moet soepel draaien. In elk geval heeft dit geen of weinig
invloed op remvermogen of scheeftrekken.</p><p> </p><p>De oorzaak van scheeftrekken is echter meestal te zoeken in de
trommelremmen achter, waarbij alle soorten mankementen kunnen voorkomen:
- verkeerd afgestelde rem langs 1 kant (daarvoor moet wel de stelnok
gangbaar zijn)
- te veel vuil slingert rond in trommel
- versleten remschoen(en) of trommel(s)
- ongelijke diameter vd trommels
- remcilinder (bvb bij jou rechts) lekt, en remolie op voering vermindert
remvermogen
- remschoenen zijn verkeerd gemonteerd
- dempingveer is losgekomen, waardoor remschoenen niet meer volgens plan
remwerking uitoefenen
- etc. </p><p> </p><p>Omwisselen van remschoenen, of ruwer maken van 1 of meerdere
voeringbekledingen (in jouw geval langs rechter kant) kan tijdelijk
(bvb voor keuring) wel eens helpen, maar lost probleem echt niet op.
Meestal moet trommel(s) los, alles in detail bekeken worden, en desnoods
nieuwe remvoeringen en/of trommels.</p><p> </p><p>Ook als oorzaak min of meer bekend is, kan gelijk maken van remvermogen
wat tijd in beslag nemen. Bij oude trommels en remschoenen kan gelijkheid links en rechts zelfs afhangen van druk op rempedaal!</p><p> </p><p>Succes met herstelling, en groeten</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2007 12:08 #85694 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Auto trekt naar links bij remmen
<p>Heren,
Ik heb ook jaren zitten te "kl......." met mijn remmen, zo ongeveer alles aan de remmerij was gecontroleerd / vervangen en elk jaar was het bij de APK kantje-boord. Meer dan 30% verschil op de achterremmen
Bij toeval kwam ik er achter dat het probleem zat in de rubbers van de achterwielophanging, nadat deze waren vervangen was het problemen over. Het betreft hier een Amazon_Combi.</p><p>De verklaring is mij achteraf pas helder geworden. Het bedrjf waar ik kom heeft de beschiking over een platen-rembank. Deze is veel kritischer dan een rollen-testbank.
Op een rollentestbank worden de wielen extern aangedreven, de APK keurmeester trapt vervolgens op de rem en op die manier wordt de remvertraging gemeten.
Bij een platen-rembank wordt de auto met ca. 7km/u op de rembank gereden. Vervolgens trapt de APK keurmeester krachtig op de rem om de remvertraging te meten. Wat bij mijn auto dus gebeurde was dat de achteras enigzins scheef trok door een versleten ophangrubber; dit werd door de testbank geinterpreteerd als een remverschil tussen links en rechts.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2007 13:41 #85693 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Auto trekt naar links bij remmen
<p>Han's verhaal leert mij dat de platen-testbank de remmen niet echt goed
test: het (aanvoelen van) links-rechts verschil in remvermogen
teweeggebracht door ongelijke rubbers zal enkel bij begin van remmen
optreden, dus tot wanneer de rubbers ingedrukt of uitgerokken zijn (kan
fractie van sec., of enkele meters duren (misschien precies de lengte van
de remtest-plaat?)). Deze oorzaak van links-rechts verschil kan volgens mij
dan ook geen aanleiding geven tot continu naar 1 kant trekken bij remmen.</p><p> </p><p>Bij ons is de rollen-testbank standaard, en controleert dus enkel het
links-rechts verschil bij voor- en achteras. Bij deze wordt ook duidelijk
dat verschil ts links en rechts bij trommelremmen toch kan afhangen van
pedaaldruk, wat aan verschillende oorzaken kan toegeschreven worden, oa
verschil in ronding ts trommel en remvoering groter dan toegelaten waarde
(lees daarover mijn bijdrage tot topic "versleten trommels", van Edgar
Beekhuyzen (31-05-2007)). Uiteraard zal bij alles nieuw (dus nieuwe wagen)
er nauwelijks verschil zijn. Maar na 40 of 50 jaar, en bij telkens iets
afzonderlijk te vernieuwen, liggen de zaken wel anders. Bij keuring van AM
is de kreet - in geval bekende of inschikkelijk ogende keurder - "niet
teeeeee hard op pedaal drukken!!" een laatste redmiddel, want meestal gaat
verschil dan dreigend naar limiet van 25%.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2007 10:29 #85692 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Auto trekt naar links bij remmen
<p>Nog een mogelijkheid: controleer de bevestiging van je wieldraagarmen: versleten ophangrubbers van de bovenste wieldraagarm en eventueel niet helemaal strak vastzittende u-bouten kunnen leiden tot enige beweging in je voortrein, zoals ik onlangs tot mijn schande ondervond.
Een van de twee wielen gaat dan een klein beetje zwabberen (en dus insturen bij het remmen) en de auto trekt dan ook naar een kant, terwijl je remmen prima in orde zijn.

Nieuwe rubbers (liefst PU) en vervolgens uitlijnen zijn dan de oplossing. Je auto gaat er ook een stuk strakker van sturen.

Aanvankelijk dacht ik hierbij aan een kromme remschijf,of een versleten fusee, want bij het remmen voelde ik een trilling. Toen ik de wielen had opgekrikt voelde ik al beweging, dacht aanvankelijk aan een fuseekogel. Bij verder zoeken bleek dat de wieldraagarm speling had. Bij de APK mogen ze dat trouwens niet over het hoofd zien.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2007 12:28 #85691 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Auto trekt naar links bij remmen
heeft deze amazon en gescheiden of een enkel systeem.? Mogelijk zit er een remslang geheel of gedeeltelijk dicht.Ik woon in de buurt van tilburg.Als je wilt kan ik het probleem wel oplossen.bel 06 24231515

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.