- Berichten: 5
Auto trekt naar links bij remmen
- Pepijn Schakel (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pepijn Schakel (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niels Rijper (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 34
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
probleem bij keuring. Bij auto met schijfremmen romdom is dit veel minder
voorkomend. Het verbaast mij dan ook ten zeerste, dat antwoorden op gemeld
probleem tot hiertoe enkel verwijzen naar mogelijks vast zittende cilinders
in remklauw. Of deze vast zitten of niet is onmiddellijk (letterlijk) te
voelen: ga eindje rijden, en voel doorheel opening in velg aan remschijf;
voelt 1 schijf veel heter aan dan de andere schijf, dan komt cilinder (of
meerdere cilinders) in klauw moeilijker los. Voor nauwkeuriger controle,
doe zoals bij keuring: krik auto beurtelings links en rechts op, en draai
aan wiel. Dit moet soepel draaien. In elk geval heeft dit geen of weinig
invloed op remvermogen of scheeftrekken.</p><p> </p><p>De oorzaak van scheeftrekken is echter meestal te zoeken in de
trommelremmen achter, waarbij alle soorten mankementen kunnen voorkomen:
- verkeerd afgestelde rem langs 1 kant (daarvoor moet wel de stelnok
gangbaar zijn)
- te veel vuil slingert rond in trommel
- versleten remschoen(en) of trommel(s)
- ongelijke diameter vd trommels
- remcilinder (bvb bij jou rechts) lekt, en remolie op voering vermindert
remvermogen
- remschoenen zijn verkeerd gemonteerd
- dempingveer is losgekomen, waardoor remschoenen niet meer volgens plan
remwerking uitoefenen
- etc. </p><p> </p><p>Omwisselen van remschoenen, of ruwer maken van 1 of meerdere
voeringbekledingen (in jouw geval langs rechter kant) kan tijdelijk
(bvb voor keuring) wel eens helpen, maar lost probleem echt niet op.
Meestal moet trommel(s) los, alles in detail bekeken worden, en desnoods
nieuwe remvoeringen en/of trommels.</p><p> </p><p>Ook als oorzaak min of meer bekend is, kan gelijk maken van remvermogen
wat tijd in beslag nemen. Bij oude trommels en remschoenen kan gelijkheid links en rechts zelfs afhangen van druk op rempedaal!</p><p> </p><p>Succes met herstelling, en groeten</p><p> </p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1133
Ik heb ook jaren zitten te "kl......." met mijn remmen, zo ongeveer alles aan de remmerij was gecontroleerd / vervangen en elk jaar was het bij de APK kantje-boord. Meer dan 30% verschil op de achterremmen
Bij toeval kwam ik er achter dat het probleem zat in de rubbers van de achterwielophanging, nadat deze waren vervangen was het problemen over. Het betreft hier een Amazon_Combi.</p><p>De verklaring is mij achteraf pas helder geworden. Het bedrjf waar ik kom heeft de beschiking over een platen-rembank. Deze is veel kritischer dan een rollen-testbank.
Op een rollentestbank worden de wielen extern aangedreven, de APK keurmeester trapt vervolgens op de rem en op die manier wordt de remvertraging gemeten.
Bij een platen-rembank wordt de auto met ca. 7km/u op de rembank gereden. Vervolgens trapt de APK keurmeester krachtig op de rem om de remvertraging te meten. Wat bij mijn auto dus gebeurde was dat de achteras enigzins scheef trok door een versleten ophangrubber; dit werd door de testbank geinterpreteerd als een remverschil tussen links en rechts.</p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
test: het (aanvoelen van) links-rechts verschil in remvermogen
teweeggebracht door ongelijke rubbers zal enkel bij begin van remmen
optreden, dus tot wanneer de rubbers ingedrukt of uitgerokken zijn (kan
fractie van sec., of enkele meters duren (misschien precies de lengte van
de remtest-plaat?)). Deze oorzaak van links-rechts verschil kan volgens mij
dan ook geen aanleiding geven tot continu naar 1 kant trekken bij remmen.</p><p> </p><p>Bij ons is de rollen-testbank standaard, en controleert dus enkel het
links-rechts verschil bij voor- en achteras. Bij deze wordt ook duidelijk
dat verschil ts links en rechts bij trommelremmen toch kan afhangen van
pedaaldruk, wat aan verschillende oorzaken kan toegeschreven worden, oa
verschil in ronding ts trommel en remvoering groter dan toegelaten waarde
(lees daarover mijn bijdrage tot topic "versleten trommels", van Edgar
Beekhuyzen (31-05-2007)). Uiteraard zal bij alles nieuw (dus nieuwe wagen)
er nauwelijks verschil zijn. Maar na 40 of 50 jaar, en bij telkens iets
afzonderlijk te vernieuwen, liggen de zaken wel anders. Bij keuring van AM
is de kreet - in geval bekende of inschikkelijk ogende keurder - "niet
teeeeee hard op pedaal drukken!!" een laatste redmiddel, want meestal gaat
verschil dan dreigend naar limiet van 25%.</p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 415
Een van de twee wielen gaat dan een klein beetje zwabberen (en dus insturen bij het remmen) en de auto trekt dan ook naar een kant, terwijl je remmen prima in orde zijn.
Nieuwe rubbers (liefst PU) en vervolgens uitlijnen zijn dan de oplossing. Je auto gaat er ook een stuk strakker van sturen.
Aanvankelijk dacht ik hierbij aan een kromme remschijf,of een versleten fusee, want bij het remmen voelde ik een trilling. Toen ik de wielen had opgekrikt voelde ik al beweging, dacht aanvankelijk aan een fuseekogel. Bij verder zoeken bleek dat de wieldraagarm speling had. Bij de APK mogen ze dat trouwens niet over het hoofd zien.</p><p> </p><p> </p>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1871
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.