Tikken bij bocht naar rechts

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
10-08-2007 20:10 #51031 door Michiel Helsloot (GAST)
Tikken bij bocht naar rechts is gemaakt door Michiel Helsloot (GAST)
<p> </p><p>En daar is alweer de volgende vraag (amazon P130 1965, schijfremmen voor, trommels achter): </p><p>De laatste tijd heb ik last van een tikkend geluid wanneer ik een bocht naar rechts maak. Ook bij het remmen hoor ik een tikkend geluid; het is duidelijk verwant aan het tikkende geluid bij de bocht.</p><p>Nu heb ik vanmiddag eens wat gerichter proberen te zoeken; het geluid kwam duidelijk bij het linker achterwiel vandaan.</p><p>Vervolgens heb ik al rijdend de handrem voorzichtig tandje voor tandje aangetrokken. Bij 4 tandjes greep de handrem duidelijk aan. Het tikken kwam eventjes terug, maar verdween daarna langzaam.</p><p>Ik heb een paar km gereden met de handrem 2 tandjes opgetrokken en een paar keer stevig geremd. Het geluid verdween helemaal, ook in de bochten.</p><p>Toen ik daarna de handrem weer helemaal los zette bleef het geluid weg. Zowel bij het remmen als in de bochten.</p><p>Mooi! </p><p>Maar wat kan het nu geweest zijn?</p><p>En mogelijk komt het weer terug?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-08-2007 22:41 #86125 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Tikken bij bocht naar rechts
<p>Het geluid was vanmiddag weer terug. Vreemd. Ik hou het in de gaten. </p><p>Het ziet er wel naar uit dat die trommel straks uit elkaar moet.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2007 08:24 #86124 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Tikken bij bocht naar rechts
<p>Het zou kunnen zijn dat je je achterrem wat moet afstellen in combinatie met versleten palletjes/veertjes die de remschoen op z'n plek houden.</p><p>In het midden van de remschoen zit een soort spijkertje die met een veertje de remschoen tegen de achterplaat drukt. Deze zou kunnen gaan rammelen als er zo'n palletje mist of te los zit.</p><p>Wat het verder zou kunnen zijn is de dwarsstang tussen de remschoenen. Dat die te ruim zit door een te los afgestelde achterrem.</p><p>Het aantrekken van je handrem zou ervoor kunnen zorgen dat er al weer niet iets meer spanning op je remschoensysteem staat. </p><p>Succes!</p><p>Groeten Lars</p><p>ps. Alles goed gegaan met monteren van je stuurstang en een goede Antwerpen rit gehad?</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
13-08-2007 18:22 #86123 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Tikken bij bocht naar rechts
<p>Hey Lars,</p><p> </p><p>Ik zal eens kijken naar de afstelnok etc. Zowiezo moet ik de handrem eens wat strakker afstellen. Verder wil ik proberen de achterremmen wat strakker af te stellen en te ontluchten. Ik heb het gevoel dat daar nog wel wat ruimte voor verbetering zit.</p><p> </p><p>Heb jij toevallig nog een montage-beugeltje liggen van de handrem? (beugeltje midden onder de wagen). Bij mij zit hier een inelkaar gelast dingetje dat nog wel eens losschiet (zie eerdere post daarover).</p><p> </p><p>Alles is trouwens goedgegaan met het monteren van de stuurstang. Morgen laat ik de sporing van de wagen nog even afstellen. </p><p>En de antwerpen-rit was erg leuk. Het was een redelijk eenvoudige en gemoedelijke tocht met een paar leuke kleine instinkertjes (vooral leuk als je met een kudde van 20 wagens achter elkaar aanrijdt ;). Helemaal zonder problemen gereden en weer thuis gekomen!</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-08-2007 14:45 #86122 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Tikken bij bocht naar rechts
<p>Ik heb net de remtrommel linksachter bij de kwikfit even na laten kijken; ze zagen dat de handremkabel wellicht wat strakker afgesteld moest worden. Dit is gebeurt en het geluid is nu weg.</p><p> </p><p>15 euro onderzoekskosten... da's geen geld toch? :)</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2007 21:13 #86121 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Tikken bij bocht naar rechts
<p>Hallo Michiel,</p><p> </p><p><em>"15 euro onderzoekskosten... da's geen geld toch?"</em></p><p> </p><p><em></em></p><p>15 Euro om handremkabel wat aan te spannen? Met je opgedane ervaring, en
doorzetting, wat betreft vervangen van kruiskoppeling, stuurstang, etc. had
ik verwacht dat je ZELF bvb Lars's raad had uitgevoerd, en nagegaan wat het
resultaat was. Misschien had je dan geprobeerd ook zelf de remtrommel te
verwijderen, en aldus voor 0 Euro heel veel ervaring opgedaan, steeds met Lars's
beschrijving van hoe zo'n trommel er van binnen in detail uitziet in
gedachte. Maar de nu uitgegeven 15 Euro vind ik daarom 15 Euro te veel, en
geen nieuwe kennis van AM opgedaan. Remtrommel blijft dus "black box" zoals voorheen.</p><p> </p><p>Groeten, Willy
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-08-2007 21:34 #86120 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Tikken bij bocht naar rechts
<p>Hi! Willy,</p><p> </p><p>Oei! Wat ben je streng :). Maar je hebt natuurlijk wel gelijk; in dat licht is 15 euro een boel geld voor weinig lol.</p><p> </p><p>Ik ben wat de remmerij betreft toch wel heel wat voorzichtiger; dit is het meest belangrijke onderdeel van de wagen. Aangezien ik hier nog niet veel ervaring mee heb, heb ik er liever een expert bij als ik er aan ga klungelen. En al doende leer ik het dan wel.</p><p> </p><p>En in dit licht was ik vanmiddag met de andere wagen naar Boxmeer om een handrem-steun onder een sloper vandaan te halen. Daar heb ik samen met Geert (de eigenaar) ook een handremkabel los gehaald. Hij heeft me geholpen met het loshalen van de hele boel inclusief de trommel. Dus inmiddels heb ik de trommel nu ook van binnen gezien (zij het niet op mijn eigen wagen) en is het geen black box meer. Het werd me toen ook duidelijk wat Lars bedoelde. </p><p> </p><p>Al met al toch een hoop geleerd (+ steun + kabel) voor 0 euro :).</p><p>En nu sparen voor een trommeltrekker! Want die heb ik nog niet.</p><p> </p><p>Was jij trouwens wel of niet bij de rondrit rond antwerpen aanwezig? Ik zag wel een Willy (de?) Beer op de lijst staan, maar dat ben jij toch niet?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2007 22:26 #86119 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Tikken bij bocht naar rechts
<p>Hallo Michiel,</p><p>
<em>"Wat ben je streng"?:</em> </p><p> </p><p>dat hangt er van af! Nodeloos uitbesteden van voor de
hand liggende zaken, zoals aanspannen van handremkabel deed ik ook wel eens
in mijn Volvo-beginperiode, en is achteraf gezien in feite verloren geld -
ik begrijp natuurlijk dat men het af en toe eens beu wordt steeds maar
onder die auto te liggen, ik heb dat ook wel; nachtje laten overheen gaan
helpt meestal wel. Je hebt me dunkt toch wel goed gewerkt, en 1 en ander
geleerd, bij demonteren van handremkabel bij de sloper. Met werken aan de remmen moet je inderdaad bijzonder voorzichtig zijn, maar enig inzicht in de werking vd remmen geeft daarin geleidelijk aan meer vertrouwen. </p><p>
Langs de ander kant: na verloop van tijd - eigenlijk na ook "aan den lijve" ondervonden te
hebben dat gierigheid steeds de wijsheid bedriegt - ben ik vlug heel streng
geworden op kwaliteit van gereedschap. Omdat in je mail sprake is van een
"trommeltrekker", hierbij dezelfde raad als voor kogeltrekker: schaf een
originele Volvo-trekker aan (oa te verkrijgen in VOD). In grote
Volvo-werkplaats zei men me ooit: "elke andere trekker trek je gewoon
kapot", verhalen op forum bewijzen dit (zit je trommel niet muurvast, dan
zal namaak of zelfmaak ook wel helpen). </p><p>
Ivm rondrit in Antwerpen: ik was daar niet aanwezig, heb nog steeds
nauwelijks tijd voor onderhoud van AMs. Ik ben dus niet Willy Beer.</p><p>
Succes met verder onderhoud van je AM!</p><p> </p><p>Mvg, Willy
</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-08-2007 22:45 #86118 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Tikken bij bocht naar rechts
<p>Bedankt voor je wijze woorden. Ik zal ze ter harte nemen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-08-2007 16:42 #86117 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Tikken bij bocht naar rechts
<p>Vandaag ben ik met Roodkapje bij de APK keurmeester langs geweest. En helaas... 3 afkeurpunten!</p><p> </p><p>- Borging van moer spoorstangkogel mist rechts (ok, da's niet zo moeilijk te fixen).</p><p>- Teveel stuur-uitwijking naar links, waardoor wielen aan kunnen lopen tegen stabilisatiestang en chassis</p><p>- (veel) meer dan 30% REMVERSCHIL tussen de beide achterremmen!!!!</p><p>Potver3... dat is die rem waar die blauw-gele prutsers aan hebben gezeten!</p><p> </p><p>De eerste twee punten gaan gefixed worden door het bedrijf waar ik Roodkapje heb laten uitlijnen; ze zijn blijkbaar vergeten om de uitslag van de wielen eerst te balanceren, voordat ze begonnen met uitlijnen.</p><p>Ik heb een halve slag meer naar links dan naar rechts in het stuur zitten. De pitmanarm slaat te laat tegen de stopbout aan. Dit moet gefixed worden door de spoorstang (kogels) links wat te verkorten en rechts te verlengen. Hiermee zou het dan op te lossen moeten zijn.</p><p> </p><p>Voor dat laatste punt heb ik net nog maar even nieuwe remschoenen met montage-materiaal gehaald bij het VOD. Ik ga morgenochtend met de mannen van het uitlijnbedrijf de achterremmen inspecteren en evt vervangen wat er vervangen moet worden.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.