- Berichten: 75
Remrevisie
- Timo Van de Kasteele (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-09-2007 18:36 #50962
door Timo Van de Kasteele (GAST)
Remrevisie is gemaakt door Timo Van de Kasteele (GAST)
<p>Beste Volvovrienden,</p><p>Het remsysteem van mijn Volvo 144 (1968) is aan de beurt. De remvertraging is nog voldoende (APK) maar het gevoel in het pedaal is de laatste tijd erg sponzig geworden. Na het opmeten van de schijven blijkt dat deze flink wat in dikte hebben ingeboekt. </p><p>Voor: +/- 8,5 mm tegen 12,8 mm nieuw
Achter: +/- 6,0 tegen 9,6 mm nieuw
Geen schokkende waarden. Ook de blokken zijn nog in goede conditie. Toch dient het pedaal ver ingetrapt te worden alvorens ze remmen goed grijpen. Waar kan dit aan liggen? Remklauwen, vuil, remleidingen? De auto trekt overigens niet scheef, remdruk is overal gelijk. </p><p>Nu overweeg ik een remrevisie van de klauwen. Bij de welbekende Volvo-adressen zijn zogenaamde remrevisiekits te leveren (Scandcar 20 euro ex. btw) of ruil-klauwen (70 euro ex btw). Wat vervangen ze bij een ruil-klauw nog meer dan bij de remrevisiekits (bestaande uit nieuwe rubbers e.d.)? </p><p>Alvast bedankt voor de tips.</p><p>Timo</p><p> </p>
Achter: +/- 6,0 tegen 9,6 mm nieuw
Geen schokkende waarden. Ook de blokken zijn nog in goede conditie. Toch dient het pedaal ver ingetrapt te worden alvorens ze remmen goed grijpen. Waar kan dit aan liggen? Remklauwen, vuil, remleidingen? De auto trekt overigens niet scheef, remdruk is overal gelijk. </p><p>Nu overweeg ik een remrevisie van de klauwen. Bij de welbekende Volvo-adressen zijn zogenaamde remrevisiekits te leveren (Scandcar 20 euro ex. btw) of ruil-klauwen (70 euro ex btw). Wat vervangen ze bij een ruil-klauw nog meer dan bij de remrevisiekits (bestaande uit nieuwe rubbers e.d.)? </p><p>Alvast bedankt voor de tips.</p><p>Timo</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Beker (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 25
06-09-2007 19:45 #86475
door Han Beker (GAST)
Beantwoord door Han Beker (GAST) in topic Remrevisie
Zoek even op dit onderwerp in het forum en je komt snel tot de conclusie dat je het beste kant en klaar gereviseerde remklauwen kunt kopen.
Ik stond een paar jaar geleden ook voor de keus en heb gekozen voor gereviseerde exemplaren. Het is nauwelijks duurder en de ervaringen die anderen hebben met reviseren spreekt boekdelen.
Succes,
Han
Ik stond een paar jaar geleden ook voor de keus en heb gekozen voor gereviseerde exemplaren. Het is nauwelijks duurder en de ervaringen die anderen hebben met reviseren spreekt boekdelen.
Succes,
Han
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-09-2007 22:35 #86474
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Remrevisie
<p>Bij de gereviseerde klauwen zijn indien nodig ( en dat is meestal zo) ook de zuigers vervangen. Ga je nu zelf reviseren dan zitten de zuigers niet in de kit. Je zult dan nieuwe zuigerstjes moeten kopen en dan is het meestal niet meer interessant. Nieuwe klauwen van een gescheiden systeem zitten op 76 euro incl. BTW.</p><p> </p><p>Succes, Dries Bakkenes</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 250
06-09-2007 23:15 #86473
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Remrevisie
<p>Misschien eerst eens ontluchten en vloeistof niveau en remleidingen inspecteren? </p><p>Wellicht biedt dit al wat soelaas, maar dat betekent wel dat er ergens wat remvloeistof zou verdwijnen. Vandaar de inspectie. </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Toon Boelens (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 105
07-09-2007 10:49 #86472
door Toon Boelens (GAST)
Beantwoord door Toon Boelens (GAST) in topic Remrevisie
<p>Hoe lang is het geleden dat de remvloeistof is vervangen? Dit zou eigenlijk iedere 2 jaar moeten gebeuren. Remvloeistof trekt water aan en als hij niet tijdig wordt vervangen krijg je ook het sponzige gevoel. Staat het niveau nog goed, want met het slijten van je schijven zakt je niveau ook. Heb trouwens nog nooit remschijven met een dikte van 85mm gezien ;0)</p><p>Mvr gr, Toon</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 250
07-09-2007 11:03 #86471
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Remrevisie
85mm, daar kun je een boing-747 mee stoppen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 584
07-09-2007 12:18 #86470
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Remrevisie
Dat van die 130mm en 85mm dikte. Zal wel een kommaaatje verkeerd staan neem ik aan:)
De minimum dikte mag voor maar 12,2mm zijn en achter 9,1mm. Dan zijn 8,5mm en 6mm wel degelijk schokkende waarden! De remschijven zijn dus totaal op.
De minimum dikte mag voor maar 12,2mm zijn en achter 9,1mm. Dan zijn 8,5mm en 6mm wel degelijk schokkende waarden! De remschijven zijn dus totaal op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timo Van de Kasteele (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 75
07-09-2007 17:05 #86469
door Timo Van de Kasteele (GAST)
Beantwoord door Timo Van de Kasteele (GAST) in topic Remrevisie
<p>Excuses voor het vergeten van de komma's. De schijven zijn inderdaad aan de dunne kant, maar het gaat uiteindelijk om de remvertraging, die is in orde. Neemt niet weg dat er voor drie tientjes nieuwe schijven onder liggen (per stuk). Dat gaat dan ook rap gebeuren.</p><p>De klauwen reviseer ik zelf d.m.v. een revisiekit. Indien dat geen uitkomst biedt, kan ik altijd nog nieuwe zuigers installeren. </p><p>Waardevolle tip van Toon is de remvloeistof. Heb de auto inmiddels drie jaar en naar mijn weten is die nog nooit vervangen. Nog iemand tips voor het type remvloeistof? DOT hoeveel? </p><p>Laat jullie na het weekend meer weten. </p><p>Groeten,</p><p>Timo</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 584
07-09-2007 22:21 #86468
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Remrevisie
DOT4 gebruiken. Let er wel op dat je bij het ontluchten een vaste volgorde moet aanhouden. Deze volgorde staat in het Haynes boek en in het werkplaatsboek (groene) van Volvo. Vergeet niet voordat je gaat ontluchten om de remdruk verklikker te verwijderen en pas weer na het ontluchten terugplaatsen. Deze zit in een koperen remleiding verdelerblokje (rechthoekig) en dat zit ergens onder de hoofdremcylinder op het binnenscherm gemonteerd. Bovenop zit een draadje (zwart volgens mij). Deze bout waar het draadje op aangesloten zit kan je eruit draaien zonder remvloeistof verlies. Onderaan zit een kunsstof pinnetje, dat is de schakelaar. Deze bout wil nogal eens behoorlijk vast zitten, dus doe voorzichtig vanwege koper en de aangesloten remleidingen! Na het ontluchten weer terugplaatsen, dat is alles. Als je dit niet doet dan brand het remlampje op je dashboard en kan je maar een remcircuit gebruiken bij het gescheiden remsysteem.
Succes!
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Beker (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 25
10-09-2007 19:24 #86467
door Han Beker (GAST)
Beantwoord door Han Beker (GAST) in topic Remrevisie
Moet je eigenlijk niet ook de cilindertjes honen als je (zelf) nieuwe zuigertjes zou plaatsen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.