- Berichten: 30
123 ontsteking
- Wilco Van de Vosse
- Offline
- Junior Lid
Ik woon in de gemeente Heerde en hoorde toevallig dat er een bedrijf in Heerde gevestigd is die elektronische ontstekingen maakt. Dat is het bedrijf csi-ignitionshop.nl/ dat ik eerder noemde. Ze komen uit de race- en rallysport en maken elektronische ontstekingen op maat. Voor een aantal merken, vooral engelse, maken ze ook een consumentenversie. Omdat ik graag op mijn B18 motor een elektronische ontsteking wilde hebben heb ik hen gevraagd of dat mogelijk was voor de B18 motor. Wim Veltkamp van CSI vertelde me dat ze inderdaad bezig waren met het ontwikkelen van een elektronische Bosch-ontsteking voor consumenten. Goed nieuws dus en ik hoop binnenkort de eerste versie hiervan te gaan monteren.
Wat is er in mijn ogen dan zo goed aan dit product? Ten eerste de maatwerk behuizing. De exacte Bosch behuizing is nagebouwd. Dus met de vervroeger die ook voorzien is van een sensor zodat het vacuüm meewerkt aan het ontstekingstijdstip. Maar ook de 16 curves worden speciaal voor de Bosch-ontsteking geprogrammeerd. En wat ik een voordeel vind is de positie van de schakelaar. Deze bevind zich bovenop de ontsteking samen met de heldere ledverlichting. Hierdoor is het afstellen erg makkelijk. Het aantal keren knipperen geeft het nummer van de curve weer. En omdat ze uit de rally en racesport komen is alles gebouwd op maximale belasting en stabiliteit. Dit zie je bijvoorbeeld doordat alle printplaten gelakt zijn.
Haha, je leest dat ik ingepakt ben door de mannen. Dat komt vooral ook door hun passie en het vakmanschap. Je merkt aan alles dat ze erg veel ervaring hebben op dit vlak. Dat ze nu ook met een Bosch-ontsteking komen is goed nieuws voor ons Volvo-rijders. Ik verwacht binnenkort dus de ontsteking te gaan plaatsen. Ik zal de eerste ervaringen wel weer te melden. De ontsteking zal dan ook wel hun website te zien zijn denk ik.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joost van Daal
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 40
groet
joost
Volvo P1800 S, 1964, 1900cc kleur 80 Grijs, LPG
Mga roadster, 1959, 1800cc, zwart
Citroën ds, 1974, 2.0 special blauw, lpg
Bmw Z4 3.0 zescilinder, 2003 zwart, LPG
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wilco Van de Vosse
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 30
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 115
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1144
In VKM 82 t/m 85 heb ik een vierluik geschreven over ontsteking. In VKM 83 kom ik (helaas ) tot de conclusie dat een elektronische ontsteking geen meerwaarde heeft t.a.v. een krachtigere vonk. In tegendeel zelfs, een elektronische ontsteking geeft een zwakkere vonk t.o.v. een contactpunten ontsteking, E.e.a. is met metingen onderbouwd. In VKM 84 staat een reactie van een voormalig vermaard tuner van Volvo motoren; op de testbank zag hij consequent, wanneer een contactpunt gestuurde ontsteking vervangen werd door een elektronische ontsteking, dat het vermogen met een aantal PK afnam!
Uiteraard claimen fabrikanten van elektronische ontstekingssystemen dat je een krachtigere vonk hebt (wij van WC-eend adviseren WC-eend was ook zo'n advertentieslogan), maar lees de VKM's er maar op na...... dat is niet waar. Heb ook nog nooit overtuigend bewijs gezien van de fabrikanten dat het zo is. Graag zie ik de meetdata tegemoet van het bedrijf wat jij promoot. Als zij de meetdata niet prijs willen geven dan weet je genoeg (of ze kunnen het simpelweg niet meten, ik beschik over een opstelling waarmee ik tot 40.000 Volt kan meten)
Moraal van het verhaal, een elektronische ontsteking is niet beter dan een conventionele ontsteking, De vonk is per definitie zwakker.
Voordeel van een elektronische ontsteking is dat je minder onderhoud hebt.
Verdelers met een vacuumvervroeging worden op den duur gammel maar dat is goed te herstellen; lees de VKM's er maar op na.
De voormalige Volvo tuner heeft mij nog wat "relikwieen" toegestuurd, daartussen zit ook een CDI systeem. Vermoedelijk is dat wel beter dan een conventioneel systeem maar dat moet ik nog gaan testen (zal wel van de winter worden).
En veel superbobines maken hun naam niet waar (van de geteste exemplaren was er eentje zelfs super-slecht)
Sorry voor alle "believers" die beweren dat een elektronische systeem zo goed is......vermoedelijk zit het tussen de oren. Maar ja, als ik 300 Euro uitgeef voor een nieuw speeltje zou ik ook tegen mijn vrouw zeggen dat het geweldig goed is.
Nogmaals, ik wil met iedereen in discussie over dit onderwerp, maar dan wel gebaseerd op meetdata en feiten!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Wat is er in mijn ogen dan zo goed aan dit product? Ten eerste de maatwerk behuizing. De exacte Bosch behuizing is nagebouwd. Dus met de vervroeger die ook voorzien is van een sensor zodat het vacuüm meewerkt aan het ontstekingstijdstip. Maar ook de 16 curves worden speciaal voor de Bosch-ontsteking geprogrammeerd. En wat ik een voordeel vind is de positie van de schakelaar. Deze bevind zich bovenop de ontsteking samen met de heldere ledverlichting. Hierdoor is het afstellen erg makkelijk. Het aantal keren knipperen geeft het nummer van de curve weer. En omdat ze uit de rally en racesport komen is alles gebouwd op maximale belasting en stabiliteit. Dit zie je bijvoorbeeld doordat alle printplaten gelakt zijn.
123 heeft ook een vacuum met sensor voor vervroeging of verlating , ook 16 curves en printplaten zijn altijd gelakt, is niets bijzonders....zie nog niet echt waarom dit nou beter zou zijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Met de B20E curve was hij ook sneller in acceleratie.... dat was geen verbeelding.
Inmiddels zit hij er al weer zo'n 15 jaar op en heb de originele nog niet nodig gehad (ligt wel achterin)
Overigens heb ik bij een 164 een keer een 123Ignition gehad waar het lagertje eruit liep en schade aan het kapje gaf
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 237
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.