Welkom, Bezoeker
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller.

Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller. 02 feb 2019 11:17 #181716

  • Tam Kuiper
  • Tam Kuiper's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
Ik zoek voor de Airco een deskundige om de boel weer op de huppel te helpen. Verder na monteren 123 ignition geen werkende SMITH toerenteller meer . Wie neemt mij bij de hand. Dit alles voor een P1800ES '73. Op de beurs had de voorzitter van het P1800 register een airco revisie laten doen. Mogelijk kan hij mij tippen.
Vriendelijke groet,
Tam Kuiper
tamkuiper@casema.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller. 02 feb 2019 19:42 #181723

  • Leo Foederer
  • Leo Foederer's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 409

Tam Kuiper schreef : Verder na monteren 123 ignition geen werkende SMITH toerenteller meer .

Volgens de 123ignition.nl website:
"Will my tachometer (RPM meter) work with a 123ignition distributor?
Answer
Yes, by far most of the tachometers work in combination with a 123ignition. RVI type tachometers manufactured by the Smiths Company, will not work properly though. We have found two companies that offer solutions to this problem. They use the existing rev.counter to replace the electronics with another printed circuit board. In the UK this is done by JDO-instruments ( www.jdo1.com ), and from the Netherlands this is done by CASU-Utrecht ( www.casu.nl ) "
P544B B16A, P220VE B18A http://www.foederer.info

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller. 03 feb 2019 20:01 #181737

  • Han Misdom
  • Han Misdom's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 722
Het is niet nodig om je toerenteller om te (laten ) bouwen.
Op de P1800 en de 123GT zit een bijzonder toerenteller met een twee-draads aansluiting om het toerental te meten. Conventionele toerenteller meten het toerental met slechts een draad..

Als je nog met contactpuntjes rond rijdt met een P1800 of 123 GT dan zit de ontsteking als volgt in elkaar.
Vanaf de onderbreker contacten loopt een witte draad naar de torenteller; een tweede witte draad gaat van de toerenteller naar de bobine.
Als je het inbouwvoorschrift van 123ignition volgt, die schrijft dat je de zwarte draad van de 123ignition op de bobine aan moet sluiten; dan loopt de motor wel maar je toerenteller doet inderdaad niks.
Wat je had moeten doen is als volgt:
De witte draad die op de contactpunten zat verbindt je door met de zwarte draad van de 123 ignition. De witte draad die op de bobine zat blijft zitten.
Op deze manier zal je toerenteller het weer doen.


Voor de fijnproevers onder ons:
Een conventionele toerenteller werkt op de primaire spanning die op de bobine staat.
De toerenteller van P1800 en 123GT werkt op de primaire stroom die door de bobine loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Han Misdom.

Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller. 04 feb 2019 13:41 #181749

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Arnold de Groot
  • Berichten: 524
Klopt, ik heb hetzelfde probleem gehad na het inbouwen van een 123-onsteking
Ik heb uiteindelijk een beschrijving gevonden met plaatjes.

"Hoe moet een Smiths RVI toerenteller aangesloten worden op de 123 ontsteking?
Origineel aansluitschema toerenteller met conventionele ontsteking
Het originele schema is als volgt. Er loopt een draad vanaf de min van de bobine via de toerenteller naar de stroomverdeler (contactpunten).
Dit is van origine een witte draad met een deel met een rood streepje (van bobine naar toerenteller) en een deel met een zwart streepje (van toerenteller naar verdeler). Dit draadje maar een lusje bij de toerenteller. Dit is om de inductieve puls te genereren. In kleur vond ik het volgende plaatje (hier met positieve aarde, in geval van de Amazon dus voedingsdraden omwisselen)
De rode draad gaat op de plus van de bobine en de zwarte draad op de min.
In de handleiding van de 123-ontsteking staat voor auto’s met een negatieve aarding het volgende schema:Nu die twee combineren levert: toerenteller in serie in de min draad van de 123-ontsteking, dus:
• Rode draad aan de plus van de bobine
• Uiteinde van witte draad met rode streepjes van min bobine naar toerenteller
• Uiteinde van witte draad met zwarte streepjes vervolgens naar zwarte draad van 123 ontsteking "

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Arnold
Eerste Volvo 343 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller. 28 mrt 2019 15:26 #182615

  • Kees Engel
  • Kees Engel's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
Iets meer dan 2 jaar geleden een 123 ontsteking ingebouwd in mijn 123GT. En inderdaad het werkt zoals beschreven in de diverse schema's. Maar al jaren stoor ik me aan de naald van de toerenteller die over de schaal heen en weer zwiept en je nauwelijks een stabiele indicatie geeft van het aantal toeren. Aangezien ik zeer tevreden ben over mijn 123 ontsteking en zeker niet terug wil naar een conventionele ontsteking heb ik dit weekend de toerenteller voorzien van een upgrade. Het RVI board is vervangen door een Spiyda Ltd board (50 Euro Ebay) en de teller is nu zoals hij hoort te zijn. Bij elk toerengebied perfect stabiel.

Voor degene die geinteresseerd zijn:
Spiyda Ltd
Chris Horne
54 Bridgnorth Road
Wollaston
Stourbridge
West Midlands
DY8 3QG
United Kingdom

Of even op ebay.co.uk kijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller. 21 mei 2019 15:38 #183481

  • Tam Kuiper
  • Tam Kuiper's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
Vandaag de P1800 ES uit de stalling gehaald. Morgen proberen de toerenteller aan de praat te krijgen met jouw aanwijzingen. Ik ben benieuwd en hoop het voor elkaar te krijgen. Dank voor je uitgebreide info!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller. 22 mei 2019 11:47 #183494

  • Rudi de Groot
  • Rudi de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 85
inderdaad aansluiten zoals Han en Arnold beschrijven.
Ik heb alleen met de witte draad een extra lus gemaakt. zie foto.
Mijn p1800S toerenteller werkt zo prima met een 123 ontsteking i.c.m. de originele bobine.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller. 22 mei 2019 15:53 #183496

  • Tam Kuiper
  • Tam Kuiper's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
Dag Arnold, tot mijn schande moet ik vaststellen dat ik de toerenteller niet aan de praat krijg. Ik heb ook geen draden met een werkje het is gewoon rood zwart en wit en geel en wit dun vlakbij de 123. De lus achter de toerenteller is die standaard aanwezig of moet ik het spulletje loshalen? Soms wordt er gesproken over een dubbele lus. Ik ben geen elektronica man dus voor mij is het al snel abacadabra. Misschien zit er iemand in de buurt van het Gooi die mij kan bijstaan. Anders dan maar richting Nieuwegein. Tot zover mijn ervaringen!.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller. 22 mei 2019 16:01 #183497

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Arnold de Groot
  • Berichten: 524
Ik zal straks wat foto’sbmaken, misschien dat dat helpt
Eerste Volvo 343 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Airco en 123 ignition i.s.w. met Smith toerenteller. 22 mei 2019 16:47 #183499

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Arnold de Groot
  • Berichten: 524
De rode en zwarte draad gaan vanaf de bobine naar de 123. De zwarte wordt de witte die naar de toerenteller gaat ( samen met de rode draad in het dashboard. Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Eerste Volvo 343 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2