Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?

Lees meer
28-02-2013 17:32 #124055 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
heren,

eindelijk antwoord gekregen van het rdw:

Geachte heer Renken,

In reactie op uw e-mail over sidepipes, bericht ik u het volgende.

Personenauto’s moeten blijven behoren tot een goedgekeurd type als bedoeld in artikel 2 van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging (Stb. 1990, 393) wat betreft de uitlaat. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een APK-keuringsrapport.
De politie daarentegen mag en kan hierop wel controleren!

Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A).

Personenauto’s mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren. Onverminderd het bepaalde in het voorgaande moeten uitstekende delen van personenauto’s, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


dus in principe mag het wel, ook met apk, alleen de politie kan eventueel moeilijk gaan doen. maarja die gok waagde ik ook altijd toen ik nog op mijn puch snorbrommertje rond reed die 96 liep. DUS bouwen die zooi! :mrgreen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2014 21:20 #146805 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
Wessel, zit die erin? 8-)

Misschien een exhaust cut-out-valve ertussen voor de keurmeesters ;)

www.dmhperformance.com

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2014 23:55 #146812 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
Tsja, hoe zal het met Wessel zijn sidepipe gaan. En met zijn Ama B30?
Helaas al lange tijd niets van zijn project vernomen... :roll:

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2016 10:23 #157258 door Jeroen de Vries
Beantwoord door Jeroen de Vries in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
hallo
ik heb dit poosje terug gehad,
side pipe onder amerikaan ,
naar de apk , keurmeester twijfelde of het toegestaan was , dus foto naar rdw.
Uitslag het is toegestaan mits gasdicht , later discussie met een agent gehad erover , apk technisch is het dus toegestaan , typegoedkeuring van de auto klopt het natuurlijk niet , zo is de auto niet af fabriek geleverd , maar geen bekeuring gekregen omdat de pijp gasdicht was, en het stukje uitlaatgas mag niet in de cabine komen, klopt ook dus de pijp voorbij de achterste deur laten uitkomen, alhoewel mijn pijp toen op 3/4 van de bijrijdersdeur zat(coupe was het ) maar werd wel apk goedgekeurd , pijp moet dus sowieso onder de auto uitsteken
mvg jeroen

Volvo 144 '73 en pv544 '62

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.