Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?

Lees meer
25-02-2013 15:58 #123897 door Wessel Renken
Sidepipe uitlaten wel of niet legaal? is gemaakt door Wessel Renken
Heren,

Ik zit met de vraag of sidepipe uitlaten legaal zijn of niet om te maken.
Ik hoor de een van wel zeggen en de ander van niet dus ben behoorlijk door de war.
Vooral omdat je sommige auto's er wel mee rijden (mercedes slr, donkervoort, dodge viper, allerlei amerikaanse geimporteerde auto's)
Ik ben dus zelf van plan om sidepipes onder mijn Amazon te maken zoals dit:


Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2013 16:09 #123898 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
goeie vraag Wessel,

Ik zou het zelf inderdaad niet weten. Maar misschien is het aardig om deze vraag voor te leggen aan de RDW bij een keuringsstation (er is ook ergens een boek met alle regeltjes, geen idee of dat op internet staat). Een andere optie is om dit na te vragen bij tunings forums. Ik ben namelijk bang dat de meesten op dit forum hier geen ervaring mee hebben.

Ik ben wel heel nieuwsgierig wat je er van gaat maken.

suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2013 16:24 #123900 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
Volgens mij mag dit gewoon. Mijn vader heeft vroeger een Cobra gehad, die wilde we ook uitvoeren met sidepipes, uiteindelijk is dat niet gebeurd. Het mag wel. Ons was verteld dat de pijp alleen gasdicht moet zijn en deugdelijk moet zijn bevestigd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
25-02-2013 20:09 #123912 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
pin me er niet op vast, maar volgens mij mag het alleen als de auto er een type goedkeuring mee heeft ontvangen.

Dus in geval van cobra wel, maar amazon niet.

Je kan het beste dit bij de RDW voorleggen (maar geen slapende honden wakker maken). Koppel het antwoord even terug, ben wel benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2013 21:57 #123927 door Wessel Renken
Beantwoord door Wessel Renken in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
bedankt voor de reacties jongens, ik ga morgen of vanavond nog even het rdw mailen. zodat ik daar in ieder geval een bewijs van heb, voor het geval als ik het wel monteer geen politie of apk keurmeester er moeilijk over gaat doen.
ik laat het zo gauw mogelijk weten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2013 23:15 #123935 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
Volgens de APK regels geldt:
Artikel 5.2.11 geluid en milieu
1. Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is, met uitzondering van de afwateringsgaatjes.

Daarbij moet "over de hele lengte" volgens mij geïnterpreteerd worden als "zoals de fabrikant het bedoeld heeft" of vergelijkbaar alternatief. In dat geval zou het op een Amazon dus niet mogen.
Zie ook dit artikel hierover

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2013 15:15 #123962 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
Over de gehle lengte slaat op de gasdichtheid. En zoals je in je artikel kunt lezen mogen aanpassingen als er maar geen uitlaatgassen in de auto komen. Dus ik verwacht geen problemen bij een side pipe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2013 16:37 #123964 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
Klopt, Ben heeft gelijk.
Laatst hebben we bij de Laplander de uitlaat ook vermaakt omdat die in de weg zat bij het demonteren van de versnellingsbak. Mijin zoon heeft daar toentertijd navraag over gedaan.
LET WEL: als je uitlaat te veel lawaai maakt ben je alsnog het haasje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2013 16:41 #123965 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?
Volgens mij blijft het dan tricky met de Amazon. Er mogen namelijk geen uitlaatgassen in de binnenruimte kunnen komen en de uitlaat zit dan wel precies onder het klapraampje.
Het kan dus per model verschillen. Dat het bij een laplander mag zegt volgens mij niet dat het bij een Amazon mag.
Al is de kans dat je er bij een APK keuring gewoon mee weg komt best redelijk. Ik zou het even overleggen met je APK keurmeester.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2013 18:49 #123972 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Sidepipe uitlaten wel of niet legaal?

"Lars Rengersen" schreef:
Er mogen namelijk geen uitlaatgassen in de binnenruimte kunnen komen en de uitlaat zit dan wel precies onder het klapraampje.

We hebben een renault r4 uit 1964 gehad, en daarbij kwam het originele pijpje ongeveer onder het linker achterportierter uit. Daar is bij de importkeuring (had nog frans kenteken) bij de rdw niks over gezegd...

Ik zou inderdaad gewoon even navraag doen bij de RDW, dan heb je het zwart op wit!

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.