Ontsteking B18D

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2008 18:24 #50328 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Ontsteking B18D is gemaakt door Ernst-Jan Frölich (GAST)
In mijn Volvo ligt nog de originele B18D. Nu is het vreemde dat hier een ontsteking is geplaatst met vacuum vervroeging. Volgens mij hoort dat niet. Weet iemand misschien welke ontsteking er in hoort van origine? Haynes heeft het over de Bosch JFUR4, dezelfde as in de B18B wordt toegepast zeggen zij.

Ik wil een 123 ignition plaatsen maar wil graag weten hoe dat moet:

welke curve moet ik kiezen (zelfde als B18B?)
Moet ik dan vacuum vervroeging aansluiten? dat is niet normaal voor de B18B en D types.

Ik kan geen antwoorden vinden bij 123, misschien heeft één van jullie hier een leuk antwoord op... De B18D wordt bij 123 zelfs niet genoemd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2008 21:57 #89324 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Ontsteking B18D
<p>Mijn B18D uit 1962 heeft ook de JFUR4 met vacuumvervroeging. Dit is origineel, de auto is van pakweg 1965 tot 1990 door dezelfde garage (dealer) onderhouden. Ik ben eigenaar sinds 1981.</p><p>Laat svp wel weten hoe je de 123 aansluit en hoe het bevalt.</p>

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
08-06-2008 22:20 #89323 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Ontsteking B18D
Ha Siang,

Ok dus het Haynes boek heeft het verkeerd... Dus wel vacuumvervroeging. Misschien is de mijne dan toch origineel. Ik zal het nummer dan toch maar doorgeven aan 123, zij kunnen dan zeggen welke kurve voor vervroeging ingesteld moet worden.

Ik laat jullie allen zeker weten hoe het werkt en wat we hebben ingesteld. Ik weet van een vriend met een DS dat het een wereld van verschil maakte. Ik ga het beleven...

Dat is overigens de zelfde ontsteking als voor de B20A en B is toegepast. Alleen de krommes voor vervroeging zijn wel anders heb ik begrepen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ernst-Jan Frölich (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
14-06-2008 08:03 #89322 door Ernst-Jan Frölich (GAST)
Beantwoord door Ernst-Jan Frölich (GAST) in topic Ontsteking B18D
Ok...tijd voor een update!

De 123 ontsteking (B18 en B20) zit gemonteerd in mijn B18D. Op advies van Ben Flierman ben ik uitgegaan van de vervroegingskromme voor een B18B. Helaas heeft mijn originele ontsteking niet het ingeslagen referentienummer, 123 geeft een hele lijst op van verschillende ref nummers waarmee je dan de juiste kromme kunt opzoeken en dus instellen. Ik weet dus niet of ik echt goed zit.

Wat ik wel weet is dat de motor h&eacute;&eacute;l mooi loopt. Het blok ligt echt stil en draait stionair 700t/min. We hebben de voorontsteking met de lamp op 20 graden gezet. Dan liep hij het mooist. Tijdens het rijden merk ik dat hij wat gelijkmatiger loopt. Verder trekt het blok mooi door zonder inhouden of andere vervelende zaken. Dat had ik wel met de punten ontsteking.

Over verbruik durf ik nog niks te zeggen. Wat bij afstellen wel opviel was dat het afstellen van de carburateurs een stuk makkelijker verliep. Ik vermoed omdat de motor wat rustiger en gelijkmatiger loopt.

Misschien ga ik nog eens experimenteren met andere vervroegingskrommen maar voor nu...ben ik erg tevreden!

Het zou misschien een goed idee zijn om uit te zoeken welke ontsteking bij welke motor hoorde, dat maakt het instellen op fabrieksspecificaties wat makkelijker. Ik zou alleen niet weten hoe ik daar achter kon komen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2011 15:36 #108802 door Johan de Dreu
Beantwoord door Johan de Dreu in topic Ontsteking B18D
Volvo vrienden,

Ik wil in mijn Amazon 1966, B18 D motor 123 ignition inbouwen.
Het bijsluitertje van die 123 ignition vermeldt echter niet dat hij ook geschikt is voor een B 18 D.

Mijn huidige ontsteking heeft centrifugaal vervroeging (dus geen vacuüm vervroeging), terwijl er op de 123 ignition wél aan aansluiting zit voor vacuüm vervroeging.
Is deze 123 ignition dan niet geschikt voor mijn B 1D? En moet ik het houden bij de oude vertrouwde onderbreker puntjes?

Ik wacht even jullie reacties af.
Hartelijke groet,

Johan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-12-2011 23:39 #108838 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Ontsteking B18D
Is het niet zinvol om 123 rechtstreeks te benaderen?
Wat ik mij wel kan voorstellen dat alle 123 ontstekingen voor B18 en B20 een vaccuumaansluiting hebben dat bij de ene wél aangesloten moet worden en bij de ander niet.
Volgens mij zijn er krommes voor alle types wel te vinden, ik zal nog even zoeken

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.