Sleuteldag onsteking

• Hans Van Kralingen
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-09-2026 08:51 - 12-09-2026 08:52 #1481955 door Hans Van Kralingen
Sleuteldag onsteking is gemaakt door Hans Van Kralingen
Sleuteldag AlphenWat een mooie plek om te sleutelen en onderhoud te doen! Er is ruimte genoeg en deze keer was het redelijk rustig.Na een reguliere servicebeurt, waaronder het verversen van de olie, heb ik Maarten gevraagd om even naar de ontsteking te kijken. De kleppen had ik thuis al gesteld. De vacuümvervroeger liep tegen het motorblok aan, waardoor het ontstekingstijdstip niet goed kon worden afgesteld.De oplossing was om de as die de oliepomp en de ontsteking aandrijft één tand te verzetten. Helaas wilde de as daarna niet diep genoeg zakken.Ondertussen heb ik Simon even gebeld. Zijn advies was eenvoudig: as eruit, met een schroevendraaier de oliepomp iets verdraaien en de as weer terugplaatsen. Maarten was het daarmee eens, maar inmiddels liep het al tegen één uur. Om één uur eindigt de sleuteldag en moet iedereen weer met een rijdende auto vertrekken. Daarom was er geen tijd meer om verder te experimenteren. Want wat als het niet op tijd zou lukken?Eenmaal thuis heb ik de ontsteking opnieuw gedemonteerd. Ik heb de as eruit gehaald, de oliepomp met een schroevendraaier iets naar rechts verdraaid en daarna zakte de as netjes op zijn plaats.Wel eerst zorgen dat alles goed staat: de eerste cilinder in het bovenste dode punt en de rotor richting de bougiekabel van de eerste cilinder. Na het monteren van de ontsteking wees de rotor echter de verkeerde kant op. De as zat dus verkeerd. Alles weer losgehaald, de as omgedraaid en opnieuw gemonteerd.Daarna alles vastgezet en de ontsteking netjes op tijd afgesteld. Die paar graden maken echt verschil: de motor loopt weer heerlijk rustig!Al met al een prachtige sleutellocatie, met goede hulp wanneer je er zelf even niet uitkomt. Absoluut een aanrader.Maarten, bedankt voor de hulp. En Simon, bedankt voor het advies! 👍🏽
Laatst bewerkt 12-09-2026 08:52 door Hans Van Kralingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.