Welke bougiekabels voor een S70 B5252S motor?

• Reniér Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2026 12:11 #1481523 door Reniér Smeets
Welke bougiekabels voor een S70 B5252S motor? is gemaakt door Reniér Smeets
Geliefden,
Waarde forumleden,

Toen ik net eigenaar was geworden van mijn S70, viel mij bij het eerste grote onderhoud iets bijzonders op. Op de website van R&D zag ik dat de tienklepper variant van de P80 vijfcilindermotoren een aparte bougiekabelset heeft, namelijk met blauwe uiteindes en de twintigklepper variant een set met grijze uiteindes. 

Daar kwam ik natuurlijk achter, nadat ik via een andere leverancier een bougiekabelset had aangeschaft en jawel, met de grijze doppen (wel natuurlijk Bougicord en niks anders).

Jaren mee gereden, eigenlijk geen problemen mee gehad. Nu staat er binnenkort wederom groot onderhoud gepland, de nieuwe verdamper niet meegerekend, en omdat monsieur martre zijn tandjes heeft gezet in twee bougiekabels, ook een nieuwe bougiekabelset. Ditmaal mèt de blauwe uiteindes.

Maar kan iemand mij vertellen wat heel concreet het verschil tussen de twee is?   Op de Amerikaans/Canadese fora waar ik soms actief ben lees ik dat de grijze variant niet klikt/past op de bougies en de verdelerkap, maar dat kan ik met mijn eigen ervaring ontkrachten. Alsnog, ik vind het tof als iemand het mij kan uitleggen/toelichten.

Volvo S70 Europa - BF5252S, 1998
Volvo 340 DLS - B19A, 1983

"Wie geheel normaal is werpe de eerste steen. Ik buk wel." S. Carmiggelt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.