Bougies

• Malou ter Horst (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-05-2026 14:28 #1480752 door Malou ter Horst (GAST)
Bougies is gemaakt door Malou ter Horst (GAST)
Voor mijn b21a motor heb ik (waarschijnlijk) nieuwe bougies nodig. De sleutel die de ANWB gebruikte om ze los te maken was 23. 
Wie weet welke bougies ik precies nodig heb? Mijn voertuig wordt bijvoorbeeld op Autodoc niet herkend.
Alvast dank!! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
04-05-2026 19:08 #1480753 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Bougies
Op de vraag: welke bougies in Volvo B21a komt dit boven drijven:

AI-overzichtVoor een Volvo B21A-motor (vaak in de 240-serie) zijn de meest geschikte bougies de NGK BP6ES of Bosch W7BC. Deze koperen bougies bieden de juiste warmtegraad voor deze motor. Het is aanbevolen om een set van 4 stuks te vervangen. [ 1 , 2 , 3 ]
Aanbevolen bougies voor B21A:
  • NGK: BP6ES (meest gangbaar)
  • Bosch: W7BC of WR7BC (met weerstand)
  • Alternatief: Volvo origineel (onderdeelnr. 273545) [ 1 , 2 , 3 ]

Specificaties:
Tip: Controleer bij oudere Volvo's altijd de staat van de bougiekabels bij het vervangen van de bougies.

Maar daarbij valt diret op dat de sleutelwijdte afwijkt van wat je zelf aangaf....
Niettemin, mijn B21a draait al weer een tijdje op de genoemde NGK PB6ES. 
Er zijn nog theorien over of de 6 een 5 of 7 mag of moet zijn bij rijden op LPG.

Wat betreft het herkennen van de auto op sites: mijn 245 heeft 30 jaar in Zweden gereden, en nu al 20 jaar hier. Maar zoeken op kenteken geeft vaak geen of zelfs foutieve info.
Dit komt oa door het import-kenteken (bv 00-YB-00) en de info die RDW eraan heeft gekoppeld.
Zo komt mijn 245 DL automaat naar voren als 245 GL automaat, maar soms ook als 2.1 GLI. Dus beter om op model en jaar te zoeken, en te blijven opletten.... 

• Malou ter Horst (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-05-2026 08:02 #1480757 door Malou ter Horst (GAST)
Beantwoord door Malou ter Horst (GAST) in topic Bougies
Dankje Bart, Ik zoek natuurlijk naar een antwoord van een bevlogen rot in het vak. Niet AI… want dat geeft me niet het antwoord dat ik zoek. 

• Renny Verwer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-05-2026 09:51 #1480759 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Bougies
Het originele onderdeelnummer van Volvo is 270746. Als je op dit nummer google'd vind je genoeg leveranciers om er een keuze uit te maken. Er worden bougiesets  aangeboden van Volvo origineel, Bosch en NGK.