Vacuumvervroeger zorgt voor problemen
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Minder
Meer
11-03-2026 23:05 #1480192
door Derk Idsardi
Amazon Combi 1965
Vacuumvervroeger zorgt voor problemen is gemaakt door Derk Idsardi
Na de Kerst nog een ritje met de Amazon (B18a) gedaan. Op de terugweg vond ik hem wat inhouden. Ik dacht, hij heeft het koud. Dit voorjaar meer van hetzelfde, maar het ging van kwaad tot erger.
Stationair loopt hij goed, maar zodra ik gas geeft hapert hij.
Inmiddels ontstekking gechekt, kleppen gesteld, carburateur gereinigd, benzinepomp vervangen, verdeler (Bosch) gereinigd en gesmeerd, niets hielp.
Tot ik er bij het nogmaals checken van de contacthoek achterkwam dat hij zonder aangesloten vacuumvervroeger wel goed loopt, ook in hogere toeren.
Het blijkt dat door het vacuum de plaat met de contactpunten niet alleen draait, maar ook iets omhoog komt in de buurt van de aansluiting van de bobine en condensator. Dat zorgt voor vonkjes en dus gedoe!
Maar hoe kan dat? Is dan het veerplaatje met het kogeltje eronder niet sterk genoeg, of staat het armpje van de vervroeger te strak afgesteld?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/adviezen!
Stationair loopt hij goed, maar zodra ik gas geeft hapert hij.
Inmiddels ontstekking gechekt, kleppen gesteld, carburateur gereinigd, benzinepomp vervangen, verdeler (Bosch) gereinigd en gesmeerd, niets hielp.
Tot ik er bij het nogmaals checken van de contacthoek achterkwam dat hij zonder aangesloten vacuumvervroeger wel goed loopt, ook in hogere toeren.
Het blijkt dat door het vacuum de plaat met de contactpunten niet alleen draait, maar ook iets omhoog komt in de buurt van de aansluiting van de bobine en condensator. Dat zorgt voor vonkjes en dus gedoe!
Maar hoe kan dat? Is dan het veerplaatje met het kogeltje eronder niet sterk genoeg, of staat het armpje van de vervroeger te strak afgesteld?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/adviezen!
Amazon Combi 1965
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11-03-2026 23:29 #1480193
door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic Vacuumvervroeger zorgt voor problemen
De contact plaat waarop de contactpunten gemonteerd zijn kunnen behoorlijk versleten zijn,. Zet maar eens een schroevendraaier tussen het huis en de plaat en kijk hoeveel je de plaat kunt verplaatsen. Bij een goede verdeler is dit. 0 mm.
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-03-2026 23:51 #1480194
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vacuumvervroeger zorgt voor problemen
Meestal is dit
www.volvokv.nl/producten/product/listing...lterdisplay_1=240583
versleten.
Maar een vervroeger heb je niet nodig het dient er alleen voor om het brandstof verbruik te verlagen zie www.123ignitionshop.com/nl/faqs/faq_tech...ta41VoMu03ZnZczFOY_K alhoewel met de brandstofprijzen van vandaag!
m.vr.gr.
Johan Geers
Maar een vervroeger heb je niet nodig het dient er alleen voor om het brandstof verbruik te verlagen zie www.123ignitionshop.com/nl/faqs/faq_tech...ta41VoMu03ZnZczFOY_K alhoewel met de brandstofprijzen van vandaag!
m.vr.gr.
Johan Geers
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Minder
Meer
12-03-2026 09:16 #1480195
door Derk Idsardi
Amazon Combi 1965
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Vacuumvervroeger zorgt voor problemen
Dank voor het meedenken! De plaat waar de contactpunten in zitten is gecentreerd op de onderbrekerplaat en daar kan dus speling op zitten. Ga ik checken!
Het punt is denk ik dat er niet een excentrische beweging in zit maar in de hoogte. Hij wordt ahw schuin omhoog gedrukt. Ik zal het straks nog eens wat beter bekijken.
Het punt is denk ik dat er niet een excentrische beweging in zit maar in de hoogte. Hij wordt ahw schuin omhoog gedrukt. Ik zal het straks nog eens wat beter bekijken.
Amazon Combi 1965
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-03-2026 10:28 #1480196
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Vacuumvervroeger zorgt voor problemen
Dag Derk,
In VKM 82 t/m 85 heb ik een vierluik geschreven over alle in's & out's van de ontsteking.
In deel 3 staat o.a. jouw probleem beschreven en hoe je dit op kunt lossen.
Succes
In VKM 82 t/m 85 heb ik een vierluik geschreven over alle in's & out's van de ontsteking.
In deel 3 staat o.a. jouw probleem beschreven en hoe je dit op kunt lossen.
Succes
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Minder
Meer
12-03-2026 11:21 #1480197
door Derk Idsardi
Amazon Combi 1965
Beste Han, dank voor je reactie. Ik heb deel drie van de VKV-site gedownload en gelezen. Dit is precies wat ik bedoel!
Destijds heb ik het ook gelezen, maar nu kan ik het ook goed plaatsen. Ik had nog nooit een verdeler gedemonteerd en onderhouden. Wel deed ik altijd braaf olie in het potje en op hrt viltje. Ik wist eerlijkgezegd niet eens dat er nog een centrifugaal vervroeging onder de grondplaat zat!
Ik verdenk inderdaad de veer met het kogeltje en het lipje. In het artikel schrijf je: "Onder een stalen veer zit een kogeltje dat de grondplaat
aangedrukt moet houden. De stalen
veer heeft een slobgat, dus je kunt de
voorspanning enigszins instellen." Bedoel je dat de positie van het kogeltje de spanning beïnvloedt, of dat ik de veer iets kan verbuigen?
Verder schrijf je: "Het is dus zaak
om deze lip voorzichtig wat dicht te
knijpen, zodanig dat de speling net
weg is." Klopt het dat je daarmee bedoelt dat het lipje iets meer omhoog moet richting het kogeltje?
Ik ga ermee aan de slag en laat weten hoe het afloopt.
Alsnog bedankt voor je heldere beschrijving in het VKM!
Destijds heb ik het ook gelezen, maar nu kan ik het ook goed plaatsen. Ik had nog nooit een verdeler gedemonteerd en onderhouden. Wel deed ik altijd braaf olie in het potje en op hrt viltje. Ik wist eerlijkgezegd niet eens dat er nog een centrifugaal vervroeging onder de grondplaat zat!
Ik verdenk inderdaad de veer met het kogeltje en het lipje. In het artikel schrijf je: "Onder een stalen veer zit een kogeltje dat de grondplaat
voorspanning enigszins instellen." Bedoel je dat de positie van het kogeltje de spanning beïnvloedt, of dat ik de veer iets kan verbuigen?
Verder schrijf je: "Het is dus zaak
weg is." Klopt het dat je daarmee bedoelt dat het lipje iets meer omhoog moet richting het kogeltje?
Ik ga ermee aan de slag en laat weten hoe het afloopt.
Alsnog bedankt voor je heldere beschrijving in het VKM!
Amazon Combi 1965
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
12-03-2026 12:45 #1480198
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Vacuumvervroeger zorgt voor problemen
De stalen veer, rechtsboven op de foto, heeft een slobgat. Als je de schroef iets lost draait kan je de veer wat naar beneden schuiven, zodoende krijgt het kogeltje wat meer voorspanning.
Het is dus zaak
Deze passage heeft betrekking op de aandruklip linksonder op de foto.
De stalen veer, rechtsboven op de foto, heeft een slobgat. Als je de schroef iets lost draait kan je de veer wat naar beneden schuiven, zodoende krijgt het kogeltje wat meer voorspanning.
Het is dus zaak
Deze passage heeft betrekking op de aandruklip linksonder op de foto.
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Minder
Meer
12-03-2026 12:55 #1480199
door Derk Idsardi
Amazon Combi 1965
Helemaal helder Han, dankje!
Wordt vervolgd.
Wordt vervolgd.
Amazon Combi 1965
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Minder
Meer
12-03-2026 17:17 #1480201
door Derk Idsardi
Amazon Combi 1965
Het is opgelost!
Het slobgat bracht uitkomst. Het lipje had geen speling en ook de ronde aansluiting van de bewegende op de vaste onderbrekerplaat was nog prima.
inmiddels weet ik ook dat het handiger is om de bewegende en vaste slotplaat eerst zoveel mogelijk op te bouwen om het als geheel in de verdeler vast te zetten.
Hij snort nog beter dan voorheen! Ook een mooie stabiele vervroeging van de ontstekingshoek bij het opvoeren van het toerental.
Dank voor het meedenken en de tips!
Het slobgat bracht uitkomst. Het lipje had geen speling en ook de ronde aansluiting van de bewegende op de vaste onderbrekerplaat was nog prima.
inmiddels weet ik ook dat het handiger is om de bewegende en vaste slotplaat eerst zoveel mogelijk op te bouwen om het als geheel in de verdeler vast te zetten.
Hij snort nog beter dan voorheen! Ook een mooie stabiele vervroeging van de ontstekingshoek bij het opvoeren van het toerental.
Dank voor het meedenken en de tips!
Amazon Combi 1965
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-03-2026 23:22 #1480203
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vacuumvervroeger zorgt voor problemen
Ik gebruik de vooronsteking niet maar hier is de benziene niet zo duur iets meer dan een Euro sinds de oorlog.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers