Anders starten na het afstellen van de ontsteking

• Ben Meijer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Jonge liefhebber van (Elektro)techniek.
Meer
15-07-2025 23:11 #1477900 door Ben Meijer (GAST)
Anders starten na het afstellen van de ontsteking is gemaakt door Ben Meijer (GAST)
Beste allen,

Inmiddels ben ik verder gegaan met mijn Volvo 142 uit 1973 met de B20A motor. 
Ik heb de contactpuntjes, rotor en verdelerkap vervangen. De contactpuntjes op 0,4mm uit elkaar gezet bij volledig open en daarna ben ik de ontsteking gaan instellen. Ik tank euro 98 en heb het toerental verhoogd via de "trottle stop screw" naar 1500 rpm (volgens het instructieboekje en gemeten met een externe toerenteller die bij de stroboscoop zit die ik heb). Vervolgens heb ik volgens de instructies de verdeler zo gedraaid dat de voorontsteking op 21-23 graden staat. Na afloop de verdeler weer vastgezet en opnieuw gecontroleerd. Nog steeds goed. 

Het toerental heb ik weer teruggebracht naar +- 950-1050 rpm wanneer de motor stationair draait. Lager krijg ik hem niet met de "gas" schroef. Dit zou wel moeten kunnen toch? Op deze snelheid liep de motor ook stationair voordat ik iets heb veranderd. (alles met de motor op bedrijfstemperatuur gedaan) Ik heb een stuk gereden en in het begin hield de auto in bij 110kmph na het aanpassen van de ontsteking kan ik door naar de 120kmph en dan houd de auto niet meer in. Naar mijn idee rijd de auto niet echt anders dan voorheen.

Bij het starten met koude motor moet de choke uit. In het begin starte de auto vrij vlot en liep dan behoorlijk hard. de choke kon al meteen een aardig stuk in. 
Nu (na het aanpassen van de ontsteking) bij het starten van een koude motor met choke, start deze nog steeds vlot maar loopt lang niet zo snel en gaat in termen van seconden steeds wat sneller lopen. Op den duur mag de choke weer in. Naar mijn idee loopt de motor iets trager en niet 100% regelmatig, maar als de motor vlotter loopt door bijvoorbeeld gas geven, is het weer net als voorheen bij het gasgeven. Bij het starten van de warme motor is het nog steeds zo dat het starten niet eens merkbaar is, draai ik de sleutel om, dan loopt de motor.  (het uitlaatspruitstuk is wel lek (bij de pakking denk ik), daardoor is de motor best luid en maakt ook een soort tikkend geluid, beetje als een oude tractor, maar dan hoger). Ik zal kijken of ik een keer een filmpje kan delen.

Ik heb nog even gekeken naar de mengselschroef op de carburateur( een stromberg zonder de verstelbare naald) als ik daar iets aan draai veranderd er voor mijn gevoel helemaal niks. Zelfs als ik hem geheel dicht draai, gebeurt er (voor mijn gevoel) niks. Dat lijkt mij vreemd toch? (schroef staat met 2 slagen open)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het starten bij jullie B20A motoren gaat? Loopt deze op choke dan heel snel of komt de motor altijd 'langzaam' op gang?

Ik volg de instructies uit de service manual, maar ik kan mij voorstellen dat dat niet altijd heilig is met het afstellen en dergelijken. 

groet, Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-07-2025 01:28 #1477902 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Anders starten na het afstellen van de ontsteking
Olyslager zegt 14gr bij 600 a 800 t/min.
zie bijgevoegde file.
je kunt hem ook statisch afstellen 5gr voor bdp en dan achteraf controleren met stroboscoop.

succes

Johan Geers
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD