123 ontsteking
- Gerard Derksen
- Junior lid
-
- 1800ES Hemagroen
Minder
Meer
11-04-2025 20:37 #1476814
door Gerard Derksen
123 ontsteking is gemaakt door Gerard Derksen
Sinds ik een 1800ES heb zijn de Anwb monteurs mijn beste vrienden.
Mijn ES valt de laatste tijd regelmatig stil. Meestal niet ver van de plek van waar ik vertrokken ben. Hij begint even te stotteren, loopt op 2 of 3 cilinders en knalt dan een paar keer voordat hij er helemaal mee ophoudt. Als ik dan een poosje wacht loopt ie weer. De bobine heb ik gewisseld en er zat genoeg benzine in. Mijn vraag is of de 123 ontsteking zo nu en dan kan haperen. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Mijn ES valt de laatste tijd regelmatig stil. Meestal niet ver van de plek van waar ik vertrokken ben. Hij begint even te stotteren, loopt op 2 of 3 cilinders en knalt dan een paar keer voordat hij er helemaal mee ophoudt. Als ik dan een poosje wacht loopt ie weer. De bobine heb ik gewisseld en er zat genoeg benzine in. Mijn vraag is of de 123 ontsteking zo nu en dan kan haperen. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12-04-2025 13:31 #1476818
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 123 ontsteking
Dit heb ik ook wel eens gehad en ook met een 1800ES, zie ook "
Weer gestrand op weg naar de APK met 1800ES
".
Heb je de bobine gewisseld voor een nieuwe of een andere?
Bij mij was het destijds de bobine die niet meer goed presteerde zodra hij warm werd.
Maar als die bij jou al nieuw is, dan verdenk ik de verdelerkap. Het zou kunnen dat daar een scheur in zit die open gaat staan zodra hij warm wordt en dan ook dit soort kuren geeft.
Heb je de bobine gewisseld voor een nieuwe of een andere?
Bij mij was het destijds de bobine die niet meer goed presteerde zodra hij warm werd.
Maar als die bij jou al nieuw is, dan verdenk ik de verdelerkap. Het zou kunnen dat daar een scheur in zit die open gaat staan zodra hij warm wordt en dan ook dit soort kuren geeft.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Gerard Derksen
- Junior lid
-
- 1800ES Hemagroen
Minder
Meer
12-04-2025 18:59 #1476820
door Gerard Derksen
Beantwoord door Gerard Derksen in topic 123 ontsteking
De verdachte bobine heb ik in mijn Austin A30 gebouwd en doet het uitstekend. De verdeelkap en rotor is vernieuwd en ziet er nog als nieuw uit. Ik zie geen zwarte sporen. Heb zelf een theorie voor het probleem. Omdat het voorfilter aan de aanzuigbuis in de tank ontbrak heb ik direct na de tank een voorfilter gezet. Dit filter is wat klein. Zou het zo kunnen zijn dat er onvoldoende benzine aangevoerd wordt? Mijn theorie hierover is dat bij het wegrijden het grote filter tussen pomp en motor leeggezogen wordt, er niet voldoende benzine aangevoerd kan worden en de auto dus stilvalt. Vervolgens zet je hem op contact waarbij de pomp 2 seconden loopt, je start, de motor loopt stationair en er kan bij dat lage toerental voldoende benzine aangezogen worden. Bij het rijden is er meer benzine nodig die dan niet geleverd kan worden door het (te) kleine filter. Klinkt dit realistisch?
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
12-04-2025 21:13 #1476822
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic 123 ontsteking
In je eerste bericht lees ikd at ie inhoud, op 2-3 cylinders kinkt en dan met wat kanllen stopt.
Je theorie over filtertje kan, maar dan zou ik verwachten dat ie gewoon stilletjes er mee op houdt. Ik associeer de kanllen met onverbrande benzine, bv in uitlaat (soort backfire). Dan zou er dus we benizne moeten zijn, maar wrs de vonk dus niet (op tijd) aan komen.
(waarschwuing, geen garaties: ik probeer mee te denken, op basis van aannames en gissen maar zonder echte ervaring)
Je theorie over filtertje kan, maar dan zou ik verwachten dat ie gewoon stilletjes er mee op houdt. Ik associeer de kanllen met onverbrande benzine, bv in uitlaat (soort backfire). Dan zou er dus we benizne moeten zijn, maar wrs de vonk dus niet (op tijd) aan komen.
(waarschwuing, geen garaties: ik probeer mee te denken, op basis van aannames en gissen maar zonder echte ervaring)
- Gerard Derksen
- Junior lid
-
- 1800ES Hemagroen
Minder
Meer
15-04-2025 14:11 #1476837
door Gerard Derksen
Beantwoord door Gerard Derksen in topic 123 ontsteking
Lijkt er wel op ja, bij een benzine gebrek zal hij niet knallen. Verdeelkap of rotor. Verdeelkap is nieuw,, rotor ook. Toch maar een nwe rotor plaatsen. Het is allemaal merkloos spul, kan dus best doorslaan. Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik zal het laten weten als het opgelost is.