electronische ontsteking van HOT SPARK

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-10-2008 15:59 #50115 door Johan Geers (GAST)
electronische ontsteking van HOT SPARK is gemaakt door Johan Geers (GAST)
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: center" align="center"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">Electronische ontstekeing<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; TEXT-ALIGN: center" align="center"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS""><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">Ik heb in mijn amazone een B20E motor liggen echter de ontsteking (verdeler) begon in een slechte staat te verkeren. (speling op de grondplaat waar de contactpunten op zitten).<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">Echter goede raad is duur maar een revisie verdeler kost al gauw rond de 250EURO.<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">Ik heb het volgende gedaan om toch niet te duur uit te zijn;<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">Om de speling op de grondplaat op te heffen heb ik met conische as de felsrand waar de grondplaat van de contactpunten op draait wat vergroot zodat de speling weg was.<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">Toen kwam voor mij het punt om de verdeler om te bouwen naar een elektronische ontsteking.<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">Er zijn hiervoor verschillende setjes in de handel maar de meest geschikte vond ik toch wel van &ldquo;HOT SPARK&rdquo; dit setje koste mij inclusief verzending van Amerika 65US dollar.<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">Dit setje ingebouwd en ik moet zeggen mijn B20Etje heeft nog nooit zo mooi gelopen.<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS""><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">Een aanrader voor als je een beetje binnen de kosten wil blijven.<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS""><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">De web site van hot spark is: www.hot-spark.com .<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS""><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">m.vr.gr<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS""><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">Johan Geers<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Comic Sans MS"">E mail JCHAGeers@hetnet.nl <o:p></o:p></span></p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-10-2008 19:27 #90192 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic electronische ontsteking van HOT SPARK
<p>Hallo Johan,</p><p>Ik ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen ervaring hebben met dit setje. Ik zat al een tijdje te denken aan een Petronix-setje. Deze set klinkt ook heel aardig en ook de prijs is best leuk. Ik las alleen wel op een site voor Volvo Penta motoren (in de US) dat iemand vermogensverlies had bij het optrekken (met de boot dan haha)... Heb jij hier iets van gemerkt? En zijn er misschien meer mensen met ervaringen met dit systeem?</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p><p> </p>

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-10-2008 19:41 #90191 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic electronische ontsteking van HOT SPARK
<p>Beste Marijn, voor mijn gevoel is hij alleen maar sneller geworden, loopt prima stationair geen schuddende pook en dat voor die prijs. (ik weet echter niet wat Petronix kost). Ik weet niemand met ervaring met dit set van HOT SPARKS voor mij was het ook maar een probeersel wat tot nu toe mij goed bevalt.</p><p>En gaat het ssyteem stuk kan ik altijd nog de puntjes terug bouwen en er zit drie jaar garantie op het setje.</p><p>groetjes Johan</p><p> </p><p> </p>

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-10-2008 20:00 #90190 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic electronische ontsteking van HOT SPARK
Ervaringen met de Pertronix Ignitor (dus niet Petronix) zijn op dit forum wel te vinden met de zoekfunctie. Zo ook op het Brickboard-forum. Verkoopprijs bij www.edsclassic.nl is 155 euro plus BTW.

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-10-2008 20:34 #90189 door Marijn Hendrikx
<p>Okee, dat is duidelijk. Ik heb ook even verder zitten lezen en kijken en kwam dus ook de Pertronix II (met "r" idd ;-)!) tegen. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen daarmee, alleen kan ik deze niet op het forum vinden... Iemand een idee? Overigens is het nu met de lage dollar misschien wel de moeite om het zelf te bestellen in de US.</p><p>Groeten Marijn!</p>

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-10-2008 22:49 #90188 door Marijn Hendrikx
<p>Net reactie gekregen van Pertronix. Ze leveren de Pertronix II niet voor mijn "application".... Dus dan maar ff dubben over de gewone &oacute;f de Hot Spark...!</p><p>Groeten Marijn</p>

• Hans-Willem Geitz (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2008 23:34 #90187 door Hans-Willem Geitz (GAST)
Beantwoord door Hans-Willem Geitz (GAST) in topic electronische ontsteking van HOT SPARK
Dit is wel een handige oplossing, hoef je geen puntjes meer te vervangen. Zo duur zijn ze ook niet eigenlijk.
Als je nu met meerdere geintereseerde dit zou kunnen aanschaffenzou dit schelen in de porto?
Of hebben we dan getrut met invoer rechten, ik ben zeker geintererseerd in deze 'puntjes'.
Wel heeft de originaile bobine teveel inwendige weerstand. Dit is nog wel op te losssen...

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-10-2008 09:05 #90186 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic electronische ontsteking van HOT SPARK
<p>Beste Hans, ik heb het systeem op de standaart bobine zitten geen probleem ik denk dat een te lage weerstand het systeem defect kan helpen dan gaan er immers grotere stromen lopen dan dat het systeem aankan. Het systeem met goede warmte geleidende pasta (wordt meegeleverd) op de grondplaat monteren voor de koeling en het zou net als bij mij moeten lukken. Ik heb zelfs mijn oude kap en rotor (ca 20000km) met kabels gebruikt. terwijl men adviseert om alles te vernieuwen. Maar ja waar haal je op zondag een kap en rotor en je wilt het toch zien werken.</p><p>groetjes Johan</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-10-2008 11:00 #90185 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic electronische ontsteking van HOT SPARK
<p>Ik heb in mijn ES al 5 jaar een Pertronix contactpuntloze ontsteking (Hall sensor) ingebouwd en ben er erg tevreden over. Makkelijk in te bouwen, geen problemen met de toerenteller, geen punten en condensator meer en je ziet er niets van. Bovendien loopt hij stationair een stuk mooier, start beter en reageert vlotter op het gaspedaal. In deze jaren nooit meer naar hoeven om te kijken, onsteking staat altijd perfect op tijd. Een puntje van kritiek, het montage plaatje waar de Hall sensor op komt had een iets te lang pinnetje waardoor de grondplaat van de ontsteking blokkeerde, de onsteking kon niet vervroegen. Was een kwestie van iets afvijlen om dit probleem optelossen. Daarom na montage de vervroeging ook kontroleren op 3000 toeren om te zien of dit probleem zich voordoet.</p>

• Marijn Hendrikx
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-10-2008 12:07 #90184 door Marijn Hendrikx
<p>Beste Peter,</p><p>Domme vraag misschien, maar hoe controleer je die vervroeging? Gewoon met stroboscoop en dan het lijntje op of juist weg zien lopen? Als die unit er inzit, moet je dan je ontsteking nog stellen neem ik aan? Past de unit dan vanzelf de contacthoek aan? Ik zag dat in de US de Pertronix nu al vanaf 78 dollar te krijgen is. Dan wordt zelf bestellen wel veel interessanter. Het is dan wel handiger om het zelf te doen denk ik Hans, want anders zit je idd. met de invoerrechten en nu niet.</p><p>Groeten Marijn!</p><p> </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD