ontstekingstijdstip

Lees meer
04-04-2009 16:59 #49765 door Johan Geers
ontstekingstijdstip is gemaakt door Johan Geers
Ik heb een B20E motor omgebouwd naar een carburateur met ook de ontstekingsunit van de B20A. In de B20E zit een K nokkenas op welk tijdstip moet ik de ontsteking afstellen of moet ik mijn B20E ontsteking er terug opzetten?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-04-2009 21:45 #91754 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic ontstekingstijdstip
Door deze combi te maken heb je de dingen wél een beetje door elkaar gehusseld. Ik denk niet dat er een pasklaar antwoord is. Je zou kunnen zeggen dat je de ontsteking, met dus de vervroegingskarakteristiek van de A erin kunt zetten, maar de nokkenas zorgt voor andere openingstijden en overlap van de kleppen. Mijn gok zou zijn: de ontsteking van de E erin zetten, met dus ook de vervroegingskarakteristiek van de E en de ontsteking bij stationair op 12 graden ipv 14 graden zetten.
Ik ben wel nieuwsgierig naar het waarom van deze ombouw. Problemen met de injectie?
Groet, Sven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2009 10:19 #91753 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic ontstekingstijdstip
<p>ik zou diverse tijdstippen uitproberen omdat voor deze upset geen voorgeschreven vervroegings(curve) is.</p><p>je hoort het deels al stationair , als het blok staat te schudden is dat geen rijden , ik heb de neiging om meer de kant van de standaard b20a te gaan vanwege de enkele carburateur.gewoon uitproberen en proefritten maken , stroboscoop meenemen en sleuteltje 11.</p><p>alles uitproberen tussen de 10 en 20 graden met losgetrokken vacuumslang.</p><p>blok moet mooi stationair - deellast en vollast lopen , zelf rijd ik ook met een upset waar je het allemaal zelf moet uitzoeken</p><p>dubbele dellorto/tt3 , ik zit op 14 graden. ik gok bij jouw upset in het midden , op 15 graden , kan ook 12 worden , ook 18.</p><p>dit is een mooi moment voor een upgrade naar electronische ontsteking zonder contactpunten , dit geeft een veel betere ontsteking en geen verloop meer , zo is hotspark voor nog geen 50 euro te koop bij diverse handelaren.(tinustechniek)</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2009 11:38 #91752 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic ontstekingstijdstip
Beste Rene en Sven, die B20E lag in mijn vorige Amazone maar die hebben ze na 25 jaar trouwe dienst in elkaar gereden.
Ik heb een Amazone terug gekocht maar deze lekt olie aan de achterste keering, deze vervangen maar dat mocht niet helpen de motor liep overichs goed maar ik had geen zin om verder naar het euvel te zoeken daar ik nog steeds het B20E blok had. (heeft nog maar 40000km gelopen)
Echter ik had geen zin om heel het elektronische injection systeem over te bouwen daar onderdelen van dit systeem steeds duurder worden en de kabelboom ook niet meer optimaal is. De B20E met de carburateur loopt overigs goed alleen met starten gaat hij maar net door de compressie heen. Mijn idee is net wat Sven zegt terug naar de B20E ontsteking of met de B20A ontsteking gaan spelen. De B20A heeft een vacuum vervroeger van max 5graden de B20E een vacuum verlater van 5 graden. Echter de K nokkenas kan zowel in een E als in een A motor gebruikt worden. De vacuumverlater bij de E motoren was volgens mij om door de Emissie grenzen in de USA te komen. Dus als ik het e.e.a. allemaal tegen elkaar wegstreep zou ik de onsteking van een B20A op dit blok mat vacuumslang los bij 600 tot 800 toeren af moeten stellen zo rond de 5 a 6 graden voor het BDP. <span style="font-weight: bold;">Mijn vraag is klopt mijn teorie of zie ik dingen over het hoofd?</span> Rene wat Hot Sparks betreft ik heb dit setje al een ongeveer een jaar geleden uit de USA laten komen en in mijn B20E gemonteerd en je hebt gelijk dat loopt als een tierelier dus kies ik voor de B20A onsteking dan komt er toch weer zo een setje in te zitten alleen ik laat het wel overkomen scheelt en tientje en je hebt het binnen een week.
m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2009 12:41 #91751 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic ontstekingstijdstip
<p>beste johan,,</p><p> </p><p>ik blijf bij mijn eerste verhaal.</p><p>met 5 of 6 graden voor b.d.p. gaat naar mijn idee niet lukken.</p><p>het ontstekingshuis van een b20a i.c.m. hotsparks , begin met 15 graden voor b.d.p. dan moet het geheel in ieder </p><p>geval lopen.</p><p>succes.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
05-04-2009 16:15 #91750 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic ontstekingstijdstip
Ook ik ben van mening dat 5 of 6 graden te laat is. Denk er wel aan dat de vervroeging niet alleen door het vacuum gestuurd wordt, maar ook door het centrifugaalmechaniek onder de grondplaat voor de puntjes! Wat ik daarom op zou willen merken is dat de E-ontsteking misschien een iets steilere vervroeging heeft dan de A, en dit zou in combinatie met de K-nokkenas misschien wat meer rendement geven. Niet alleen de hoeveelheid carburateurs is bepalend, maar veel meer de sturing van de kleppen, de overlap, vroeger of later dicht dan standaard etc. En dat is bij een K-nokkenas het geval. Wanneer je de E-ontsteking pakt, zul je ook nog iets moeten spelen, maar ik denk echt dat je als je inderdaad rond de 12 begint en dan wat standjes vroeger probeert, je er al snel uit moet komen. Veel vroeger dan 18 graden zal het niet worden. Ben Flierman adviseert voor zijn TT3 nokkenas rond de 14 graden.
Overigens, dat de startmotor met starten maar net de motor door de compressie trekt ligt niet aan de ontsteking. Daar zal toch een tekortkominkje in het elektrisch systeem schuld aan hebben!
Sterkte met sleutelen!
Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2009 18:22 #91749 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic ontstekingstijdstip
<p>het is allebij niet ideaal.</p><p>ik heb even gekeken bij 123 ignition , b20e , statisch 10 graden en dynamisch max 34 , curve a.</p><p>een vacuumverlater is helemaal niet wat je nodig hebt , dan zou je de vacuumslang niet aan moeten sluiten en alleen</p><p>vertrouwen op de centrifugaalvervroeging.</p><p>ik denk als je moet kiezen dat je beter af bent met de b20a ontsteking maar dat is inderdaad ook niet de juiste vervroegingscurve</p><p>, echter je hebt helemaal geen b20e blok meer , het injectiesysteem is vervallen , carburateur van een b20a , k nokkenas.</p><p>het lijkt mij toch meer een b20a geen b20e , k nokkenas is een as voor meer koppel , dit is geen echte snelle as.</p><p>had je een 123 ignition gehad dan kon je wat spelen met verschillende curves.</p><p>trouwens , op de foto die ik laatst had verstuurd zag je mijn blok met enkele stromberg /tt3/spagetti/123ignition enz enz</p><p>al heb je nog zon snel blok , alles wordt teniet gedaan zonder snelle carburateurs , met al die snelle onderdelen loopt het toch voor geen meter met een enkele stromberg , loopt bijna hetzelfde als een b20a , vandaar dat ik denk dat je</p><p>net zo goed af bent met b20a huis. zeker geen vacuumverlater aansluiten.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2009 19:04 #91748 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic ontstekingstijdstip
Beste Rene en Sven, bedankt voor jullie reacties het is 10 graden geworden de vervroeging voor een B20E het vacuum slangentje aangesloten. Mijn auto loopt overichs wel op LPG en wat mij opviel is dat de diameter van een B20E gasstuk dezelfde binnen diameter heeft als van een carburateur type dus mijns inzien kan ik niet te veel vervmogen verleizen t.o.p.v. mijn orginele B20E. De reactie snelheid zal iets minder zijn omdat de demper voor de gasklep de gastoevoer wat kan belemmeren. Maar dat kan ik denk ik oplossen door de zuiger van de demper vast te zetten. Misschien eens aan een zelfgemaakt gasstuk denken waarbij ik volle diameter van de carburateur kan gebruiken. Ik heb nog een oud gasstuk misschien daarmee eens aan de slag gaan.

Bedankt

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
11-04-2009 21:08 #91747 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic ontstekingstijdstip
Beste Johan

Leuk dat je even liet weten hoe je gevaren bent met je ontstekingsperikelen, en nog leuker dat je het op hebt kunnen lossen!
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er zelf te bouwen systeempjes zijn die met het vacuum van de motor en een schakelingetje de zuiger omhoog houden als je op gas rijdt. Maar dat was op een ander Volvoforum. Niet Volvolvo, dat weet ik wel. Je zult dan ook minder slijtage van de sproeierbuis hebben.
Veel plezier met het expirimenteren, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-04-2009 14:25 #91746 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic ontstekingstijdstip
Beste Sven en Rene, ik kon het niet nalaten om met mijn B20E ontsteking aan de gang te gaan en wat let je vacuum verlater eraf en 14 gr voorontsteking dit gaf nog een beter resultaat, ik moet wel zeggen dat hier een Hot Spark setje in zit. Zelfs mijn vrouw zij wat loopt dat ding goed, duidelijk een verbetering t.o.v. de orginele B20A onsteking. Nu nog het gasstuk, ja en de zuiger omhoog houden met het vacuum moet ook lukken maar beetje bij beetje voorlopig eerst eens wat rijden met dit goed weer.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.