- Berichten: 84
welke ontsteking voor B20?
- Kees Kleinendorst
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-02-2025 12:32 #1048227
door Kees Kleinendorst
welke ontsteking voor B20? is gemaakt door Kees Kleinendorst
Na de zoveelste afstelbeurt in korte tijd wil ik een elctronische ontsteking plaatsen in mijn Amazon met B20 motor.
Op het forum lees ik heel veel over de 1,2,3-ontsteking en lees tot mijn schrik dat kennelijkk de originele boubine ook vervangen dient te worden.
Is dit werkelijk zo en zijn er ook alternatieve (minder dure) electronische ontstekingen?.
Op het forum lees ik heel veel over de 1,2,3-ontsteking en lees tot mijn schrik dat kennelijkk de originele boubine ook vervangen dient te worden.
Is dit werkelijk zo en zijn er ook alternatieve (minder dure) electronische ontstekingen?.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1405
24-02-2025 13:09 - 24-02-2025 13:10 #1048228
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic welke ontsteking voor B20?
Hoi Kees, de nieuwe 1 2 3 ontsteking moet je zelf ook gedeelte programmeren, als ik het goed heb en dat is voor mij lastiger dan een oud type waar je een stuk of acht keuzes het voor verschillende type motoren.
Hier op het forum is er al veel over geschreven en aan de hand daarvan heb ik net een setje bij e-spark besteld. Inclusief bijpassende nieuwe bobine en bobine klem was het geloof ik 85 euro.
Vanmorgen alleen de bobine vervangen en ten opzichte van de oude al een merkbare verbetering in rustiger stationair lopen en een iets hoger stationair toerental, de enige verklaring die ik daarvoor heb is dat er een veel sterkere vonk is nu. Maar dat is niet wetenschappelijk onderbouwd...
Groeten, Hans
Hier op het forum is er al veel over geschreven en aan de hand daarvan heb ik net een setje bij e-spark besteld. Inclusief bijpassende nieuwe bobine en bobine klem was het geloof ik 85 euro.
Vanmorgen alleen de bobine vervangen en ten opzichte van de oude al een merkbare verbetering in rustiger stationair lopen en een iets hoger stationair toerental, de enige verklaring die ik daarvoor heb is dat er een veel sterkere vonk is nu. Maar dat is niet wetenschappelijk onderbouwd...
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 24-02-2025 13:10 door Hansw. Reden: Schrijf fout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 84
24-02-2025 14:21 #1048229
door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic welke ontsteking voor B20?
Hoi Hans, dank voor je snelle reaktie. Ik hoorde van iemand anders - die ook vee loldtimers 'doet' - ook goede berichten over E-spark.
Moet ik dan de originele boubine er uitslopen? Dat doe ik uiteraard liever niet, want hecht ook (een beetje) aan autenticiteit !
Moet ik dan de originele boubine er uitslopen? Dat doe ik uiteraard liever niet, want hecht ook (een beetje) aan autenticiteit !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1405
24-02-2025 15:01 - 24-02-2025 15:02 #1048230
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic welke ontsteking voor B20?
Ook ik ben wel van origineel...
Maar, ik had een rare storing, de motor hikte een of twee keer per kilometer, Ik heb eerst de rotor vervangen en dat hielp niet echt. Toen deze set besteld met een nieuwe bijbehorende bobine. Ik heb absoluut geen aandelen bij e-spark maar de bobine kost maar €25,- en het is wel een hoog voltage bobine. Mooi meegenomen dacht ik.
Vanmorgen heb ik de bobine vervangen en de condensator, er zitten nu nog puntjes in de verdeler namelijk.
Hij loopt rustiger en ook iets hoger stationair wat ik al eerder noemde. En geen hikken meer..
De bobine is 5mm kleiner qua diameter dan de bobine die nu vast op het schutbord zit. Ik zou het aanraden om die meteen mee te nemen en wellicht kun je de nieuwe in de oude behuizing maken?
Op de site staat een en ander wel duidelijk uitgelegd het gaat ook over de primaire en secundaire weerstand van de bobine in combinatie met de elektronische ontsteking. Je kunt ook de weerstand van je huidige bobine meten en het uiteraard eerst gewoon proberen?
Hans
Maar, ik had een rare storing, de motor hikte een of twee keer per kilometer, Ik heb eerst de rotor vervangen en dat hielp niet echt. Toen deze set besteld met een nieuwe bijbehorende bobine. Ik heb absoluut geen aandelen bij e-spark maar de bobine kost maar €25,- en het is wel een hoog voltage bobine. Mooi meegenomen dacht ik.
Vanmorgen heb ik de bobine vervangen en de condensator, er zitten nu nog puntjes in de verdeler namelijk.
Hij loopt rustiger en ook iets hoger stationair wat ik al eerder noemde. En geen hikken meer..
De bobine is 5mm kleiner qua diameter dan de bobine die nu vast op het schutbord zit. Ik zou het aanraden om die meteen mee te nemen en wellicht kun je de nieuwe in de oude behuizing maken?
Op de site staat een en ander wel duidelijk uitgelegd het gaat ook over de primaire en secundaire weerstand van de bobine in combinatie met de elektronische ontsteking. Je kunt ook de weerstand van je huidige bobine meten en het uiteraard eerst gewoon proberen?
Hans
Laatst bewerkt 24-02-2025 15:02 door Hansw. Reden: Aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1244
24-02-2025 15:11 #1048231
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic welke ontsteking voor B20?
In VKM 82 t/m 85 heb ik een artikelen reeks geschreven over ontsteking. Ook heb ik een groot aantal bobines met elkaar vergeleken. Daarin bleek dat de originele bobine van Volvo een van de beste bobines is die ik getest heb.
Een 123 ontsteking doet het prima in combinatie met de standaardbobine. Het verhaal dat je de bobine MOET vervangen bij een 123 ontsteking is onzin! (Diegene die dit beweert heeft helaas onvoldoende kennis van elektronica en hoogspanning )
123 en zijn tegenhanger CVI is een mooi, maar ook erg duur, alternatief als je huidige stroomverdeler versleten is.
Er zijn overigens specialisten die jouw stroomverdeler kunnen reviseren.
E-spark (het voormalige hot-spark) is een zeer betaalbaar alternatief op basis van de originele stroomverdeler.
PS. Als ik contactpunten stel, dan blijft minstens 10.000km goed staan. Dus ik vermoed dat er bij jou iets loos is.
Een 123 ontsteking doet het prima in combinatie met de standaardbobine. Het verhaal dat je de bobine MOET vervangen bij een 123 ontsteking is onzin! (Diegene die dit beweert heeft helaas onvoldoende kennis van elektronica en hoogspanning )
123 en zijn tegenhanger CVI is een mooi, maar ook erg duur, alternatief als je huidige stroomverdeler versleten is.
Er zijn overigens specialisten die jouw stroomverdeler kunnen reviseren.
E-spark (het voormalige hot-spark) is een zeer betaalbaar alternatief op basis van de originele stroomverdeler.
PS. Als ik contactpunten stel, dan blijft minstens 10.000km goed staan. Dus ik vermoed dat er bij jou iets loos is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 411
24-02-2025 16:43 #1048233
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic welke ontsteking voor B20?
Beste Kees,
ook ik wil mijn steentje bijdragen aan de keuze /cobinatie van ontsteking
Heb inmiddels in 2 auto'seen combintie van een z.g. "IGNITOR" ontsteking in de bestaande verdeler (wel in een waarvan de lagering nog goed is)
De bobine vervangen met een aangepaste montage ring.
De niet originele bobine is door een niet kenner nauwlijks te herkennen.
Succes met je keuze
Mvg Fred
ook ik wil mijn steentje bijdragen aan de keuze /cobinatie van ontsteking
Heb inmiddels in 2 auto'seen combintie van een z.g. "IGNITOR" ontsteking in de bestaande verdeler (wel in een waarvan de lagering nog goed is)
De bobine vervangen met een aangepaste montage ring.
De niet originele bobine is door een niet kenner nauwlijks te herkennen.
Succes met je keuze
Mvg Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1405
24-02-2025 17:34 #1048235
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic welke ontsteking voor B20?
In VKM 82 t/m 85 heb ik een artikelen reeks geschreven over ontsteking. Ook heb ik een groot aantal bobines met elkaar vergeleken. Daarin bleek dat de originele bobine van Volvo een van de beste bobines is die ik getest heb.
Een 123 ontsteking doet het prima in combinatie met de standaardbobine. Het verhaal dat je de bobine MOET vervangen bij een 123 ontsteking is onzin! (Diegene die dit beweert heeft helaas onvoldoende kennis van elektronica en hoogspanning )
123 en zijn tegenhanger CVI is een mooi, maar ook erg duur, alternatief als je huidige stroomverdeler versleten is.
Er zijn overigens specialisten die jouw stroomverdeler kunnen reviseren.
E-spark (het voormalige hot-spark) is een zeer betaalbaar alternatief op basis van de originele stroomverdeler.
PS. Als ik contactpunten stel, dan blijft minstens 10.000km goed staan. Dus ik vermoed dat er bij jou iets loos is.
Bedankt voor de aanvulling Han, Ik wist dat je er al eens iets over geschreven had maar niet meer wanneer en heb net de artikelen gedownload..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 817
24-02-2025 18:07 #1048237
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic welke ontsteking voor B20?
Zoals gewoonlijk ben ik het met Han eens; de originele Bosch ontsteking is bij goed onderhoud eigenlijk onverslijtbaar; puntje vet op het asje bij de rotor, olie op het watje, olie in het potje en je hoeft echt maar elke 10000 km de punten te vervangen;
Echter de laatste jaren blijken de condensatoren het zwakke punt. Meerdere keren meegemaakt dat ook een nieuwe condensator de geest gaf na enkele minuten. De moraal: ook al heb je een nieuwe gemonteerd, kan hier het euvel in zitten. Na meting kunnen ze goed zijn maar toch kunnen ze regelmatig doorslaan, helaas.
Ik vind een e-spark een goed alternatief, daarbij kan de originele ontsteking en bobine gewoon gebruikt worden.
gr. Cor.
Echter de laatste jaren blijken de condensatoren het zwakke punt. Meerdere keren meegemaakt dat ook een nieuwe condensator de geest gaf na enkele minuten. De moraal: ook al heb je een nieuwe gemonteerd, kan hier het euvel in zitten. Na meting kunnen ze goed zijn maar toch kunnen ze regelmatig doorslaan, helaas.
Ik vind een e-spark een goed alternatief, daarbij kan de originele ontsteking en bobine gewoon gebruikt worden.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
25-02-2025 00:32 #1048248
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic welke ontsteking voor B20?
Ik ben het ook met Han eens ik heb helaas nog een orginele bobine liggen maar die is onbetrouwbaar werkend.
Ik dacht een bobine wat maakt het uit is toch allemaal hetzelfde, nu ik heb het geweten ik had een bobine van het merk Circuit www.lazada.com.ph/products/i4089907033-s...ml?urlFlag=true&mp=1 genomen unverseel zogenaamd nu brandhout van het hoogste niveau en dat vond ik later via internet uit zie "Circuit" is not a recognized brand for ignition coils, so it's not considered a good choice as it likely refers to a generic or low-quality product; always opt for a reputable brand when buying ignition coils for your car to ensure reliable performance and longevity
Klapperen overslaan niet willen ontsteken etc etc
Heb nu New Era shopee.ph/NEW-ERA-IGNITION-COIL-12volts-...i.6312513.2880960797 er in zitten dat was de enige bobine waarin vermeld werd dat deze ook voor Volvo geschikt was en zie de referentie daar over New Era ignition coils are considered good quality and durable, and are a popular choice for many vehicle owners. They are designed to enhance fuel efficiency and engine performance
Dus het is niet verkeerd om via internet uit te zoeken of dat een bobine wel goed is want er is genoeg brandhout op de markt en alle bobine's zijn niet altijd geschikt voor onze Volvo's.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik dacht een bobine wat maakt het uit is toch allemaal hetzelfde, nu ik heb het geweten ik had een bobine van het merk Circuit www.lazada.com.ph/products/i4089907033-s...ml?urlFlag=true&mp=1 genomen unverseel zogenaamd nu brandhout van het hoogste niveau en dat vond ik later via internet uit zie "Circuit" is not a recognized brand for ignition coils, so it's not considered a good choice as it likely refers to a generic or low-quality product; always opt for a reputable brand when buying ignition coils for your car to ensure reliable performance and longevity
Klapperen overslaan niet willen ontsteken etc etc
Heb nu New Era shopee.ph/NEW-ERA-IGNITION-COIL-12volts-...i.6312513.2880960797 er in zitten dat was de enige bobine waarin vermeld werd dat deze ook voor Volvo geschikt was en zie de referentie daar over New Era ignition coils are considered good quality and durable, and are a popular choice for many vehicle owners. They are designed to enhance fuel efficiency and engine performance
Dus het is niet verkeerd om via internet uit te zoeken of dat een bobine wel goed is want er is genoeg brandhout op de markt en alle bobine's zijn niet altijd geschikt voor onze Volvo's.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
25-02-2025 07:44 #1048249
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic welke ontsteking voor B20?
Dit is wat internet over E spark bobine zegt E-spark" ignition coils, which essentially refer to electronically controlled ignition coils, are generally considered good as they are a significant improvement over older, points-based ignition systems, offering better reliability, stronger sparks, and more precise ignition timing, resulting in smoother engine operation and improved fuel efficiency; however, the quality of the specific coil brand and its suitability for your vehicle should always be considered.
Key points about E-spark ignition coils:
Potential issues to consider:
E-spark ignition, which stands for "electronic spark ignition," is generally considered good as it offers significant advantages over older ignition systems like points ignition, including significantly reduced maintenance, improved reliability, better fuel efficiency, and more precise spark timing control, making it a preferred choice for modern vehicles.
Key benefits of E-spark ignition:
Ik heb Hot Spark gehad heeft het meer dan 25jaar volgehouden.
ik heb nu dit nl.aliexpress.com/item/4000574895411.htm...gatewayAdapt=glo2nld als je geen kijk hebt op ontstekingen niet doen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Key points about E-spark ignition coils:
- Improved spark quality:
Electronic ignition coils produce a much more consistent and powerful spark compared to older systems, leading to better combustion and less misfires. - Less maintenance:
Unlike points-based systems, electronic ignition coils have fewer moving parts, requiring less regular maintenance. - Better fuel efficiency:
Consistent ignition timing provided by electronic coils contributes to better fuel economy. - Diagnosis ease:
Modern vehicles often have diagnostics systems that can easily identify faulty ignition coils.
Potential issues to consider:
- Quality matters: Cheap, aftermarket ignition coils might not meet the same quality standards as OEM parts, potentially leading to premature failure.
- Proper installation: Incorrect installation of the coil can affect its performance.
E-spark ignition, which stands for "electronic spark ignition," is generally considered good as it offers significant advantages over older ignition systems like points ignition, including significantly reduced maintenance, improved reliability, better fuel efficiency, and more precise spark timing control, making it a preferred choice for modern vehicles.
Key benefits of E-spark ignition:
- Low maintenance:
Unlike points ignition, which requires regular adjustments due to wear, electronic ignition systems have minimal maintenance needs. - Improved reliability:
Electronic components are less prone to failure compared to mechanical parts like breaker points, leading to a more reliable ignition system. - Precise spark timing:
Electronic ignition allows for precise control of the spark timing, optimizing engine performance and fuel efficiency. - Reduced emissions:
Precise spark timing can contribute to cleaner combustion and lower emissions.
Ik heb Hot Spark gehad heeft het meer dan 25jaar volgehouden.
ik heb nu dit nl.aliexpress.com/item/4000574895411.htm...gatewayAdapt=glo2nld als je geen kijk hebt op ontstekingen niet doen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.