Ontstekingstijdstip is opeens verlopen

• Hans van de Plas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2010 22:28 #48991 door Hans van de Plas (GAST)
Ontstekingstijdstip is opeens verlopen is gemaakt door Hans van de Plas (GAST)
<p>Mijn amazon met b18a motor (lpg) viel tijdens het rijden volledig uit, ik verdacht het contactslot (niet orgineel maar een universeel slot) omdat hij al kuren vertoonde na het slot vervangen te hebben liep de motor weer, echter een stuk lager stationair. Uit nood maar even de stationair schroef van de verdamper hoger gezet en gaan rijden. De auto trok opeens niet meer in de lage toeren op en hielt in, bij veel toeren viel er wel mee te rijden maar niet lekker, op benzine het zelfde probleem dus voor mijn gevoel de ontsteking, vervolgens bobine, condensator, en de verdelerkap met rotor vervangen maar geen verbetering bleef over het ontstekingstijdstip, maar ik had nergens aan gezeten en de merktekens die ik er opgezet had stonden nog in de zelfde stand (vandaar dat ik aannam dat dat het niet was). Vervolgens met de lamp het tijdstip naa gekeken en tot mijn verbazing stond die op 10graden naontsteking inplaats van 18graden voorontsteking, het scheelde dus bijna 30 graden, vervolgens het ontstekingstijdstip weer goed gezet en de auto reed weer als vanouds. Maar nu zit de smeernippel die op het ontstekingshuis zit tegen het blok aan en vraag ik mij af hoe in vredesnaam opeens het ontstekingstijdstip verschoven kan zijn.</p><p>Wie heeft hier ervaring mee of weet waar dit aan kan liggen want voor mijn gevoel kan dit zo weer gebeuren.</p><p>Vr gr Hans</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2010 08:45 #95600 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Ontstekingstijdstip is opeens verlopen
<p>Dat moet toch een mechanische oorzaak hebben lijkt mij. </p><p>Zit de grondplaat van de verdeler los? Die wordt met een klein verend plaatje (en een kogeltje eronder) naar beneden gehouden.</p><p>Verder: verdraait de grondplaat als je aan het vacuumslangetje van de vooronsteking zuigt?</p><p>En anders: loopt-ie stationair wel goed? Anders is misschien een tand van de distributie afgebroken waardoor de timing verandert is?</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Henry van Leusden
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-05-2010 10:13 #95599 door Henry van Leusden
Beantwoord door Henry van Leusden in topic Ontstekingstijdstip is opeens verlopen
Een grote verdachte is de bevestiging van het tandwiel dat op de aandrijfas van de oilepomp en verdeler zit. Dit tandwiel zit met een doorgaande spie geborgd op deze as. Deze spie wil wel eens de geest geven waardoor het tandwiel op de as kan verdraaien en de timing van de ontsteking verloopt.

Amazon Combi 1969, P 1800 1964, Moto Guzzi V700 1970, Constructam Coral I 1971.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2010 13:30 #95598 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Ontstekingstijdstip is opeens verlopen
Ik ben het met Henry van Leusden eens; een verschil van 30 graden is wel erg veel voor de grondplaat of de vervroeger. Zoiets (30graden) kun je wel reproduceren bijv. door de verdeler er verkeerd in te zetten.
Op onderstaand adres kun je lezen hoe de ontsteking uitelkaar gehaald wordt en weer in elkaar gezet, en weer in het blok gezet wordt.

www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm

Succes, Sven

• Hans van de Plas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2010 22:26 #95597 door Hans van de Plas (GAST)
Beantwoord door Hans van de Plas (GAST) in topic Ontstekingstijdstip is opeens verlopen
<p>Ben vanavond aan het sleutelen gegaan, verdeler er uit en op jullie advies het tandwiel van de aandrijfas er uit gehaald er zat geen spie in maar waarschijnlijk is hij er op geklonken ik had nog een andere liggen en na verdraaing van de oliepomp de andere aandrijfas er ingezet zodanig dat de verdeler weer in de juiste stand staat, alles gemonteerd en afgesteld en hij liep weer.</p><p>Echter het zit me nog niet lekker dat ik niet weet hoe die verdraaiing van 30 graden ineens vandaan komt, als je de aandrijfas goed bekijkt is die aan de bovenkant glad gesleten evenals de onderkant van het aluminium tussenstuk terwijl er als alles goed gemonteerd is er ongeveer 3mm speling tussen zou moeten zitten, als het wormwiel op een of andere mannier die 3 mm naar boven gaat heb je uiterraad ook een verdraaiing maar van pakweg een graad of 10 maar geen 30 graden. Voor de zekerheid gekeken of het wormwiel wel goed aan de as zit en daardoor verantwoordelijk is voor de verdraaing maar na vrij veel krachtzetten brak die zelfs (te veel kracht er op gezet) dus dat was ook de oorzaak niet. Voor de duidelijkheid de motor start altijd meteen (op gas) zelfs in de winter.</p><p>Zijn er nog mensen met meer sugesties?</p><p> </p><p>Vr. gr. Hans van de Plas</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD