B16B trekt stotterend op

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
05-09-2023 10:50 #204537 door Frans Boeijen
B16B trekt stotterend op is gemaakt door Frans Boeijen
Ik hoop dat jullie mee willen denken over het volgende probleem met mijn B16B motor:
De motor loopt goed stationair, maar ik zie wel dat het toerental niet stabiel is. Ook de contacthoek meter fluctueert rond de 40 graden. In de 2e en 3e versnelling trekt de motor stotterend op als de toeren oplopen. Het beste gaat het nog om dan plankgas op te trekken, dan wordt het stotteren minder. De auto trekt dan vlot op, zoals je mag verwachten van een B16B Amazon Sport. Rijden in z'n 4 gaat best wel goed en merk ik soms slechts een lichte aarzeling bij snelheden van 80-90 km/h. Als ik in z'n 4 de snelheid terug laat zakken naar ca 50 km/h en weer optrek pakt de motor goed op en trekt door. Het probleem van stotteren treedt dus op bij warme motor en als ik gas geef en optrek in versnelling 2 en 3.
Ter info: het gaat om een oud model Amazon met 6 volt installatie.
Het lijkt wel dat het probleem bij koude motor minder is, en bij warme motor erger wordt. Ik heb al van alles gedaan:
  • Nieuwe bougies, kabels, verdelerkap, en verdeler;
  • Contactpuntjes vervangen;
  • Verdeler gedemonteerd en schoongemaakt, verdelerplaat met dunne olie gesmeerd;
  • Condensator vervangen door ander gebruikt exemplaar;
  • Kabelverbindingen gecontroleerd;
  • Weerstand gemeten en in orde.
Met een stroboscoop lamp de ontsteking af proberen te stellen, maar dan zie ik dat deze nogal fluctueert! De ontsteking is dus niet stabiel!
Wat ik niet kan controleren is uiteraard of de voorontsteking goed is, noch of de vacuum vervroeging (goed) werkt?!?
Wie heeft er nog meer ideeen wat ik kan doen? B.v.d.
 

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2023 11:29 #204539 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic B16B trekt stotterend op
Wellicht slijtage van en dus speling op de as in het verdelerhuis en van de nokken waarmee de as wordt aangedreven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-09-2023 15:30 #204545 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B16B trekt stotterend op
Ik weet dat het monteren van het B16B spruitstuk lastig is, hangt snel scheef naar beneden en er vaak valse lucht wordt aan gezogen, al geprobeerd met Remmenreiniger ?

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-09-2023 00:39 #204555 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B16B trekt stotterend op
Wat ik niet kan controleren is uiteraard of de voorontsteking goed is, noch of de vacuum vervroeging (goed) werkt?!?
Wie heeft er nog meer ideeen wat ik kan doen? B.v.d.


Vacuumvervroeger kun je controleren door aan de slang te zuigen moet je de grondplaat zien draaien.
Wat je ook moet controleren of dat deze soepel gaat.
De centrifugaal vervroeger kan ook vast zitten of gedeeltelijk vast zitten en of dat de veertjes niet lam zijn, of dat er een veertje ontbreekt.

De carburator kan ook problemen geven heb je die al gecontroleerd.

suces

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
06-09-2023 20:06 #204568 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic B16B trekt stotterend op
Allen bedankt voor jullie tips!
De vacuumvervroeging heb ik inderdaad gecontroleerd met zuigen en die reageerde goed. Eigenlijk had ik alles gecontroleerd, behalve de bobine. Deze gaf bij controle wel een vonk af. Maar toch had ik het gevoel dat er af en toe geen vonk kwam, vooral onder belasting en bij warme motor. Daarom besloten om deze te vervangen, en met GOED RESULTAAT :-) (zie foto voor de test). Gelukkig had ik nog een paar 6 volt bobines liggen, maar 1 bleek defect. Na enig doormeten en opzoeken op internet blijkt een goede 6 volt bobine aan de volgende eisen te moeten voldoen:
- Primaire wikkeling weerstand ca. 1,6 Ohm (volgens opgave gaat hier een stroom van ca 4 A doorheen)
- Secundaire wikkeling weerstand ca. 7 kOhm (volgens internet moet deze 5 tot 10 kOhm zijn).
De defecte (maar nog wel werkende bobine) had een weerstand op de secundaire wikkeling van 12,5 kOhm, dus te hoog.
Met de vervangende bobine rijdt de Amazon uitstekend en trekt nu gewoon door, ook bij flink gas geven!

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.