elektronische ontstekingsmodule

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
14-06-2022 07:30 #199367 door Sjef van Giersbergen
elektronische ontstekingsmodule is gemaakt door Sjef van Giersbergen
Hallo allemaal,
In mijn vorige Amazon gebruikte ik jarenlang een kastje van Piranha dat, aangestuurd door de onderbrekerpunten, de vonk verzorgde. Spaarde contactpunten en werkte feilloos, tot ie kapot ging. Herinner mij 1 aansluiting op de min van de bobine (klem 1) en 1 aansluiting op de voeding.
Allerlei alternatieven, optisch dan wel magnetisch aangestuurd, zoals de door mij aangeschafte Accuspark, vragen echter om 1 aansluiting op de min en 1 aansluiting op de plus van de bobine (klem 15). Nu is deze plus  afgeschermd door de pantserkabel, zodat ik er niet bij kan. Dan maar naar klem (15)/54, maar in zijn onvolprezen serie over de ontsteking stelt Han M. dat tijdens het starten de spanning op klem 54 wegvalt, ten gunste van spanning op klem 50 van het startrelais. Dit is dus geen oplossing. Is er een manier om toch bij de plus van de bobine te komen of dit probleem anderszins te omzeilen?
NB: Blijkbaar heeft de contactsleutel een accessoirestand 1 ("radio" position), door deze naar links te draaien. Is mij nog nooit gelukt, ken alleen stand 2,3 en 4. Iets gemist?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2022 17:49 #199372 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic elektronische ontstekingsmodule
Dit probleem is inderdaad te omzeilen middels 2 diodes.
Anode van eerste diode op pen 50 van het contactslot, tweede diode met anode op pen 54.
De kathodes aan elkaar verbinden en dit gaat dan naar je je ontstekingsmodule.
Een geschikte diode is bijvoorbeeld de 1N4007

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
15-06-2022 12:15 #199377 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic elektronische ontstekingsmodule
Hartelijk dank Han.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.