123 onsteking bij B18B

Lees meer
25-02-2021 19:04 - 25-02-2021 19:13 #192707 door Ton van Kan (GAST)
123 onsteking bij B18B is gemaakt door Ton van Kan (GAST)
Ik heb een 123 ontsteking geplaatst in mijn volvo amazon 1968 (133941P) met B18B motor. Hij rijdt enkel op benzine (octaan 98). De B18B configuratie is niet origineel meer. Vorige eigenaar heeft de 2x SU 6 vervangen door een enkele Stromberg 175 CD2 en ikzelf heb de kop vervangen door een B18A kop met B20 kleppen (van Nordicar). Kophoogte 88 mm. Wat kan ik het beste doen bij het instellen van de 123 ontsteking curve? Afstellen alsof het een B18B is of B18A? Wat is leidend hierin?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2021 00:04 #192735 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic 123 onsteking bij B18B
Anton, een b18b kop is minder hoog, dus de compressie verhouding is lager, los van eventuele slijtage. Je weet wellicht niet welke nokkenas erin zit dus alles bij elkaar genomen: het is altijd een beetje een gok.. Gewoon proberen een met de verschillende standen en weekje rijden zou ik zeggen
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2021 14:39 #192739 door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic 123 onsteking bij B18B
Dank voor de snelle reactie Hans. Ik ga de komende tijd maar experimenteren wat de beste curve is met de huidige configuratie. Inderdaad lastig. Eerst ga ik de nokkenas nog vervangen. Ik veronderstel dat er een C as in zit en die ga ik vervangen door een TT3 as van TinusTuning. Ik heb de 123 ontsteking nu op curve 2 staan (B18B). Zelf was ik altijd in de veronderstelling dat de nokkenas in belangrijke mate ook de ontstekingsafstelling bepaalde. Maar nu ik een B18A kop erop heb zitten en een enkele Stromberg, dacht ik dat het mogelijk nu meer een B18A configuratie is dan een B18B. Vandaar mijn twijfels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2021 17:10 #192742 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic 123 onsteking bij B18B
Hoi Anton Ik heb ook een tt3 nokkenas en dat is een heerlijke nokkenas. Ben Flierman zegt wel dat hij het beste tot zijn recht komt met dubbele carburateurs maar ik heb ook een enkele stromberg erop zitten, Mijn b20 loopt wel op LPG. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2021 20:27 #192748 door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic 123 onsteking bij B18B
Hoi Hans,
Ja, ik ben heel benieuwd naar de prestaties van de TT3 as. Op dit forum er veel hulde over. Daarom ook deze as geprefereerd boven de K as. Ik wil ook eenandere bobine plaatsen met een weerstand boven de 1 Ohm. Ook bij Ben Flierman besteld. Ik weet alleen niet welke draaddikte ik nodig heb om de plusdraad te verlengen die in de pantserkabel zit. weet jij dat toevallig?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-02-2021 09:39 - 08-08-2021 12:21 #192753 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic 123 onsteking bij B18B
Dat weet ik niet, er gaat niet zo'n gigantisch ampèrage doorheen. Dus een normale dikte lijkt me voldoende. Ongetwijfeld zijn  er forum lezers die daar een mening over hebben. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2021 18:50 #192832 door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic 123 onsteking bij B18B
De draad in de pantserkabel is ongeveer 1,5 mm2. Bijgevoegde foto geeft goed weer hoe de draad beschermd is door een stevige metalen kabel.   
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.