- Berichten: 70
ontsteking tijd en type b18D
- Kevin de Graan
- Offline
- Senior lid
Ik rij al jaren rond met mijn amazon uit 65, maar recent heb ik mijn motor weer ingebouwd na restauratie. Ik begin nu ineens te twijfelen of alles wel correct is en ben ik eigenlijk de juiste tijd vergeten.
Mijn motortje heeft het nummer 4968-02 94826. Dat komt neer op een B18D met dubbele SU. Deze zitten er ook nog op (dat weet je nooit na zoveel jaar).
De ontsteking die erin zit is een Bosch JFR4 met nummer 0231153003. Klopt dit? Ik heb trouwens ook hotspark erin gezet.
In het service manual staat dat de ontsteking bij 1500 r.p.m. voor type 1: 22-24 en voor type 2+3: 17-19 moet zijn.
Ik denk dat ik 17-19 moet aanhouden omdat type 2 volgens mij vanaf 1964 is. Maar er staat bij: vacuum regulator disconnected) Betekend dat deze op mijn ontsteking hoort te zitten en ik dus verkeerd heb of hoorde dat op een type 1?
Moet ik trouwens door LPG ook nog rekening houden met 1 of meer graden voorontsteking?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
www.volvokv.nl/producten/product/3921-st...l/category_pathway-2
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
P544B B16A, P220VE B18A
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 613
P544B B16A, P220VE B18A
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Evert van Rossum
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 57
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 309
Het afstellen van een originele "D" verdeler zonder vacuüm is inderdaad een beetje duister qua voor ontsteking. het is niet expliciet vermeld in nagenoeg al de manuals.
Maar hierbij nog wat ervaring met de verdeler zonder vacuüm vervroeging of verlating (bestaan ook).
Toen ik in 1976 mijn eerste amazon kocht (op advies van Pa). Bleek dat dit een 122S met 2 SU te zijn. Auto reed harder dan de Ama van Pa, maar ja die had maar 1 carburator. Het vreemde vond ik toe dat die van mij geen vacuüm vervroeging had. Toen ben ik begonnen mij daarin te verdiepen. Kwam er achter dat dit een"D" motor was.
Toen kort na ons huwelijk "77 de auto 's ochtends door even niet op te letten de auto total loss ging, bleek de motor gelukkig gespaard en kon in een deels te restaureren combi terecht. Kwam met de te verwachten gezins uitbreiding mooi uit. , Kort daarna kwamen er blauwe stinkende dampen uit de machine kamer. maw er moest een ander blok in.
Op de sloop kon ik zo een B20 blok kopen en monteren. Intussen werd de motor van Pa z'n ama niet beter, Maar niet getreurd, mijn oude B18 voorzien van nieuwe lagers en zuigerveren (low Budget) Hierbij bleek dat in het blok an bovenzijde een"D" was ingeslagen. Die blokken bleken ook iets meer PK's te hebben en had ook een "D" nokken as.
Die verdeler -zonder- vacuum heb ik altijd gebruikt en zit nu al zo'n 30 jaar in mijn PV met een B20B. Deze verder heb ik zo'n 12 jaar geleden van een "Ignitor" simpele elektronische ontsteking voorzien en ook nu na de revisie van dit blok met een "K" nokkenas functioneert hij geweldig.
Heb ter wille van de zekerheid met grote ritten een reserve standaard verdeler identiek als reserve.
En deze in de machinekamer.
Dus wees gerust zo'n verdeler doet het goed op een snel blok. Nadeel is dat de contactpuntjes wat zeldzamer worden.
Groet Fred
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.