123 ontstekingen hoge HC waarde

Lees meer
14-03-2018 22:40 #175851 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Ik ben gelukkig.

Na veel gegrasduin op het web ben ik terecht gekomen op de onderstaande pagina:
www.sw-em.com/Volvo Ignition from Scratch.htm

Dit heeft me de moed gegeven om mijn donor B20f ontsteking te proberen.

Statisch gezet op 16graden en een gap van 0.4mm

Ik had vantevoren deze ~20jaar niet gebruikte verdeler schoon gemaakt, olie in gegooid en puntjes schoongemaakt.

Met behulp van zo'n bougielampje heel makkelijk de verdeler juist kunnen draaien, hiermee kwam ik er ook achter dat de vonk ook het verdamper relais dus meteen aanstuurde om gas vrij te laten, snap ik dus waarom ze de bobinekabel hadden gespliced daarvoor. Weet iemand hier nog een alternatief voor?

Ik denk klaar, met het gevoel van "this is all or nothing" en hij start meteen. Koud op gas met een beetje choke erbij.

Warm laten lopen, maar koud, warm, op lage en hogere toeren loopt die kei lekker. Geen geplof en gehik meer.

Nu vermoed ik dat misschien de afstelling van de 123 niet goed heeft gestaan, statisch leek die op 30 graden te staan namelijk.

Ik ga nu gewoon verder testen door echte ritjes te maken met de mechanische ontsteking evt bijstellen en als het moet heb ik de 123 op de reserve!

Justin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
14-03-2018 22:51 - 15-03-2018 10:51 #175852 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Hoi Justin, goed te lezen dat je mijn advies even hebt uitgeprobeerd; dan weet je waar je de fout moet zoeken.
Voor wat betreft de aan sturing van het gasrelais, over het algemeen wordt de bobine kabel niet gesplitst, maar zit de draad van het relais om de bobinekabel gewikkeld. Nog even goed kijken dus. Op zich is het een extra veiligheid opdat het gas wordt uitgeschakeld als er geen vonk meer is. Is ook een verplichting bij gasinbouw. In mijn tijd gebeurde dit dmv een vacuumslot op de verdamper.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2018 09:05 #175859 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Fijn dat het goed is nu, top.
Maar ik geloof er persoonlijk niks van dat de 123 ontsteking niet goed is. Zou hem nog eens proberen met de juiste afstelling, en ook controleren of de 123 ontst. in de juiste stand voor lpg b20 staat.
Aan de andere kant hij doet het weer goed ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2018 09:38 #175860 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde

Rob Moltzer schreef : Fijn dat het goed is nu, top.
Maar ik geloof er persoonlijk niks van dat de 123 ontsteking niet goed is. Zou hem nog eens proberen met de juiste afstelling, en ook controleren of de 123 ontst. in de juiste stand voor lpg b20 staat.
Aan de andere kant hij doet het weer goed ;-)


Ik ben tog al op meerdere reviews gelopen waarbij de 123 niet meer goed funcioneerde. Volgens mij zijn er serie waarbij ze ander componeten zijn gaan gebruiken. Ook de echte race jongens zien bij de 123 ontsteking zo nu en dan een misfire voor ons niet waarneem baar maar ook de 123 heeft zo zijn liemieten:P Dit maakt het zeker niet tot een minder product ik ben een grote fan en rij er met veel plezier mee rond.
Maar je moet hem wel goed instellen anders dan werkt het natuurlijk niet en dan is een mechanise ontsteking wel fijn want je ziet meestal gewoon wat wel en niet werkt.

@ Cor tog even happen! Is dat nodig zo je punt maken van wie wat jij bent. Iedereen kan iemand zijn op het internet dus laten we gewoon allemaal ons eigen pad volgen of dat nou het juiste is of jouw pad met een omweg!

Groet Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2018 10:01 - 15-03-2018 10:01 #175861 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Ik zal de bobine kabel nog wel even controleren. Omdat het tape om het draadje zit dat naar het gasrelais gaat kan het zo zijn dat deze niet gespliced is maar er wel omheen gedraaid. Tape verhult, controle puntje.

En met betrekking tot de site die ik vond, de instructies waren nagenoeg vergelijkbaar met die van jou Cor, wat ik altijd moeilijk vind is om met mijn niet automotive training dit te vertalen naar stappen. Ofwel heb ik graag plaatjes met pijltjes . Nu ik het een keer heb gedaan begrijp ik die originele uitleg ook meteen, dank je daarvoor. Ik vergelijk het gewoon met het stellen van kleppen, ik snapte ook niet hoe ik dat moest doen totdat ik het in het echt zag (op youtube).

De 123 blijft nu even op het schap liggen, deze zat in de auto toen ik deze kocht maar vind de mechanische oplossingen persoonlijk leuker. Of de 123 in de juiste curve stond ga ik wel checken, weer in de auto testen heeft nu, saai gezegd, een lagere prioriteit (gezien de andere dingen die ik nog wil doen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-05-2018 17:09 #177021 door Justin van Orsouw
Beantwoord door Justin van Orsouw in topic 123 ontstekingen hoge HC waarde
Na wat tussenpozen een update:

Ik ben nu bezig met een ruil van de injectie verdeler naar de verdeler die bij een b20a hoort, hoop ik morgen te ontvangen. Met de verdeler die van een injectie b20f kwam merk je toch goed dat de curve niet klopt, en dat die of op lage of alleen op hoge snelheid goed loopt.
Los van de curve loopt die wel, dus dat was wel leuk.

Laat het nou zo zijn dat ik dus de 123 weer in de auto wilde krijgen en niet meer aan de praat kreeg.
Ik begreep maar niet waarom deze niet wilde werken, ik kreeg wel een groen lampje namelijk maar geen vonk.

Ik meet netjes 12 volt, dus een beetje vreemd. Ik las dat de toerenteller soms het probleem kan zijn omdat het de vonk kan afpakken zogezegd.

Wat bleek het te zijn, de verkeerde polariteit. Dit is voor de 123 wel een issue maar voor een mechanische verdeler niet omdat een +12v of -12v tussen de punten toch een vonk laat produceren.

Heb hierna statisch netjes op ~14 graden gezet en toen liep die weer als een zonnetje.

Morgen hoop ik de juiste mechanische verdeler te plaatsen en dan zal ik eens gaan kijken of we bij de garage de uitstoot waarden goed krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.