Bendix ontsteking

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-08-2017 17:42 #170967 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Bendix ontsteking
Waar ik even benieuwd naar ben;

is het een aanname dat de BDP-sensor defect is of is er echt gemeten met een scope of uitgelezen in storingsgeheugen?

gaat alleen het starten / aanslaan slecht of helemaal niet of loopt de motor onder alle omstandigheden slecht?

Het moet tenslotte niet zo wezen dat je straks met veel moeite een nieuwe sensor hebt gekocht en geplaatst en dan blijkt dat de module een defect heeft of ander onderdeel.........

Voor het geval je het echt niet meer weet qua origineel weet ik nog wel een deskundige die een alternatief kan bieden , bijvoorbeeld door een wel-leverbare sensor , desnoods op een goed bereikbare plek gemonteerd.
Hij heet Paul Welther en dit is zijn bedrijf;

easy-tech.nl

Ik "ken" hem van het elektronicaforum, www.circuitsonline.net

Daar geeft hij al jaren op sympathieke wijze blijk van verstand van zaken, zeker op gebied van auto elektronica!

Overigens zou ik zeer benieuwd zijn waarom een 123 niet zou werken, integendeel heb er inmiddels al een goede referentie van gelezen i.c.m. jouw motortype.

Groet , Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Rietdijk (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-08-2017 20:26 #170968 door Hans Rietdijk (GAST)
Beantwoord door Hans Rietdijk (GAST) in topic Bendix ontsteking
Bste Jan, dank voor je uitgebreide reactie. Symptomen van mijn auto: startproblemen door het ontbreken van een vonk op de bougies en backfire. Na het starten benzine stank (uitlaat/verzopen). Begonnen met het vervangen van alles wat met ontsteking te maken heeft: bougies, bougiekabels, verdeler, rotor, etc. Na wat gefrunnik aan kabeltjes plotseling weer vonk + normaal lopen. Als ie een maal loopt is er niets aan de hand. Rijdt geweldig zonder problemen. Geen overmatig verbruik.
Na bestuderen van vele fora: mijn conclusie dat de BDP sensor stuk is.
Auto laten checken door Roest Volvo garage A'dam. Teruggebeld met de mededeling dat de auto bij uitlezen vreemde waarden vertoont (BDP sensor). Auto weer opgehaald met de mededeling dat deze sensor niet is te krijgen en dat men bij Roest een aantal relaties heeft benaderd om het onderdeel op te sporen. Geen rekening gekregen maar tot op heden zonder resultaat. Sindsdien start de auto overigens probleemloos (choke 1 tikje uit, starten zonder gas te geven, lopen, probleemloos rijden). Uiteraard heb ik vertrouwen in de garage waar ik al jaren kom.
Wat ook zou kunnen is dat een van de draadjes naar de sensor een breukje vertoont en zo nu en dan geen contact maakt. Hangt per slot van rekening al 30 jaar te bungelen.
Ik heb nu een afspraak met Volvo hans Berle in Amsterdam dat hij voor mij gaat zoeken naar een oplossing.
Dat is ongeveer de story. Die installatieman ga ik zeker benaderen. Ga net zo lang door tot ik een oplossing verneem waar ik vertrouwen in heb. Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
03-08-2017 22:16 #170972 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Bendix ontsteking
Ha Hans, jij ook bedankt voor jouw uitvoerige terugkoppeling, dat maakt het voor de meedenkers ook een leuke discussie.

Ik heb in mijn tijd als vrachtwagenmonteur best veel sensoren vervangen, daar zaten ook veel tweedraads sensoren tussen die worden toegepast in ABS systemen.
De reden van vervanging was vaak kabelbreuk, mechanisch kapotgelopen/ kapotgesleten als gevolg van teveel wiellagerspeling of een enkele keer de sensor zelf. Wat ook een veel voorkomende storingsoorzaak is bij VR sensoren; te grote afstand tussen sensor en vliegwiel of ander draaiend deel dat gedetecteerd moet worden. De sensor dient dan opnieuw gemonteerd te worden met de juiste luchtspleet.
Platgezegd zijn de tweedraads sensors een spoeltje met kern en magneetje, zeer robuust en betrouwbaar, niet voor niets een veel toegepaste sensor voor kritische toepassingen zoals ABS.

Google voor de aardigheid maar eens op VR-sensor. (Variable Reluctance)

www.instronics.com/sensoronix_variable_r...ce_speed_sensor.html

Driedraads sensoren hebben een stukje elektronica aan boord dat het wisselspanningsignaal digitaal maakt en daardoor wat gevoeliger zijn.Maar die heb jij niet dus dat valt buiten beschouwing.

Waarom type ik dit nu allemaal? Ik denk namelijk (net als jij) dat het vooral een bedradingskwestie is.

Draadbreuk, of slecht contact.
Je zou nog kunnen overwegen de sensor opnieuw te bedraden, te beginnen zo kort als technisch mogelijk is bij de sensorbehuizing. Wel werken met materialen die duurzaam zijn tegen invloed van vocht en warmte.

Tot slot, goed te horen dat je meerdere ijzers in het vuur hebt, lees tzt graag hoe het af loopt.

Groet Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-08-2017 22:59 #170974 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Bendix ontsteking

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.