Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)

Lees meer
15-05-2017 14:07 #169025 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Beste Oscar, nooit iets aannemen, meten is weten, gewoon er een uit nemen en meten.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2017 20:55 #169032 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
ontstekingsvolgorde ok 1-3-4-2?
Maar dan loopt hij sowieso beroerd.

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2017 23:40 #169036 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Het zou zo maar kunnen dat de motor op twee soorten brandstof tegelijk loopt. Misschien is het een idee om de schakeling van LPG naar benzine v.v. eens kritisch te bekijken.
Mocht het dat ook niet zijn dan zou ik eens een deskundige laten kijken. Mijn ervaringen bij Dries zijn erg goed.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2017 09:41 #169040 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Beste Ruud,
onstekingsvolgorde is correct. 1-3-4-2. Hij loopt beroerd op lage toeren <1200 daar boven doet alles perfect mee.

Beste Joop,

Ik heb er naar gekeken, na overschakelen op gas is de carb helemaal droog dus dat zou niet het geval moeten kunnen zijn.

Hartelijk dank en groet,


Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2017 15:18 #169046 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Beste Johan,

Wat zou de weerstand van de bougie kabel moeten zijn? Weet je dat toevallig? Anders is het lastig nameten.
Toevallig ook de specs van de Bobine over primaire en secondaire spoel? :)

Dank en groet,


Oscar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-05-2017 01:05 #169052 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Beste Oscar, orgineel zover ik weet had Volvo bougiekabels met een koperen kern en deze waren 0 ohm.
Wilde men ontstoren dan deed men daar onstoorde kappen op.
Met deze oplossing zat er voor iedere bougie dezelfde weerstand n.l. de weerstand van de kap.
Met onstoorde kabels is dat anders iedere kabel heeft een verschillende weerstand.
Deze weerstand is afhankelijk van de lengte en dat in combinatie met een toch al oud bobine onwerp wil het wel eens fout gaan.
Ik dacht dat in een van de verhaaltjes (shortcuts) die ik eerder geplaatst heb het e.e.a. in omschreven staat.(ik dacht van Bosch of NGK).

succes
we komen er wel uit.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2020 13:40 - 16-11-2021 14:51 #191431 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Oscar, je hebt een PB.
Hoe is dit verhaal afgelopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2021 14:45 #196612 door IwemaLPG(GAST)
Beantwoord door IwemaLPG(GAST) in topic Motor niet goed stationair te krijgen (LPG&Benz)
Je hebt veel vervangen maar de motor loopt nog steeds niet goed.

De ontsteking is het moeilijkste deel van de ottomotor.
Hoe meer onderdelen je vervangt hoe moeilijker het is om de fout te vinden.
Nieuw is toch goed!?

Een auto diagnose computer geeft aan wat er fout is.

Hier een deel uit een topic van het alfa forum ( forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=7&t=85693) wat aangeeft dat alles met alles samenhangt:

Er zijn 3 type kabels:

1 Koperkern kabels : vrijwel geen weerstand
2 Koolstofkabels: weerstand varieert per merk en per lengte. Tevens veranderd de waarde in de tijd.
3 Kabels die opgebouwd zijn als een spoel.

Al deze kabels hebben een andere invloed op de hoogspanning kring.

In deze hoogspanningskring zitten ook nog de rotor, bougies en de bobine.
Afhankelijk van het merk , type, weerstand, elektrode vorm, etc reageert de ontlading anders bij wijziging van deze componenten.

Als er veranderingen zijn in de laagspanningskring dan verandert ook het laad- en ontlaad gedrag van de bobine.

Deze materie behoort tot de moeilijkste materie in de werking van de ottomotor.

Zomaar roepen dat een bepaalde kabel goed is kan dus niet.


Zelfs bij automateriaalzaken versimpeliseren ze het probleem: ze hebben vaak slechts 1 hoogOHMige bobine voor contactpunten en 1 laagOHMige bobine voor elektronische ontstekingen liggen. Daar moet je het dan maar mee doen.

De vraag blijft dan wel: Waarom heeft BOSCH dan meer dan 1000 bobines gemaakt voor verdeler ontstekingen.

Als de auto nu niet lekker loopt dan kun je door meten en aanpassen van onderdelen zien of de bobine beter ontlaad.
Als de bobine volgens de juiste specificaties ontlaad loop je auto beter.
De waarde waar de ontlading aan moet voldoen variëren per merk en motor type.

Als ik een configuratie met behulp van mijn computer samenstel dan blijft de ontsteking perfect werken. Als je onderdelen vervangt en deze zijn volgens de automaterialenzaak gelijkwaardig maar hebben andere nummers dan merk je dat hij slechter loopt.
Ik zie dit ook direct op mijn computer.


Tijdens mijn lessen laat ik studenten verschillende bougies en bobines plaatsen op een VW golf blok.
Ze staan dan verstelt van de grootte van de verschillen.
Als ik ze dan aan de verschillende configuraties laat rekenen komen ze er achter dat bepaalde noodzakelijke data voor de berekeningen niet door de fabrikanten worden vrijgegeven.

Via test opstellingen moeten ze dan deze waardes vaststellen.

Er op voorhand aan rekenen heeft dus ook geen zin..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.