- Berichten: 1279
123 ontsteking, welke stand?
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
04-07-2016 23:55 #161604
door Hans W.
123 ontsteking, welke stand? is gemaakt door Hans W.
Hallo allemaal, toch maar de stap gezet om een 123 ontsteking aan te schaffen. Maar welke stand gebruik ik? Dries B te B adviseerde stand 7, maar dat is voor een B20b met negatieve vervroeging. Ik heb een B20a met behoorlijk afgevlakte kop en dunnere koppaking, enkele carburateur en een K nokkenas. De vacuumaansluiting zit gewoon op het spruitstuk, dus na de gasklep.
Iemand een idee?
Iemand een idee?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
05-07-2016 11:27 #161606
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 123 ontsteking, welke stand?
Informeer ook eens bij
Ben Flierman
. Ik heb een B20A met 9,25 : 1 CR en ook (nog) een enkele carburateur, maar de standaard nokkenas. Voor deze setup was het advies om curve 4 te gebruiken en dat werkt goed. Maar met een K-nokkenas zou een andere curve wel eens beter geschikt kunnen zijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 913
06-07-2016 08:33 #161631
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic 123 ontsteking, welke stand?
Hi Hans,
"Trial and error" is een optie bij een oude motor.
Liep ie echt rot op standje 7?
Ook handig: bij 123 even vragen (sales@albertronic.com)
Succes,
Teun
"Trial and error" is een optie bij een oude motor.
Liep ie echt rot op standje 7?
Ook handig: bij 123 even vragen (sales@albertronic.com)
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marijn de Koning
- Offline
- Elite-lid
26-07-2016 14:22 #162101
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic 123 ontsteking, welke stand?
Beetje laat maar misschien heb je er nog iets aan.
Ik heb ook een B20A met verhoogde compressie, en een TT3 nokkenas.
Na wat proberen ben ik toch voor de standaard B20A curve gegaan. Hier had Ben zelf ook goede ervaring mee. Een B curve zou ook kunnen, maar dan kun je de vacuum vervroeging / verlating beter afdoppen. Als je deze wel wilt gebruiken, moet je even nagaan wat voor carburateur je hebt en hoe die het vacuum signaal doorgeeft. (Komt het van boven of onder de gasklep) Dit moet namelijk wel matchen met het vacuum signaal wat de 123 'verwacht'.
Ik heb ook een B20A met verhoogde compressie, en een TT3 nokkenas.
Na wat proberen ben ik toch voor de standaard B20A curve gegaan. Hier had Ben zelf ook goede ervaring mee. Een B curve zou ook kunnen, maar dan kun je de vacuum vervroeging / verlating beter afdoppen. Als je deze wel wilt gebruiken, moet je even nagaan wat voor carburateur je hebt en hoe die het vacuum signaal doorgeeft. (Komt het van boven of onder de gasklep) Dit moet namelijk wel matchen met het vacuum signaal wat de 123 'verwacht'.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Rothman (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 9
24-08-2016 15:26 #162838
door Jeroen Rothman (GAST)
Beantwoord door Jeroen Rothman (GAST) in topic 123 ontsteking, welke stand?
Als ik mag inbreken in dit verhaal, ik heb voor mijn volvo een 123 gb-4rv aangeschaft. Deze is voor engelse auto's en heeft 16 standen en de vervroegingen daarbij vermeld. Er dus makkelijker een karakteristiek te vinden en in te stellen die je wilt. Mijn auto heeft een hogere compressie en rijd op lpg. Onderin mag de vervroeging dan wel iets meer. Ik heb daarom een "late" curve uitgezocht en de verdeler zelf wat "vroeger" in de motor geplaatst. Het resultaat is nu dat onderin de ontsteking wat vroeger staat en bovenin toeren weer normaal uitkomt i.v.m. de minst vervroegende ingestelde curve. Een gb-4rv past niet zomaar. De aandrijving moet je overzetten maar dat is eenvoudig. De pin van de 123 is dezelfde diameter als de originele bosch verdeler. Op deze manier voor hetzelfde geld veel meer instel mogelijkheden dan een volvo 123 met alleen motortypes als instelmogelijkheid.
Op de foto is de originele bosch aandrijving te zien op de nieuwe 123.
Jeroen Rothman
Op de foto is de originele bosch aandrijving te zien op de nieuwe 123.
Jeroen Rothman
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.