ontstekingstijdstip

Lees meer
13-10-2014 19:16 #144487 door Bob Marcelis
ontstekingstijdstip is gemaakt door Bob Marcelis
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie me helpen...
We hebben sinds begin dit jaar een amazon combi uit 1963. Het probleem is dat hij nadieselt na gebruik.
Na wat leeswerk hier op het forum en de oude papieren die bij de auto zaten vermoed ik dat het aan de ontsteking ligt. Er zit een 123 ontsteking in die volgens de papieren al op allerlei standen heeft gestaan en nog nooit echt goed gelopen heeft.
Nu weet ik alleen niet wat voor motor erin ligt.... Het blok heeft 4969 dus b20? Er zit een typeplaatje op van een b18b...
Misschien weet iemand wat de codes op de kop betekenen? Daar staat m132 op en 418 205.

Mvg
Bob

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2014 21:49 #144501 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic ontstekingstijdstip
Nadieselen kan vele oorzaken hebben. Er van uitgaande dat het motorblok OK is en je carburatie ook in orde is kun je gaan spelen met het ontstekingstijdstip.
De diverse keuzestanden van een 123 ontsteking heeft hier weer weinig invloed op (heeft alleen invloed op het ontstekingstijdstip bij hoge toeren).
Het gaat om het ontstekingstijdstip bij stationair toerental. Dit zou je een paar graden later kunnen zetten. Omdat je niet waat wat voor motor er precies in ligt wordt dit dus een kwestie van experimenteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2014 22:51 #144511 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic ontstekingstijdstip
In een 63-er zit origineel een B18, maar ja, wat is er na 50 jaar nog origineel :?
Als t een B20 is, dan staat dat op het blok, linker zijkant (stuurkant) vooraan.
Als t dan ook nog een B20B (origineel met 2 carburateurs) is dan heeft deze een hogere compressie hetgeen een goed ingredient is voor nadieselen, geldt trouwens ook voor de B18B denk ik.
98 oktaan tanken wil nog wel eens helpen, of nog beter: LPG.
Nadieselen is slecht voor je blok, laat als je m uitzet je koppeling opkomen in een versnelling met je voet op de rem.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-10-2014 01:33 #144515 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic ontstekingstijdstip
Beste Bob, een beetje lager stationair wil ook wel eens helpen en is makkelijk uit te voeren.
Is het een B18 dan gelden de volgende voorontstekingen;
Octaan 93-97 19-20gr voor BDP bij 1500 t/min.
Octaan 90-93 15-17gr voor BDP bij 1500 t/min.

En zoals Hans zegt 98 tanken zeker als het blijkt dat het een B20 is die moeten m.u.v. de B20F allemaal min 97 hebben als octaan.
Ik heb die van mijn op 95 lopen daar hier niet anders te verkrijgen is maar daar heb ik wat voor moeten sleutelen om dat goed te krijgen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2014 15:44 #144563 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic ontstekingstijdstip
Dank jullie voor jullie reacties!
Het zal dus experimenteren worden...
Origineel is het een 122s dus dubbele carbs. Er zou dus een b18b in moeten liggen. Uit de oude rekeningen blijkt dat er een ruilmotor is ingekomen 15 jaar geleden. Volgens de papieren een b18d motor maar volgens de motorcode dus een b20. Vandaar dat ik hoopte dat iemand iets wist van die codes op de cilinderkop aangezien ik dus niet weet of ze het complete blok hebben gewisseld of alleen het onderblok.
De dubbele carbs liggen er trouwens nog wel op.

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2014 20:48 #144578 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic ontstekingstijdstip
De motor is gemakkelijk te identificeren, na de cijfers 4969 kun je op de twee opstaande vlakje ernaast ook cijfers zien.
Wellicht even schoonmaken, dan zie je een twee en viercijferige code.
Dan kun je in de onderdeelboeken hem nazoeken, deze staan ook op deze site bij 'documentatie'

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-10-2014 21:34 #144586 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic ontstekingstijdstip
Dank je ed! Daar ga ik ook eens naar kijken!

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.