B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm

Lees meer
23-07-2014 20:35 #142195 door Goossen Foppen
B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm is gemaakt door Goossen Foppen
Even een vraag over het afstellen van de ontsteking van een B18A. De contactpunten heb ik op 0,4mm gezet en nu wil ik het tijdstip van de ontsteking gaan controleren met een stroboscoop. Nu is er al heel veel over geschreven op het forum, maar er is nog 1 vraag waarop ik geen antwoord kan vinden.

De ontsteking moet volgens Haynes afgesteld worden op 21-23 grd. bij 1500rpm en afgekoppelde vacuumvervroeger. Maar hoe weet ik nu of de motor 1500 toeren maakt. Iedereen praat er over alsof het de normaalste zaak van de wereld is, maar ik kan zo snel echt niet tellen :-) en een toerenteller viel destijds niet onder de standaard accessoires van een 121 ;-) Ik heb nu op het gehoor de motor met behulp van de choke een keer zo hoog in toeren laten lopen en de vervroeging staat dan op 23gr, maar weet dus niet of het toerental juist is.

Daarnaast vraag ik me af dat als de ontsteking dus op 23gr. BTDC staat het de moeite loont om te proberen hem op 21gr. te zetten?

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2014 21:46 #142198 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm
Er bestaan stroboscopen met toerenteller. Bijvoorbeeld van Hella, artikelnummer 8PD006354011


Een fijn apparaat (tot hij ermee ophield). Nu heb ik die voor de toeren en een low budget voor het flitsen.
Je kunt natuurlijk ook een losse universele toerenteller kopen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2014 17:44 #142218 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm
Helaas heb ik wel een hele mooie Hella stroboscoop ter beschikking, maar zonder deze handige optie. Komt het met die 1500 toeren uberhaupt heel precies of kan dit prima op gehoor?

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2014 20:46 #142222 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm
Ik gebruik een losse gecombineerde RPM, Dwell, Ampere en Voltmeter.
Lijkt een beetje hierop:

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2014 22:02 #142223 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm
Ach, als hij goed start, goed "oppakt" en goed presteert zou ik me niet al te druk maken. Je kan wel alles 100% volgens de specs willen afstellen, maar dan zou je motor en met name je ontsteking ook nog 100% aan de specs van zeg 50 jaar geleden moeten voldoen. Grote kans dat met name je ontsteking inlcusief centrifugaal- en evt. vacuumvervroeging dit inmiddels niet meer doet.
Over die 21 of 23 gr vervroeging waar je dit topic mee begint zou ik me maar helemaal geen zorgen maken.
Mijn persoonlijke ervaring is (en ik hoop niet dat ik nu het halve forum over me heen krijg) dat je je ontsteking zo vroeg mogelijk kan zetten, zolang je motor maar niet gaat pingelen op benzine, in dat geval ietsje later zetten.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2014 22:50 #142226 door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm
Ik liep tegen hetzelfde probleem.
Na verder zoeken op internet vond ik ergens dat 21-23 gr bij 1500 rpm overeenkomt met 10-12 gr bij statische afstelling met een testlamp. Heb hem hierop afgesteld en de motor loopt prima zonder te pingelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2014 23:15 #142228 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm
Ja, dat klopt wel, maar dat is meer de basisafstelling. Het finetunen moet je toch echt bij voorkeur met draaiende motor en stroboscoop doen.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2014 13:49 #142246 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm

"Hans Latenstein" schreef:

Mijn persoonlijke ervaring is (en ik hoop niet dat ik nu het halve forum over me heen krijg) dat je je ontsteking zo vroeg mogelijk kan zetten, zolang je motor maar niet gaat pingelen op benzine, in dat geval ietsje later zetten.


Als ik goed opgelet heb Hans, is het toch de bedoeling om je ontsteking zo af te stellen dat op het moment van de 'explosie' de zuiger precies op het dode punt is. Vanwege de vertraging van de ontsteking stel je hem daarom net iets voor het dode punt af. In het geval van een B18A op 21-23° voor het dode punt. Volgens mij leidt nog vroeger afstellen alleen maar tot vermogensverlies omdat de zuiger dan het laatste stukje voor het bereiken van het dode punt, tegen de kracht van de 'explosie' in moet duwen.

Overigens start en loopt mijn motor prima. Ik ben alleen geen autotechneut (wel een technische achtergrond) en wil gewoon wat ervaring opdoen met het afstellen en na het bijstellen van de contactpunten kan het volgens mij zo zijn dat de ontsteking niet helemaal goed staat. Dat wil ik vooral even controleren. Het lastige is dus alleen dat ik niet precies weet wanneer de motor op 1500 toeren draait. Misschien komt dat ook niet heel precies, maar dat weet ik dus niet.

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2014 13:58 #142247 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm

"Goossen Foppen" schreef:
Volgens mij leidt nog vroeger afstellen alleen maar tot vermogensverlies omdat de zuiger dan het laatste stukje voor het bereiken van het dode punt, tegen de kracht van de 'explosie' in moet duwen.

En dat heet pingelen dus volgens mij bedoelen jullie precies hetzelfde.

Het lastige aan "zolang je motor maar niet gaat pingelen op benzine" is alleen dat pingelen op hoge toeren erg moeilijk te horen kan zijn terwijl het wel optreedt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-07-2014 14:03 #142248 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic B18A ontsteking afstellen bij 1500rpm

"Lars Rengersen" schreef:

En dat heet pingelen dus volgens mij bedoelen jullie precies hetzelfde.


:) :) oké, weer wat geleerd! :) :)

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.