Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas

Lees meer
27-07-2013 07:48 #130210 door Marc Schunck
Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas is gemaakt door Marc Schunck
Ik heb een nieuwe K nokkenas in de B20B (2 SU carbs) zitten. Nu las ik dat je dan ook de onsteking meer moet vervroegen dan bij de normale nokkenas (10 gr) omdat de kleppen eerder opengaan. Weet iemand wat de juiste waarde hiervoor is? En moet er nog meer worden aangepast qua afstelling, bv contacthoek of kleppen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2013 12:45 #130222 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas
Best Marc, ik heb er ook een K nokkenas in zitten met twee SU carburators.
Ik heb die van mij op 8gr staan staties afgesteld maar normaal moet hij op 10gr staan.
Ik heb bij mij wel een Hot Sparks module in de onstekineg (verdeler) zitten. (vervanging van contactpunten)
Ik heb de 8gr gedaan omdat hier het octaan gehalte niet hoger is dan 93 en dan haal ik het net.
Een Hot Sparks module is aan te raden loopt de motor veel beter op.
Ik heb er bij mij al zo een module in zitten toen ze nog niet in Nederland verkrijgbaar waren heb ik uit Amerika laten komen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2013 13:50 #130284 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas
Hier kun jeoveral nog 95 tanken en op sommige plekken ook 98. Ik heb de motor nu op 12 graden afgesteld. Dit bij ca 800 rpm en dan kijken met de stroboscoop lamp op de poelie. Nu vraag ik me ook af welke vervroeging je daar afleest;
- Alleen de vervroeging veroorzaakt door het verdraaien vd verdeler, of
- zit hier ook al de mechanische/cetrifugaal vervroeging in vd verdeler?
Als ik naar de specificaties vd verdeler kijk vervroegd de centrifugaal al 5 graden (dus 10 op de krukas als ik t goed heb) bij 775 rpm. Dus als je dit ook al afleest op de poelie, moet deze dan op 20 (10+2x5) worden afgesteld bij 800 rpm???
Wie weet hoe dit sommetje gemaakt moet worden?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2013 00:45 #130314 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas
Beste Marc, je heb de onsteking afgesteld met een toerental van 800 t/min.
Dan is je centrifugaal vervroeger al op 5 gr vooronsteking zie jou tabelletje.
Je moet de onsteking op een lager toerental afstellen als het startpunt van de centrifugaal vervroeger, dus onder 575 t/min.
En dat is soms moeilijk daarom doe ik het altijd staties en check achteraf de centrifugaalvervroeger met een stroboscoop.


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2013 08:32 #130315 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas
Volgens de informatie in t Greenbook moet je t afstellen met draaiende motor en een toerental tussen de 600-800 rpm. Als je dit doet dan zou de vaste vervroeging dus 0 graden zijn. Dit omdat je de centrifugaal vervroeging van de verdeler volgens mij altijd x 2 moet doen omdat de krukas 2x zo snel ronddraait als de verdeler. Dus dan heb je bij 800 rpm al minimaal 10 graden te pakken (zie specificaties in tabelletje hierboven) en staat de vaste vervroeging dmv verdraaien vd verdeler op 0. Bij statisch vervroegen zet je de poelie op 10 graden en dan verdraai je de verdeler tot t aangesloten lampje gaat branden. In dit geval heb je dus 20 graden totale vervroeging bij 800 rpm. Of maak ik nu een denkfout??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2013 14:45 #130327 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas
Beste Marc, of ik begijp jou verkeerd maar de rpm’s in jouw tabel zijn de rpm’s van de motor.
Maar om het e.e.a. zeker te stellen stel hem staties en test met een stroboscoop of de toerentallen van de motor overeen komen met de vervroegingstabel.
Dit zou bij benadering moeten kloppen.
De 5 en 10 gr komen boven op de 10gr staties.
Dus bij 1500 rpm moet je 20gr op je krukaspoelie aflezen met de stroboscoop.
Ik heb een boekje van Olyslager wat het volgende zegt qua tabel;
Centrifugal vervroeger begint bij 500 to 600rpm,
5gr bij 625 to 720 rpm
9gr bij 1110 tot 1630 rpm
Eindigd bij 10.5 +/- 0.75gr bij 1825 rpm
Dit is voor de B20B in een 142.
Voor een b20b in een amazone zegt olyslager het volgende.
Centrifugal vervroeger begint bij 500 to 600rpm,
5gr bij 625 to 720 rpm
10gr bij 1430 tot 2100 rpm
Maximale centrifugal vervroegeing 13,5 +/- 1gr bij 2900 rpm
Bijde zeggen dat ze dezelfde onsteking hebben een JFUR4.
Dus ik denk dat je even met een stroboscoop moet kijken wat er uit rolt

Weet je zeker dat er nog het originele blok in ligt en niet een van een 142?.

Success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2013 12:22 #130355 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas
Hi Johan, Bedankt voor de info.
Ik heb de tabel uit t Greenbook nogmaals goed bekeken en er staat bij de rpm telkens vermeld (distr) wat volgens mij wil zeggen dat dit de toeren zijn vd verdeler. Aangezien deze half de snelheid draait tov de krukas, moeten de weergegeven getallen vermenigvuldigd worden x2 wil je ze afzetten/aflezen op de pulley. Anders zou het ook nooit mogelijk zijn om een vervroeging in de buurt vd 36-graden te halen.

Het sommetje geldt ook voor de vacuumverdeler. Deze kon ik makkelijk testen. Na het instellen vd vervroeging op 12 graden (mbv de stroboscoop lamp, dus draaiende motor) sloot ik de vacuumvervroeger weer aan en zakte de vervroeging idd terug naar ca 6 graden bij stationair (max vacuum).

Ik heb de vervroeging met de stroboscoop gemeten met verschillende rpm. Bij 2000 rpm las ik ca 28 graden af (zonder vacuum) en met vacuum 24 graden. Ik ben even wat hoger gegaan dan mijn rpm meter kan meten (ik denk rond de 3000 rpm) en toen kwam de vervroeging zonder vacuum in de buurt vd 36. Omdat de motor nog moet inlopen kan ik niet te extreem en vaak in de hoge rpm testen.

Ik vind het dus wel vreemd dat oa Haynes aangeeft dat zowel bij statisch als met stroboscope afstellen bij 800 rpm de vervroeging op de pulley 10 graden moet zijn. En dan rijst bij mij ook de vraag welke vd 2 afstelmethodes de juiste is ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-07-2013 00:53 #130386 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas
Beste Marc, die vacuumverlater hoef je niet aan te sluiten geeft alleen maar vermogensverlies, is voor de Amerikaanse markt gedaan om door de keuring aldaar te komen.
Vergeet niet als je de vacuumverlater weghaalt het aansluitpunt op het spruitstuk/carburator af te dichten
Ja, ik hoef bij mij niet veel te spelen waar hij nu op staat is het vroegste waar ik hem kan krijgen zonder pingellen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2014 08:08 #139748 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas
Nog ff deze vraag een keer naar voren halen:

"Marc Schunck" schreef:
Als ik naar de specificaties vd verdeler kijk vervroegd de centrifugaal al 5 graden (dus 10 op de krukas als ik t goed heb) bij 775 rpm. Dus als je dit ook al afleest op de poelie, moet deze dan op 20 (10+2x5) worden afgesteld bij 800 rpm???
Wie weet hoe dit sommetje gemaakt moet worden?

De afstelgegevens voor het afstellen vd ontsteking met alleen contact aan, is voor de B20B nl. al 10 graden. Zou je dit doen dan lees je met de stroboscoop lamp volgens mij ca 20 graden af bij een stationair toerental van 800 rpm doordat er nog eens 2x5 graden van de centrifugaal vervroeging bijgeteld moeten worden.
Of moet je statisch op 0 graden afstellen en dus 10 graden met de stroboscoop aflezen bij 800 stationair toerental (zo staat t volgens mij in de Greenbooks) ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2014 23:05 #139775 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Afstellen Ontsteking B20B met K nokkenas
Mijn B20b met dubbele SU stel ik altijd statisch op 10 graden en meet met de lamp bij 1500-2000 toeren zo'n 23 graden.
Dat doe ik al jaren zo en zonder vacuumvervroeger, Ik heb al lang niet meer in een boek gekeken. Wat is eigenlijk het verschil tussen een B20b uit een Amazon en een 144?
Ik heb er een uit een 144 van 1974.
Gr, Fred.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.