b20 ontsteking afstellen + contactpuntjes vervangen

Lees meer
30-05-2013 10:51 #128080 door -WJ- Dijkstra
Hallo,

De wegenwacht wist mij te vertellen (nadat onze 1973 volvo 145 niet meer wilde starten) dat het ontstekingssysteem toch echt onderhoud nodig heeft :)

Inmiddels heb ik bij nordicar een hoop spulletjes besteld, maar ik zit met nog wat probleempjes :

-Ik heb een andere (B20) motor geplaats, omdat de oude nogal weinig compressie had en bijna niet meer op lpg wilde lopen op lagere toeren (bokken en stotteren etc). Na het plaatsen van de "nieuwe" motor (B20 uit een 240) was dit bokken meteen over en liep de auto prima op lpg. Op benzine alleen niet meer, daar houdt ie verschrikkelijk mee in! Maar ook niet altijd, de eerste 5 seconden na overschakelen van lpg op benzine loopt ie prima! Bij het terugschakelen van benzine naar tussenstand (dus geen benzine en ook geen lpg) loopt de motor ook weer ongeveer 5 seconden prima. Hierna kan ik ook METEEN weer overschakelijk naar gas, en loopt de auto weer goed. Wat kan dit zijn? Ik denk zelf eerlijk gezegd te weinig benzine, want normaal rijdt de auto nog wel 30 seconden op benzine na overschakelen van benzine naar tussenstand, ivm het leegrijden van de carburateur.

-Ik wil ook graag de contactpuntjes vervangen, hoogte instellen etc, maar ik kan niet goed een handleiding vinden hoe ik dit moet doen?

-De motor loopt nu stationair op een redelijk hoog toerental, zo'n 1750 toeren (op lpg). De stationaire regelschroef van lpg reageert niet, dus ik ga er vanuit dat de stationairschroef van de motor (die zeg maar aan de gaskabel trekt) te diep zit. Nu reageert de motor eigenlijk helemaal niet als ik de vacuumslang van de verdeler los trek, klopt dat?

-Ik wil dus de motor netjes stationair op benzine aan de praat krijgen, zodat ik de timing dynamisch af kan stellen met een stroboscoop lamp en de motor op 1500 toeren met de vacuumslang van de verdeler los.


Alvast bedankt voor de hulp! Het volvootje verdient wel wat liefde ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2013 12:37 #128084 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic b20 ontsteking afstellen + contactpuntjes vervangen
Kijk eens of dit voldoende info geeft om de ontsteking goed af te stellen.

www.oto-oirschot.nl/Best/Ontsteking.pdf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2013 15:15 #128088 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic b20 ontsteking afstellen + contactpuntjes vervangen
Uitstekende presentatie, Han, als het daarmee niet wil lukken ....... ;)

Naast de onstekingsperikelen zou ik ook even controleren of er niet ergens valse lucht aangezogen wordt - 1750 rpm stationair is niet 'redelijk', maar extreem hoog - dan zal je van het lostrekken van de vacuumslang ook niet zo veel kunnen merken ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-05-2013 16:16 #128089 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic b20 ontsteking afstellen + contactpuntjes vervangen
Wat voor carb heb je er op zitten?
Het kan zijn dat de naald de zitting heeft uitgeslagen, dan loopt je motor veel te rijk op benzine. Dat zou verklaren waarom hij na een paar minuten pas echt beroerd gaat lopen. Als je overschakelt moet eerst de carburateur vullen etc. Pas als de benzinetoevoer echt op gang komt staat hij dan te rijk. Bij de Strombergs is er geen beginnen aan. Daar kun je iedere 15.000 km een nieuwe zitting en naald inzetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2013 20:36 #128129 door -WJ- Dijkstra
Beantwoord door -WJ- Dijkstra in topic b20 ontsteking afstellen + contactpuntjes vervangen
Carburateur is inderdaad gewoon een Stromberg. En hij gaat niet na een paar minuten beroerd lopen, dat doet ie binnen 10 seconden na overschakelen! Eerst loopt ie 5 seconden niet ivm overschakelen en vullen carb, dan 5 seconden prima, en dan begint ie beroerd te lopen...

En, ik had de carburateur + spruitstuk zo van de oude B20 over gezet op de nieuwe B20, op de oude reed ie perfect op benzine, op de nieuwe dus niet meer...

Eigenlijk moet ik em eerst dus netjes stationair met een laag toerental op benzine hebben lopen om de afstelling en revisie van de ontsteking te doen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2013 08:39 #130003 door -WJ- Dijkstra
Beantwoord door -WJ- Dijkstra in topic b20 ontsteking afstellen + contactpuntjes vervangen
Had zelf het probleem van niet op benzine lopen veroorzaakt, de pakking die tussen het gasmengstuk en het luchtfilter zit, zat een gaatje te weinig in. Inmiddels rijdt de auto weer prima op benzine, heb ik een draadloze toerenteller uit hongkong gehaald en kan ik na het inbouwen van de contactpuntjes en de nieuwe rotor en condensator de boel weer prima afstellen.

Heb inmiddels voor de 2e keer in vrij korte tijd de kleppen ook weer moeten stellen, 4 stuks hadden bijna geen klepspeling meer, en das niet goed voor de compressie natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.