Ontsteking afstellen Volvo b18a motor

Lees meer
03-05-2013 19:21 #126945 door R Slijfer
Ontsteking afstellen Volvo b18a motor is gemaakt door R Slijfer
Hallo,

Ik vroeg mij af hoe je precies de ontsteking van een Volvo b18a motor af moet stellen.

Aantal dingen die ik heb gevonden zijn:

21-23 graden voor TDC
vacuumslang los

Nou is het dus de vraag: waar begin ik mee en wat is de juiste volgorde?
Het is voor mij de eerste keer dat ik een ontsteking af wil gaan stellen.

Groeten,

Robin

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2013 20:10 #126949 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Ontsteking afstellen Volvo b18a motor
Eerts de lichthoogte van de contactpunten afstelln op 0,4mm (dit doe je met een voelrmaatje; draai aan de krukas totdat de contactpunten max geopend zijn )
Maarkeer op de poelie met wat witte verf het juist ontstekingsmoment (~21 graden)

Start de motor en laat hem 1500 toeren draaien.
Richt een stroboscoop lamp op je poelie en kijk of de ontsteking op tijd staat. Als dit niet zo is dan de klembout onder de verdeler een beetje los draaien en vervolgens de verdeler zodanig verdraaien dat het ontstekingstijdstip goed staat.

Als je zoiets nog nooit eerder gedaan hebt is het msischien verstandig om dit samen met iemand te doen die wat meer ervaring heeft.

Als je aangeeft waar je ergens woont dan is er vaak wel een enthousiasteling bij jou in de buurt te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2013 20:19 #126950 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Ontsteking afstellen Volvo b18a motor
Hoi! Je begint met de contactpunten te controleren op slijtage en/of inbranden. Eventueel vervang je ze.
Dan zet je ze op de goede afstand . Likje vet aan het asje en een druppel olie in het gaatje aa nde zijkant van de verdeler. Dan uiteraard de kap er weer op.

Er zit een 7/16 boutje onderaan de verdeler die ervoor zorgt dat hij niet kan verdraaien. Die draai je een stukje los, zonder de verdeler te verdraaien. Vacuumslang los van de verdeler, en een streepje met witte verf zetten ter hoogte van de 22 graden voorontsteking. De stroboscooplamp aansluiten en een toerenteller op de aansluiting van de verdeler zetten (ik heb zo'n combimeter, die ook contacthoek etc kan aangeven. Als je een toerenteller i nde auto hebt, kun je een helper laten kijken...dan de motor laten draaien. Je richt de stroboscoopflitsen op de krukaspoelie en dan zul je zien dat het streepje stilstaat. Als je de verdeler rustig verdraait, zie je steeepje verplaatsen. Zet het streepje op het merkteken dat op het deksel zit. Boutje van de verdeler vastzetten en dan met de stroboscoop nog even controleren of de vervroeging werkt, als je gasgeeft moet het streepje zich verplaatsen.

Oh, ja: pas op je handen met die stroboscoop: de fan draait hard en slaat een stuk uit je hand als je niet uitkijkt!!

Edit: Hi, hi, Han was sneller dan ik! En hij heeft gelijk: doe het eerst met iemand die het eerder heeft gedaan!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2013 20:29 #126951 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Ontsteking afstellen Volvo b18a motor

"Tom Steverink" schreef:
Hoi! Je begint met de contactpunten te controleren op slijtage en/of inbranden. Eventueel vervang je ze.
Dan zet je ze op de goede afstand . Likje vet aan het asje en een druppel olie in het gaatje aa nde zijkant van de verdeler. Dan uiteraard de kap er weer op.

Er zit een 7/16 boutje onderaan de verdeler die ervoor zorgt dat hij niet kan verdraaien. Die draai je een stukje los, zonder de verdeler te verdraaien. Vacuumslang los van de verdeler, en een streepje met witte verf zetten ter hoogte van de 22 graden voorontsteking. De stroboscooplamp aansluiten en een toerenteller op de aansluiting van de verdeler zetten (ik heb zo'n combimeter, die ook contacthoek etc kan aangeven. Als je een toerenteller i nde auto hebt, kun je een helper laten kijken...dan de motor laten draaien. Je richt de stroboscoopflitsen op de krukaspoelie en dan zul je zien dat het streepje stilstaat. Als je de verdeler rustig verdraait, zie je steeepje verplaatsen. Zet het streepje op het merkteken dat op het deksel zit. Boutje van de verdeler vastzetten en dan met de stroboscoop nog even controleren of de vervroeging werkt, als je gasgeeft moet het streepje zich verplaatsen.

Oh, ja: pas op je handen met die stroboscoop: de fan draait hard en slaat een stuk uit je hand als je niet uitkijkt!!

Edit: Hi, hi, Han was sneller dan ik! En hij heeft gelijk: doe het eerst met iemand die het eerder heeft gedaan!


Hardstikke bedankt Tom!
En ook Han voor de goede uitleg!

Ik loop alleen nog vast bij de volgende zin: Zet het streepje op het merkteken dat op het deksel zit.

Wat bedoel je hier precies mee?

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2013 23:32 #126957 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Ontsteking afstellen Volvo b18a motor
op het voorste deksel van de krukas zit een soortement uitstulping / pijl.
Door de verdeler te draaien, kan je zien dat het markeerpunt op de poelie ( bv typex op 21º ) ook verschuift. Die twee punten moeten tegenover elkaar gaan staan. Dan kan je de verdeler weer vastzetten.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2013 17:39 #126995 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Ontsteking afstellen Volvo b18a motor
Siang, aanvulling, het is het grijze distributiedeksel. Als je voor de auto staat en naar je blok kijkt, rechts vooraan., onderin. Daar wijst een merkteken naar het hart van je krukas poelie. Als je beide merktekens merkt .... :? Dan kun je het makkelijker aflezen als de motor draait. Heb je geen stroboscooplamp, zoek dan nog even verder op het forum, het kan ook prima met een lampje, of met een vloeitje

Succes ermee!
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.