164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet

Lees meer
14-02-2013 15:45 #123464 door Boele Braaksma
164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet is gemaakt door Boele Braaksma
Vandaag heb ik even de kleppen opnieuw gesteld en de ontsteking gecontroleerd. De motor pakt niet echt lekker op. Daarom ga ik morgen langs een lpg boer die hem voor mij goed afsteld. Bij gasgeven zag ik dat de ontsteking niet vervroegt, maar rond de 12graden blijft staan.

Eerste actie was vacuumslang loskoppelen en zuigen/blazen. De ontsteking veranderd dan niet van tijdstip. Is dit een probleem dat dus in de 123-ontsteking zit? Of kan dit aan de curve liggen? Ik weet niet in welke curve hij staat. Heb hem er nog niet uitgehaald.

Als ik het vacuüm slangetje los genomen heb van de voorste carburateur, gaat de motor niet anders lopen. Ik heb er even met een ijzerdraadje in geprikt. Gaatje lijkt wel open. Hoort de vacuumaansluiting soms elders op het spruitstuk bij de B30?
Ik vond een mogelijke tweede locatie.

Zo zit de vacuüm slang nu gemonteerd:


Hij kan hier gemonteerd worden, sterker vacuüm?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees-Peter Geluk (GAST)
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
14-02-2013 16:45 #123471 door Kees-Peter Geluk (GAST)
Beantwoord door Kees-Peter Geluk (GAST) in topic 164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet
Op de B20 zijn er twee verschillende vacuumaansluitingen. De B20A heeft vacuumvervroeging: aangesloten boven de gasklep (zoals bij jou). Als je gas geeft komt daar een sterker vacuum (lagere druk), wat voor vervroeging zorgt. De B20B heeft vacuumverlating: aangesloten op het spruitstuk. De druk hier vertoont de tegenovergestelde karakteristiek van de druk in de carb. Geef je gas, dan wordt het vacuum minder sterk (hogere druk). De verlating neemt af, en dus krijg je uiteindelijk ook vervroeging.

Hoe het bij de B30 (A denk ik in jouw geval?) zit weet ik niet, maar het is vast makkelijk te vinden of die vervroeging of verlating hoort te hebben.

Los daarvan: volgens mij claimt de fabrikant van de 123-ignition dat je zowel spruitstuk- als carb-vacuum kunt aansluiten, en dan zou hij zelf begrijpen wat hij moet doen. Het kan sowieso geen kwaad de vacuumlijn op het spruitstuk aan te sluiten.

Mijn vermoeden is dat de 123 staat ingesteld op een curve waarbij geen vacuumvervroeging of -verlating wordt toegepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2013 17:01 #123473 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic 164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet
Ik weet niet of er ook verdelers voor de B30 zonder vervroeging bestaan (komt maar zelden voor), indien dit zo is zou het kunnen dat 123 een van deze in de keuzeinstellingen opgenomen heeft (de 123 is volgens hun documentatie mbt de vacuumvervroeging zoals de originele ontsteking bij die 123 instelling), maar dan zou je ook net toevallig deze zeldzame variant ingesteld moeten hebben. Als het slangetje niet verstopt is en de aansluiting op de 123 ook niet verstopt is en er veranderd toch niets door zuigen/blazen (krachtiger dan normale vacuum) hoef je volgens mij niet verder bij de aansluiting op het spruitstuk of carburateur te zoeken maar alleen bij de 123. Ik heb het vacuumslangetje bij mijn 123 trouwens aan de carburateur zoals het ook bij de originele ontsteking het geval was, de werking heb ik echter nog nooit gecontroleerd.

Maar eigenlijk moet het ontstekingstijdstip bij gasgeven ook zonder vacuum veranderen omdat deze ook middels de centrifugaalgewichtjes en veertjes in de originele verdeler (wat de 123 ook moet imiteren) veranderd (dit werk1 bij mijn 123 zeker).

succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2013 17:42 #123474 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic 164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet
Hallo Boele.
Heb je een vervroeger met twee aansluitingen?
probeer eerst of de vervroeger niet lekt, Slang bij carb en/of spruitstuk losnemen en met de mond vacuum zuigen, Als de slang aan je tong blijft plakken, is het goed.
Bij twee aansluitingen, de voorste (tegen verdeler) op het spruitstuk, de achterste (tegen schutbord) op de carb aansluiten.
Veel succes. Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-02-2013 23:48 #123485 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet

"Hans Slootweg" schreef:
Hallo Boele.
Heb je een vervroeger met twee aansluitingen?
probeer eerst of de vervroeger niet lekt, Slang bij carb en/of spruitstuk losnemen en met de mond vacuum zuigen, Als de slang aan je tong blijft plakken, is het goed.
Bij twee aansluitingen, de voorste (tegen verdeler) op het spruitstuk, de achterste (tegen schutbord) op de carb aansluiten.
Veel succes. Hans


Hallo Hans en Rudi,

@Hans: Je begrijpt dat ik een 123-ontsteking heb. Die heeft maar 1 aansluiting, toch?

@Rudi en Hans: Ik had verwacht dat bij het losnemen van de vacuumslang bij de carburateur, de motor anders zou gaan lopen, door het ontstaan van een valse lucht. Dit is echter ook niet het geval. Twee problemen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2013 10:50 #123495 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic 164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet
Hallo Boele,

als de vacuumaansluiting op de carburateur niet verstopt is zal er daar valse lucht naar binnen moeten komen, maar als ik het me goed herinner is dat niet zo veel dat hij stationair opvallend anders gaat lopen (ik kan me ook niet herinneren dat ik ergens gelezen heb dat men het vacuumslangetje bij het afstellen naast loskoppelen ook afdoppen moet). Het loskoppelen van het vacuumslangetje bij het afstellen is omdat anders de vacuum verstelling van ontsteking niet in de ruststand staat.

Daar blijkbaar de ontsteking helemaal niet op het toerental reageert verwacht ik dat die niet in orde is. Zoals ik al geschreven had moet hij op toerental en op vacuum reageren, dus ook reageren op toerental veranderingen als het vacuum niet in orde is.

Helaas heb ik even niet zo snel de mogelijkheid dit allemaal bij mij uit te proberen.

succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2013 11:13 #123498 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic 164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet
Hoi Rudi,

Bedankt zover. Ik ga nog even testen of hij wel zuigt, slangetje tegen mijn tong. Kan ook nog even de 123 open prikken. Zal nog 1x met de stroboscoop meer toeren maken. Maar dacht dat de vervroeging altijd vrij vroeg begint. Anders even de curve controleren.
Ik weet uberhaupt niet of je die vervroeging echt merkt. Maar de ontwikkelaars hebben het niet voor niets bedacht lijkt me.

Groet, Boele

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2013 12:29 #123499 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic 164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet
Ook zonder vacuum hoort de vervroeging bij gasgeven van b.v. 10 naar 20/30 graden te gaan, 20 graden makkelijk zonder het gevoel te hebben dat je de motor veel te hoog in de toeren aan het jagen bent.
Als dit ook niet plaatsvindt verwacht ik echt problemen met de vervroegingselectronica in je 123 (ik verwacht maar 1 vervroegingselectronica in de 123 die op beide signalen, vacuum en toerental, hoort te reageren).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-02-2013 13:20 #123500 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic 164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet
HAllo Boele,

Voor een B30 moet de staische voorontsteking 10 graden bedragen.
Afhankelijk van de geselecteerde curve moet je vervroeging oplopen naar 30 a 37 graden (e.e.a. volgens de spec van 123 zelf)
Het merendeel van deze vervroeging komt van het "centrifugaal" gedeelte.

www.123ignition.nl/downloads/manuals/123B30.pdf

Is dus gewoon een kwestie van gas geven en zien wat er gebeurd als je met de stoboscoop lamp kijkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2013 21:38 #123543 door Kees van Dorth
Beantwoord door Kees van Dorth in topic 164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet
De B30A heeft een vacuümververvroeger, die helpt bij het 'oppakken' als je gas geeft. Een vacuümververlater die bij stationair het toerental een paar 100 rpm verlaagt: bij veel oude motoren heb je dit niet nodig omdat je blij bent dat ie blijft lopen. Die kun je dus meestal weglaten. En een centrifugaalvervroeger, die zorgt dat het ontstekingstijdstip altijd ongeveer op hetzelfde tijdstip voor het BDP komt (dus bij een hoger toerental meer voorontstekingshoek, maar evenveel voorontstekingstijd). Als je gas geeft moet de 123 dit nadoen: centrifugaalvervroeging afgeleid van het toerental (lijkt niet te werken). En vacuümververvroeging op grond van enig vacuüm (lijkt ook niet te werken). Die 123 kun je er dus beter even tussenuit halen denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.