- Berichten: 2144
164 B30A 123-Ontsteking vervroegd niet
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
Eerste actie was vacuumslang loskoppelen en zuigen/blazen. De ontsteking veranderd dan niet van tijdstip. Is dit een probleem dat dus in de 123-ontsteking zit? Of kan dit aan de curve liggen? Ik weet niet in welke curve hij staat. Heb hem er nog niet uitgehaald.
Als ik het vacuüm slangetje los genomen heb van de voorste carburateur, gaat de motor niet anders lopen. Ik heb er even met een ijzerdraadje in geprikt. Gaatje lijkt wel open. Hoort de vacuumaansluiting soms elders op het spruitstuk bij de B30?
Ik vond een mogelijke tweede locatie.
Zo zit de vacuüm slang nu gemonteerd:
Hij kan hier gemonteerd worden, sterker vacuüm?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees-Peter Geluk (GAST)
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Hoe het bij de B30 (A denk ik in jouw geval?) zit weet ik niet, maar het is vast makkelijk te vinden of die vervroeging of verlating hoort te hebben.
Los daarvan: volgens mij claimt de fabrikant van de 123-ignition dat je zowel spruitstuk- als carb-vacuum kunt aansluiten, en dan zou hij zelf begrijpen wat hij moet doen. Het kan sowieso geen kwaad de vacuumlijn op het spruitstuk aan te sluiten.
Mijn vermoeden is dat de 123 staat ingesteld op een curve waarbij geen vacuumvervroeging of -verlating wordt toegepast.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2053
Maar eigenlijk moet het ontstekingstijdstip bij gasgeven ook zonder vacuum veranderen omdat deze ook middels de centrifugaalgewichtjes en veertjes in de originele verdeler (wat de 123 ook moet imiteren) veranderd (dit werk1 bij mijn 123 zeker).
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 101
Heb je een vervroeger met twee aansluitingen?
probeer eerst of de vervroeger niet lekt, Slang bij carb en/of spruitstuk losnemen en met de mond vacuum zuigen, Als de slang aan je tong blijft plakken, is het goed.
Bij twee aansluitingen, de voorste (tegen verdeler) op het spruitstuk, de achterste (tegen schutbord) op de carb aansluiten.
Veel succes. Hans
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"Hans Slootweg" schreef:
Hallo Boele.
Heb je een vervroeger met twee aansluitingen?
probeer eerst of de vervroeger niet lekt, Slang bij carb en/of spruitstuk losnemen en met de mond vacuum zuigen, Als de slang aan je tong blijft plakken, is het goed.
Bij twee aansluitingen, de voorste (tegen verdeler) op het spruitstuk, de achterste (tegen schutbord) op de carb aansluiten.
Veel succes. Hans
Hallo Hans en Rudi,
@Hans: Je begrijpt dat ik een 123-ontsteking heb. Die heeft maar 1 aansluiting, toch?
@Rudi en Hans: Ik had verwacht dat bij het losnemen van de vacuumslang bij de carburateur, de motor anders zou gaan lopen, door het ontstaan van een valse lucht. Dit is echter ook niet het geval. Twee problemen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2053
als de vacuumaansluiting op de carburateur niet verstopt is zal er daar valse lucht naar binnen moeten komen, maar als ik het me goed herinner is dat niet zo veel dat hij stationair opvallend anders gaat lopen (ik kan me ook niet herinneren dat ik ergens gelezen heb dat men het vacuumslangetje bij het afstellen naast loskoppelen ook afdoppen moet). Het loskoppelen van het vacuumslangetje bij het afstellen is omdat anders de vacuum verstelling van ontsteking niet in de ruststand staat.
Daar blijkbaar de ontsteking helemaal niet op het toerental reageert verwacht ik dat die niet in orde is. Zoals ik al geschreven had moet hij op toerental en op vacuum reageren, dus ook reageren op toerental veranderingen als het vacuum niet in orde is.
Helaas heb ik even niet zo snel de mogelijkheid dit allemaal bij mij uit te proberen.
succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Bedankt zover. Ik ga nog even testen of hij wel zuigt, slangetje tegen mijn tong. Kan ook nog even de 123 open prikken. Zal nog 1x met de stroboscoop meer toeren maken. Maar dacht dat de vervroeging altijd vrij vroeg begint. Anders even de curve controleren.
Ik weet uberhaupt niet of je die vervroeging echt merkt. Maar de ontwikkelaars hebben het niet voor niets bedacht lijkt me.
Groet, Boele
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2053
Als dit ook niet plaatsvindt verwacht ik echt problemen met de vervroegingselectronica in je 123 (ik verwacht maar 1 vervroegingselectronica in de 123 die op beide signalen, vacuum en toerental, hoort te reageren).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1147
Voor een B30 moet de staische voorontsteking 10 graden bedragen.
Afhankelijk van de geselecteerde curve moet je vervroeging oplopen naar 30 a 37 graden (e.e.a. volgens de spec van 123 zelf)
Het merendeel van deze vervroeging komt van het "centrifugaal" gedeelte.
www.123ignition.nl/downloads/manuals/123B30.pdf
Is dus gewoon een kwestie van gas geven en zien wat er gebeurd als je met de stoboscoop lamp kijkt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees van Dorth
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 42
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.