- Berichten: 206
Advies 123 ontsteking
- 02114-dummy
- Offline
- Elite-lid
Motor is een B18 met K-nokkenas.
Nu nog zit er een weber vervangings carb. op voor de oude Zenth 36 uitvoering, zeg maar de oude B18A uitvoering
Binnenkort zit er een weber 32-36 op met een 421 spruitstuk.
Auto rijdt prima op de curve van B20E optimised, met 10° vooronsteking bij ±800rpm, vacuum slang niet aangesloten.
Rijdt zeer soepel en pingelt niet en bokt ook niet en houd ook niet in.
Wel heb ik het idee dat als ik de voorontsteking iets vergroot de motor sneller aanslaat/start.
Ook lijkt het of de motor iets warmer wordt, de temp. meter blijft wel tussen de 2 witte streepjes, maar voorheen kwam die net over de eerste witte streep.
Of lag dit aan het warme weer van gisteren?
Stel me alleen de vraag of iemand hier andere ervaring heeft.
Ben benieuwd naar jullie meningen en of adviezen.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
Op welke ontstekingscurve staat hij?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 206
Zoals ik zei staat de unit op de curve van B20 met "optimised" curve.
Uit de 123 handleiding staat dit
The unit offers optimised LPG / Ethanol-curves for B20-A en B20-E engines.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 886
Momenteel rij ik ook een B18a met een 32 weber.
Gebruik hem als dagelijks vervoer, alleen gisteren had ik ook voor het eerst een stijgende temp. Normaal komt hij ook nooit boven de 1e streep, vandaag was alles weer normaal. Dus ik hou het op het weer.
Heb de temp eventjes bijgeregeld, door de kachel open te zetten, vervolgens kon de motor even bijkomen en ging het weer goed.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
maar wanneer is de auto gaan pingelen?
dat kan eigenlijk niet komen door het monteren van een 123 ontsteking, wel door andere uitlaten en carburateurs
het klopt overigens dat het blok meer/minder warmte genereerd bij het wijzigen van het ontstekingstijdstip
maar pingelen is niet best en moet voorkomen worden.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 206
Even voor de duidelijkheid, ik schreef: dat hij niet pingelt en ook niet bokt en soepel rijdt.
Als ik het zo lees is dit miscchien de juiste curve en aanpassen van de vaste voorontsteking kan iets verbetering brengen,maar niet te veel.
kwestie van uitproberen?
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 915
De K-nokkenas geeft je iets meer lift en, als ik het goed heb ook wat meer oversnijding. Er komt dus meer mengsel per slag in de cylinder. Dat betekent dat je normaal gesproken iets meer vervroeging kunt geven, maar dat hangt ook weer samen met de vraag of je een hogere compressieverhouding hebt gegenereerd door een dunnere koppakking of verwijderen van materiaal van de kop (extreme vlakking).
123Ignition heeft hier, begrijpelijkerwijs, geen pasklare oplossing voor en zul je dus inderdaad moeten experimenteren, maar daarbij zijn 2,7,9, A en B curves de beste opties waarbij ik voor de 9 zou gaan als uitgangspunt.
Eén van mijn Engelse leermeesters zei overigens bij herhaling: "if she's running fine, don't touch it"
Wil je er echt voor gaan dan zijn dit eigenlijk de situaties waarvoor je een bezoek aan de Dyno zou moeten brengen.
Om wat af te dwalen van jouw vraag: het zou mij enorm interesseren wie er (en wat voor) motorschade heeft opgelopen door het plaatsen van een andere (snellere) nokkenas. Ik lees regelmatig dat er een K-as in een blok zit, maar dit is een "tamme" as waar je nauwelijks iets spectaculairs van kunt verwachten. Goedkoop is het ook niet want er horen nieuwe stoters bij. Verder komt er meer stress op het klepmechanisme. (krijgen minder koeling omdat ze minder lang in de rustpositie staan)
Ik zou voor minder geld een goede E-kop monteren. Die heeft grotere kleppen. Bij gelijkblijvende kleptiming komt er toch meer mengsel in de cylinder, dus je hebt vermogenswinst zonder gedoe.
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 206
Hartelijk dank voor jullie uitleg ik ga metde info aan de slag.
Oveigens is mijn gereviseerde B18 blok voorzien van een nieuwe (gereviseerde) kop met harde klep-zittingen en zal dus iets gevlakt zijn. Verder heb ik een normale koppakking gemonteerd en geen andere zaken gedaan om de compressie te verhogen.
Blok is dus eigenlijk standaard op de K-nokkenas na.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 365
ik heb ook een K nokkenas in een B 20 maar ook een B kop van 1974 met grote inlaatkleppen (44 mm) met een koppakking van ong 1 mm dik.
Mij was verteld dat de K as meer koppel genereerd wat ik belangrijker vind dan pk's want ik ben geen scheurder.
Ik heb er nu een SU HIF6 carburateur op zitten deze is in een goede staat met een elektrische stationaire sproeier, deze slaat dicht bij het stopzetten van de motor en heb je dus geen kans op nadieselen,dit werkt goed.
De ontsteking van de B 20 had speling op de as en dus heb ik er een van een B 18 opgezet zonder speling en je kan deze smeren. Wat is het verschil in curve? Het tijdstip heb ik op 23 gr.bij 1500toeren met de vac.vervroeging los.
Ik zou ook wel een 123 ontsteking willen maar heb het geld er nog niet voor(over).
Wel heb ik een vreemd fenomeen in geluid het is net of er een klep in het middentoerengebied harder tikt dan de rest, dit krijg ik er niet uit,stationair loopt ie mooi en de auto rijdt ook goed.
Ik ben wel bezig met het samenstellen van een dubbele carb.set.dat hoort er wel op in deze configuratie.
Overigens ben ik de motor nog aan het inrijden na revisie.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 365
Moet alleen nog experimenteren met de ontsteking met of zonder vacuumvervroeging.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.