ontsteking B18B stationair

Lees meer
19-01-2012 22:26 #109904 door Niek Bolijn
ontsteking B18B stationair is gemaakt door Niek Bolijn
Ik wil graag bij mijn B18B motor de ontsteking afstellen. Ik heb een stroboscoop aangeschaft, maar vind tegenstrijdige informatie over het aantal graden voorontsteking. Deze staat volgens verschillende bronnen goed bij 21-23 graden voor BDP bij 1500 tpm, ik heb echter geen toerenteller of iets dergelijks om het aantal rotaties te meten. Kan ik bij stationair toerental de ontsteking ook afstellen d.m.v. een stroboscoop? Bij de stroboscoop is het trouwens mogelijk het aantal graden variabel in te stellen. (vertraging flits)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2012 22:51 #109906 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic ontsteking B18B stationair
Als het goed is staat in je werkplaatshandboek, of waar je anders normaal de info vandaan haalt ook in hoeveel voorontsteking hij moet hebben zonder vacuum slang bij stationair toerentaal(6-800).
Meestal is dit 10 graden voorontsteking.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2012 17:31 #109913 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic ontsteking B18B stationair
Dank je wel,

Voor zover ik kon vinden stond er enkel bij 1500 toeren, maar is deze 19-21 graden ook hetzelfde bij veel meer toeren? Ik bedoel, waar zit de grens, hoeveel voorontsteking mag deze maximaal hebben bij bijvoorbeeld 5000 toeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-01-2012 20:26 #109916 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic ontsteking B18B stationair
Hoe meer toeren hoe meer voorontsteking dus hoeveel voorontsteking bij 5000 toeren hij heeft is niet zo te zeggen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-01-2012 21:10 #109935 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic ontsteking B18B stationair
Ik zal binnenkort als de b18b weer loopt nog eens testen. Momenteel krijg ik hem niet aan de gang, ik moet de dubbele su's die ik laatst aangeschaft heb nodig reviseren en/of afstellen.

Nog een paar vragen die me vooruit kunnen helpen:

*Welke zaken zijn het belangrijkst om te vervangen bij een carb revisie?
*Hoe controleer je of je verdeler wel of niet versleten is?

Heb trouwens al een compressietest gedaan vanmiddag, waarden waren: 10,11,11,10
dus dat lijkt me voldoende.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2012 18:37 #109967 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic ontsteking B18B stationair
Ha Niek, die compressie klinkt prima! Dat is dus sowieso niet de reden dat de motor niet echt lekker loopt..

Voor revisie van dubbele SU's:

- Alles uit elkaar en alles goed schoon en gangbaar maken, dan netjes afstellen. Volgens mij is dit in 90% van de gevallen voldoende om weer normaal te kunnen rijden.

Zo niet, dan:

- Gasklepas vervangen; die slijt wat valse lucht tot gevolg heeft. Ook slijt het huis waar de gasklepas in draait. Daar kun je bussen in laten zetten, maar dat is een precisiewerkje wat je volgens mij niet zomaar zelf kunt doen zonder de juiste tools.

- Naald + sproeierbuis vervangen; ook die slijten en de naald moet perfect in de sproeierbuis vallen, anders slijten ze beide binnen de kortste keren weer.

- De olie in de 'bovenkamer' van de carb niet vergeten weer bij te vullen.




Verdeler: eigenlijk hetzelfde verhaal: uit elkaar, goed schoonmaken, en met nieuw vet weer in elkaar zetten; puntjes controleren en opnieuw afstellen. Als alles soepel loopt kan er weinig mis zijn met de verdeler.
Als je met een stroboscoop probeert de ontsteking te bekijken, en je ziet dat de aanduiding nogal schommelt kan dan wel wijzen op een versleten verdeler.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-01-2012 22:43 #109979 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic ontsteking B18B stationair
Ok, dan weet ik al wat meer. De nieuwe dubbele su's die ik aangeschaft heb zijn behoorlijk smerig van binnen, hebben een lange tijd stil gelegen volgens mij. Om alles goed schoon te krijgen denk ik dat ik ze even bij iemand waar ik wel vaker brandstofpompen voor diesels heb laten reviseren in de ultrasoon reiniger laat gooien. Op die manier zijn ze ook van binnen helemaal schoon.

Heb gemerkt dat de carburateurs geregeld overstromen, denk dat ik eerst maar een revisiesetje ga bestellen.

Ben blij dat de compressie iig goed is, scheelt weer een hoop werk, het blok hoeft er voorlopig niet uit.

Hier nog even een langverwacht fotootje van de amazon plus wat leuke extra's voor als de amazon straks weer rijdt.






Zoals je ziet heb ik nog weinig tijd gehad voor je onderdelen te monteren Erik.

Hier nog eentje zodat je de kleur ook goed kunt zien: volvo 115.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2012 09:26 #109983 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic ontsteking B18B stationair
Mooie kleur dat blauw! Met wit/beige interieur zou helemaal fraai zijn. En die witte afdekkappen van de mistlampen passen super bij die kleur.

Ik zag inderdaad al een bekende kartonnen doos staan.. Alles op z'n tijd, eerst maar eens de motor mooi aan het lopen krijgen! Gordels en dorpels heb je tot die tijd toch niet nodig..

De carburateurs heb ik eerst zelf schoongemaakt (Dasty, keukenpapier, sateprikkers en tandenborstel) en vervolgens door een ultrasoonbadje laten halen. Eigenlijk is dat ultrasoonreinigen niet echt nodig, want er zitten geen dunne onbereikbare bypasskanaaltjes en dergelijke in deze carbs. Alles is groot, recht en bereikbaar. Maar het maakt het wel af..


En nu nog een nette GT badge voor dat stuur weten te vinden..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2012 10:31 #109985 door Niek Bolijn
Beantwoord door Niek Bolijn in topic ontsteking B18B stationair
Ja is een mooie kleur, zag op de site van Lars Rengersen dat hij een 144GL had in precies dezelfde kleur. Voor het fatsoenlijk afmaken laat ik ze toch maar door een ultrasoonbadje halen, beter te goed dan niet goed genoeg.

Denk dat die lampen inderdaad fraai gaan staan, maar de motor heeft natuurlijk prioriteit. Helaas heb ik momenteel niet veel tijd voor de volvo, tussendoor dus maar wat prullen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.