Ontsteking B18A

Lees meer
10-12-2011 19:34 #108740 door W Neven
Ontsteking B18A is gemaakt door W Neven
Heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan eigenlijk niet het antwoord vinden wat ik zoek.

Ik heb vorige week een Amazon gekocht met B18A motor. Loopt op LPG en op Benzine. Alleen niet goed.
Eerst maar eens een nieuw luchtfilter besteld en gemonteerd en de carb. losgehaald en volledig gereinigd. Sproeiers zaten dicht geroest en alles was aangekoekt. Verdamper heb ik gisteren uit elkaar gehaald en schoongemaakt, het kanaal waar de koelvloeistof door heen loopt zat ook aardig wat roestige smots op.

Vandaag bezine tank losgehaald, schoongemaakt binnenin dat ook de losse roestdrap er uit was en weer gemonteerd met verse peut.

Bougies zijn ook vernieuwd en kleppen heb ik van de week gesteld. Maar ik krijg de motor niet lekker lopend. Op LPG is er goed op te rijden maar na een km. of 20 begint ie in te houden en te smoren. Als ik het gaspedaal in een keer in trap smoort heel de motor, verliest alle vermogen en valt uit. Vanmiddag geprobeert op benzine te laten lopen, loopt ook aardig, maar ook dan weer het zelfde verhaal. Af en toe ook flinke knallen in de uitlaat. Denk dat het probleem een samenloop van allerlei omstandigheden is, maar wil nu dan eerst de onsteking nakijken.

Als ik verschillende foto's bekijk van verdeel kappen zie ik dat de bougiekabels precies 180 graden anders om zitten aangesloten dan bij mij. De kabels verdraaien maakt niet uit, want dan start de auto niet meer. Dus waarschijnlijk zit de onsteking 180 graden verdraaid, maar eigenlijk zou ik dat even bevestigd willen hebben. Want is er uberhaupt wel te rijden met een omgedraaide ontsteking?

Zal even een foto bijvoegen zodat er te zien is hoe de kabels aangesloten zitten.


Gebouw het uzelf...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2011 20:25 #108744 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Ontsteking B18A
Ik heb even bij mijn b18 gekeken en de ontstekingskabels zitten precies hetzelfde als die van u.
Bij lpg ,gebruik je alleen maar de gasklep van de carburateur, dus eigenlijk kan op lpg het slecht funcioneren ,de lpg afstelling zijn ,of valse lucht via asje choke klep of pakking.
Wat betreft benzine ,kan het heel goed mogelijk zijn dat de carburateur gewoon versleten is.
het simpelste is ,laat hem eerst goed afstellen op lpg en kijk dan verder wat betreft benzine.
Gr Jan Oudijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2011 21:47 #108748 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Ontsteking B18A
zo als op de foto te zien is tegen de klok in draaiend de eerste cilinder aan de radiatorkant is de ontstekingsvolgorde
1-3-4-2.
als de ontsteking 180 graden verkeerd zou staan zou de motor wel lopen hetzij beroerd.
je zou dan de hele onsteking 180 graden kunnen verdraaien of de kabels omzetten.
cilinders 1 en 4 en cilinders 2 en 3 gaan gelijktijdig op en neer.
als je het kleppendeksel loshaalt en de poelie zo verdraaid dat van de 1e cilinder beide kleppen gesloten zijn ,
( 4e cilinder op tuimelen ) moet de rotor naar de boegiekabel 1e cilinder wijzen.
als de ontsteking dus 180 graden verkeerd staat wijst de rotor naar de 4e cilinder , de cilinder waarvan de kleppen op tuimelen staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2011 11:05 #108751 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ontsteking B18A
De bougiekabels zitten inderdaad 180 graden verkeerd om.

De motor kan daar prima op lopen,mits het aandrijfasje van de ontsteking en oliepomp er ook 180 graden verkeerd in is gezet.

Ook kan het meenemertje onderaan de as van de ontsteking 180 graden verkeerd zitten.

Een van beide zaken zal hier wel het geval zijn en juist DAAROM zitten de bougiekabels 180 graden verkeerd, anders zou de motor niet willen lopen en bij het starten alleen maar vreselijk knallen.

Ik lees dat de motor aanvankelijk best wel loopt,dus het probleem kan niet zitten in de ""verkeerd"" geplaatste bougiekabels.De eigenaar zegt ook,dat bij 180 graden verdraaien de boel helemaal niet meer wil lopen.Wel moet het tijdstip goed staan en daar moet naar worden gekeken.

Ik zie vaak amazons met de bougiekabels verkeerd om, die prima lopen en afgesteld kunnen worden.Het asje of de meenemer andersom zetten is meer werk,daarom zullen de kabels verwisseld zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2011 13:05 #108757 door W Neven
Beantwoord door W Neven in topic Ontsteking B18A
Bedankt voor de reacties.

Dan ga ik me eerst bezig houden met het afstellen van de ontsteking en de LPG afstelling.
5 minuten nadat ik gister het eerste bericht had geplaatst hier werd ik gebeld door m'n oom, waar de auto momenteel staat, of dat ik even de benzinetank leeg wou komen zuigen want de tank lekte.

's Middags heb ik de tank schoongemaakt aan de binnenkant met een een flinke hand schroeven erin zodat de roestige drap loskwam maar schijnbaar was de tank al zo slecht dat ik er door heen ben gegaan. Op twee plekken lekte de tank behoorlijk. Wel zuur, een halve zaterdag voor niets bezig geweest. Maar goed. We zoeken gewoon weer verder.

Gebouw het uzelf...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2011 23:20 #108787 door W Neven
Beantwoord door W Neven in topic Ontsteking B18A
Wat een gerust stelling.

Vanavond bezig geweest met de onsteking, kreeg em maar niet lekker lopen, na het starten liep ie mooi en naar verloop van tijd toerental inzakken en booop motor uit. Met de stroboscoop zagen we echter dat de bougies niet regelmatig vonkte. Dus ontstekings huis losgehaald, schoongemaakt en weer deugdelijk met de juiste contact punt afstelling weer vast gezet. Grondplaat leek ook erg los te zitten, dus het neerhoudertje met dat kogeltje wat strakker gezet en de boel er weer aan geschroefd.

In één keer starten en goed mooi lopen zonder dat de motor als een malle staat de bungelen. Grootste probleem is nu dus opgelost. Onsteking staat waarschijnlijk nog niet zuiver op tijd, maar daar was het vanavond al te laat voor. Dus dat komt binnenkort nog keer.

Moet ik trouwens rekening houden met een ander onstekings tijdstip als de motor op LPG loopt of blijft die waarde hetzelfde? Van wat we vanavond een beetje gezien en gemeten hebben lijkt ie nu namelijk op iets van 50 graden B.T.D.C te staan. Het onstekings huis konden we ook niet verder draaien daar deze tegen het blok aan kwam.

Gebouw het uzelf...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-12-2011 16:56 #108913 door W Neven
Beantwoord door W Neven in topic Ontsteking B18A
Heb het onstekingstijdstip al gevonden hier op de site. Morgen nog even fine-tunen.
Motor loopt iig. prachtig nu. Viel stationair wel uit met uitrollen en koppeling in dus stationair iets hoger geschroefd en de gas stel schroef wat verder open gezet.

Morgen ook nog een keer de kleppen stellen en dan kan ie er weer tegenaan voorlopig. Luchtfilter heb ik pas al vernieuwd, maar heb nu een mooi kelkje gemaakt voor op de inlaat van het luchtfilter huis.

Gebouw het uzelf...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Kruiswijk (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
30-12-2011 11:26 #109238 door Peter Kruiswijk (GAST)
Beantwoord door Peter Kruiswijk (GAST) in topic Ontsteking B18A
Hallo,

er zijn wat misvattingen betreft rijden op LPG.
als er problemen zijn dan moet de motor eerst op benzine goed aan het lopen gebracht worden en correct zijn afgesteld!
dus, stel de kleppen op inlaat 0,40 en uitlaat 0,50. als alles echt goed is dan kan je de ontsteking 2 graden vroeger zetten tov de fabriekswaarde. het beste is om iridium bougies te gebruiken, wel duur maar een stuk beter. daarna op lpg laten draaien en goed afstellen met een 4 gastester. het probleem van oudere verdampers is dat de membramen harder worden en dus niet goed kunnen regelen. wat ik ook vaak tegen kom is dat het inlaatgedeelte gedeeltelijk afgeplakt is om een rijker lpg mengesel te genereren, dit is niet aan te raden want dat heet veel invloed op het lopen op benzine en op het verbruik. het inlaatstuk van je lpg installatie is dan niet goed. in het gasslot zit een filter, dat moet elke 40.000 km vervangen worden. je kan dit controleren door het fiter met je hand vast te houden bij een toerental van ongeveer 3500 RPM. word het gasslot koud dan is het filter verstopt! zijn de waterslangen goed aangesloten? anders word de verdamper niet goed warm en kan bevriezen. slaat dan af.

succes

peter kruiswijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.