Ontsteking B18B

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-10-2011 14:11 #107112 door Rob Baeten
Ontsteking B18B is gemaakt door Rob Baeten
Hallo Allemaal,
Misschien is dit handige info voor al die gene die nog geen 123 ontsteking hebben. Deze week een winterbeurt gedaan aan mijn 123GT en kwam wat tegen wat ik nog nooit eerder had gezien. Ik stel de ligt hoogte van de puntjes meestal af op 0.40-0.50 mm. Normaal laat ik het daarbij maar dit keer heb ik de ligt hoogte op alle nokken gekontroleerd. Tot mijn verbazing bleek een van de nokken de puntjes iets midder dan 0.30 mm opende. Dit veranderd natuurlijk de hele ontsteking in een cilinder. Het lijkt erop of een van de nokken afgesleten is ondankt het feit dat de Harex nok op de puntjes toch veel zachter is dan de nokkenas zelf. De motor liep altijd prima, alleen stationair wat onregelmatig en nadieselen als ik hem uit zetten. Ik heb nu de puntjes op de laagste nok op 0.40 gezet en wat een verschil :D veel meer vermogen, soepele acceleratie, geen onregelmatig stationair meer, nadieselen is voorbij en de chock kan veel eerder terug. Kortom........wat 0.10 mm voor ons kan doen :D .

Groeten, Rob

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ben Bergmans
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-10-2011 19:07 #107119 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Ontsteking B18B
Rob,

Mijn 544 liep ook niet helemaal goed. Blijkt op de afsteldag dat de ontsteking versleten is. Nu had ik nog een ander liggen. En ja, spelingsvrij. Tot mijn verbazing zag ik ook dat de lichthoogte niet op alle nokken even hoog is.Nader onderzoek wijst uit dat de as krom is. Hoe dit komt, weet ik niet.
Ik zal bij mijn versleten ontsteking eens kijken of jouw oplossing ook bij mij werkt.
Bedankt, Ben

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-10-2011 10:33 #107160 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Ontsteking B18B
Ik zal ook eens naar mijn as kijken Ben. Hoe zo'n as krom kan gaan is mij ook een raadsel.

• Sietse Van Der Weij
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2011 21:03 #107727 door Sietse Van Der Weij
Beantwoord door Sietse Van Der Weij in topic Ontsteking B18B
Dank je wel Rob! De B18 van mijn 1800S heeft net voor het eerst warm gedraaid sinds ik de wagen heb en dat van de choke, het onregelmatige stationair en vooral(!) het nadieselen herken ik in je verhaal. Best eng dat nadieselen op één of twee cilinders, wat een gebonk is dat zeg!

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2011 21:31 #107729 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Ontsteking B18B
He dat is super Sietse, ik ben blij dat ik via dit forum heb kunnen helpen.

Groeten, Rob

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-11-2011 22:09 #107736 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Ontsteking B18B
Zo iets heb ik ook wel gehad met een B20F verdeler, de as was kaarsrecht, maar 1 nok was een fractie lager en de tegenoverliggende nok was een fractie hoger. Effectief zaten de nokken dus uit het midden, moet een productiefout zijn geweest bij Bosch.
De motor liep er best goed mee voor de rest, ws. al jaren.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD