pingelen B20, ontsteking of brandstofsysteem..
- Jambon van der Ham (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-10-2010 16:09 #97361
door Jambon van der Ham (GAST)
pingelen B20, ontsteking of brandstofsysteem.. is gemaakt door Jambon van der Ham (GAST)
Pingelen, blijft irritant, en hoe los je het op als alles al nagezien is..?!
wat is de huidige status?
-ontsteking JFUR4 in goede staat, 60000+ km's, electronische ontsteking
gemonteerd sinds jaren, heeft in de vorige auto probleemloos gewerkt en doet
dat in principe nog steeds.
-kap, kabels, rotor in orde of nieuw
-gisteren en vandaag van ontsteking gewisseld ivm pingelen in deellast, het
gebruikte huis was een JFU4 uit hoogstwaarschijnlijk een late B20, daar in zat
al de electronica en zoals gezegd in die staat jaren gebruikt.
-wegens een vermoedelijke slijtage van de centrifugaalgewichtjes was het
idee om de assen te wisselen, een nagenoeg nieuwe voor de oude, achteraf
en vanwege de verschillende behuizingen heb ik gebruikt gemaakt van de
juiste JFUR4 ontsteking.
-na montage en terugplaatsen is aanvankelijk de tijd op 10 v BDP gezet
volgens de gegevens B20B, niet helemaal tevreden, eea verlaat maar helaas
blijft het euvel daar..
wat is de motor?
B20 in B configuratie, aangepaste kop met grotere kleppen, vooheen gebruikt icm een valstroom Weber, nooit een probleem met pingelen gehad... In de huidige auto werkt eea nu icm de standaard B20A Stromberg, geen verassingen en ook weinig km's. Kop is loodvrij, tank zo hoog mogelijk octaan met een scheutje toevoeging. Watertemp is normaal tot iets minder afhankelijk van de snelheid etc. Bougies, iets koudere ivm betere afgifte aan de kop.
geen valse lucht of scheuren in spruitstuk..
en nu..?!
wat is de huidige status?
-ontsteking JFUR4 in goede staat, 60000+ km's, electronische ontsteking
gemonteerd sinds jaren, heeft in de vorige auto probleemloos gewerkt en doet
dat in principe nog steeds.
-kap, kabels, rotor in orde of nieuw
-gisteren en vandaag van ontsteking gewisseld ivm pingelen in deellast, het
gebruikte huis was een JFU4 uit hoogstwaarschijnlijk een late B20, daar in zat
al de electronica en zoals gezegd in die staat jaren gebruikt.
-wegens een vermoedelijke slijtage van de centrifugaalgewichtjes was het
idee om de assen te wisselen, een nagenoeg nieuwe voor de oude, achteraf
en vanwege de verschillende behuizingen heb ik gebruikt gemaakt van de
juiste JFUR4 ontsteking.
-na montage en terugplaatsen is aanvankelijk de tijd op 10 v BDP gezet
volgens de gegevens B20B, niet helemaal tevreden, eea verlaat maar helaas
blijft het euvel daar..
wat is de motor?
B20 in B configuratie, aangepaste kop met grotere kleppen, vooheen gebruikt icm een valstroom Weber, nooit een probleem met pingelen gehad... In de huidige auto werkt eea nu icm de standaard B20A Stromberg, geen verassingen en ook weinig km's. Kop is loodvrij, tank zo hoog mogelijk octaan met een scheutje toevoeging. Watertemp is normaal tot iets minder afhankelijk van de snelheid etc. Bougies, iets koudere ivm betere afgifte aan de kop.
geen valse lucht of scheuren in spruitstuk..
en nu..?!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2010 16:17 #97362
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic pingelen B20, ontsteking of brandstofsysteem..
Als het pingelen zich voordoet in deellast, dan is de invloed van de vacuumvervroeging groot (heb je de vacuumvervroeging aangesloten?)
Koppel de vacuumvervroeging eens los; wat is dan het resultaat?
Hoeveel compressie heeft je blok?
Koppel de vacuumvervroeging eens los; wat is dan het resultaat?
Hoeveel compressie heeft je blok?
26-10-2010 16:20 #97363
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic pingelen B20, ontsteking of brandstofsysteem..
Lastig....beide kunnen een (gedeeltelijke-) oorzaak zijn.
1. Hoe hoog is je compressiedruk?
2. Weet je zeker dat er geen valse lucht wordt gezogen (Bijvoorbeeld via het stangetje van de Stromberg.
3. Heb je het gedrag van de voorontsteking gecheckt met een stroboscoop
4. een B hoort geen vacuum vervroeger te hebben, ik weet niet uit mijn hoofd of die verdeler van jou dat heeft?
1. Hoe hoog is je compressiedruk?
2. Weet je zeker dat er geen valse lucht wordt gezogen (Bijvoorbeeld via het stangetje van de Stromberg.
3. Heb je het gedrag van de voorontsteking gecheckt met een stroboscoop
4. een B hoort geen vacuum vervroeger te hebben, ik weet niet uit mijn hoofd of die verdeler van jou dat heeft?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-10-2010 17:35 #97366
Beantwoord door Jambon van der Ham (GAST) in topic pingelen B20, ontsteking of brandstofsysteem..
Vacuum is aangesloten, zal ik ook eens zonder proberen.
Compressie geen idee, maar is alweer een tijd geleden gereviseert en ge-optimaliseert, ik vermoed dat ik er tussen de 80 en 100 duizend mee gedraaid heb. Dit is overigens nog in het loodtijdperk gebeurd. Olieverbruik is nul, bougies zijn identiek, met de hand rondsjorren levert in elke compressieslag dezelfde behoorlijke tegendruk. Op zich istie gezond, zat vermogen, zelfs met deze enkele Stromberg trekt ie er behoorlijk tussenuit.
De Stormberg heeft dus iets meer dan 60000km z'n werk gedaan, geen speling op de as.
ik heb um met de lamp op 10 v BDP bij 800 (ongeveer) gezet, gaan rijden, paar x gestopt en iets verder gedraaid maar maakt niet uit.
even voor de goede orde, kijkend op de poelie.... 10 0 10 20 30 tenzij ik me altijd heb vergist maar 10 rechts van 0 is 10 voor BDP?
morgen eerst het vacuumslangetje afdoppen, kijken wat ie doet.
Schiet me nog wel iets te binnen, zou het kunnen zijn dat een te arm mengsel de oorzaak is? Ik heb ooit de CO gemeten bij stationair, dat was in deze opzet 7%.. op zich best hoog. Maar, aangezien de kop na revisie meer doorstroming toestaat, zou het kunnen zijn dat de Stromberg (met katoenen filter) simpelweg niet aan de vraag kan voldoen.. klopt ook weer niet want juist bij doortrekken verbaasd het me wat het enkele ding nog voor elkaar krijgt en mooier presteert dan voorheen de 2traps Weber op dit blok, in beide gevallen blijft ie trekken tot de koek op is... De overgang naar de Stromberg is wezenlijk de enige aanpassing geweest..
Compressie geen idee, maar is alweer een tijd geleden gereviseert en ge-optimaliseert, ik vermoed dat ik er tussen de 80 en 100 duizend mee gedraaid heb. Dit is overigens nog in het loodtijdperk gebeurd. Olieverbruik is nul, bougies zijn identiek, met de hand rondsjorren levert in elke compressieslag dezelfde behoorlijke tegendruk. Op zich istie gezond, zat vermogen, zelfs met deze enkele Stromberg trekt ie er behoorlijk tussenuit.
De Stormberg heeft dus iets meer dan 60000km z'n werk gedaan, geen speling op de as.
ik heb um met de lamp op 10 v BDP bij 800 (ongeveer) gezet, gaan rijden, paar x gestopt en iets verder gedraaid maar maakt niet uit.
even voor de goede orde, kijkend op de poelie.... 10 0 10 20 30 tenzij ik me altijd heb vergist maar 10 rechts van 0 is 10 voor BDP?
morgen eerst het vacuumslangetje afdoppen, kijken wat ie doet.
Schiet me nog wel iets te binnen, zou het kunnen zijn dat een te arm mengsel de oorzaak is? Ik heb ooit de CO gemeten bij stationair, dat was in deze opzet 7%.. op zich best hoog. Maar, aangezien de kop na revisie meer doorstroming toestaat, zou het kunnen zijn dat de Stromberg (met katoenen filter) simpelweg niet aan de vraag kan voldoen.. klopt ook weer niet want juist bij doortrekken verbaasd het me wat het enkele ding nog voor elkaar krijgt en mooier presteert dan voorheen de 2traps Weber op dit blok, in beide gevallen blijft ie trekken tot de koek op is... De overgang naar de Stromberg is wezenlijk de enige aanpassing geweest..
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2010 18:00 #97367
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic pingelen B20, ontsteking of brandstofsysteem..
Ik weet niet wat je met rechts bedoeld, maar je moet de 10 van de serie 10, 20, 30 hebben. Wat Tom Steverink al geschreven heeft: wat doet de voorontsteking als je gas geeft? Hij moet veranderen (met en zonder de vacuum moet hij veranderen, maar wel verschillend omdat enerzijds door de centrifugaalgewichtjes met de veertjes en anderzijds door het vacuum de voorontsteking veranderd). Ik ken trouwens een geval waar door te lange schroefjes waarmee de plaat voor de contactpunten etc. in de ontsteking vastzit het hele vervroegingsmechanisme geblokkeerd was (gemonteerd door een beroepsmonteur...). Dat een B20B geen vacuumvervroeging heeft kan ik niet bevestigen (zie onderdelenboeken), alleen dat het soms een verlater is (dus de ontsteking later laat plaatsvinden).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-10-2010 19:07 #97369
Beantwoord door Jambon van der Ham (GAST) in topic pingelen B20, ontsteking of brandstofsysteem..
rechts van de 0 idd, ik vond het ook la vreemd klinken maar op gegeven moment ga je alles onder de loep nemen. Als ik gas geef en het toerental loopt op zie je ook het tijdstip verlopen, dat zal ik morgen specifieker bekijken. Moet er even mee weg dus als ik terug kom is ie mooi warm. Zal de rit zonder vacuum doen..
In m'n Haynes staat overigens wel een vacuumvervroeging aangegeven voor een B20B in een 140, maar.. Ik idd weet ook van een versie die net andersom werkt, heb nog ergens zo'n omgekeerde vervroeger, maar nooit op een auto gezien..
het hele ding heeft net een dag op de werkbank gebivakkeert en is compleet los geweest, alls is schoon, volledig gangbaar, zeker niet versleten (als nieuw) en alle punten geolied of gesmeerd.
In m'n Haynes staat overigens wel een vacuumvervroeging aangegeven voor een B20B in een 140, maar.. Ik idd weet ook van een versie die net andersom werkt, heb nog ergens zo'n omgekeerde vervroeger, maar nooit op een auto gezien..
het hele ding heeft net een dag op de werkbank gebivakkeert en is compleet los geweest, alls is schoon, volledig gangbaar, zeker niet versleten (als nieuw) en alle punten geolied of gesmeerd.
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-10-2010 11:58 #97389
een nachtje slapen wil wel eens helpen, en de oplossing is simpeler dan gedacht, maar er op komen niet...
ok, wat heb ik vanmorgen gedaan? Het ding wakker geschud, starten lopen maar ploffen in de uitlaat, drama..
1 voor 1 stappen nalopen. Eerst de poulie maar eens schoonmaken, en wat blijkt, de stippen tipex die ik lang geleden op de markeringen heb gezet zaten verkeerd!! En dat herinnert me aan het feit dat ik op gegeven moment de boel (icm de Weberset..) uiteindelijk op gehoor heb afgesteld en nooit meer naar omgekeken, 1 van de voordelen van electronische ontsteking...
Dus, afschuren, stationair op 10-12 graden, je herkent meten het soepele lopen en juist verbranden..! Stukkie rijden maar.. (voorlopig ff afkloppen..) 0 pingel... ultieme test, 1500 in 3, pedaal op de grond, 0 pingel.. hèhè..
hij stond dus niet te vroeg maar zó laat dat ie in de buurt van het opvolgende ontstekingstijdstip kwam...
dank aan de meedenkers en het stukje schuurpapier..!
ok, wat heb ik vanmorgen gedaan? Het ding wakker geschud, starten lopen maar ploffen in de uitlaat, drama..
1 voor 1 stappen nalopen. Eerst de poulie maar eens schoonmaken, en wat blijkt, de stippen tipex die ik lang geleden op de markeringen heb gezet zaten verkeerd!! En dat herinnert me aan het feit dat ik op gegeven moment de boel (icm de Weberset..) uiteindelijk op gehoor heb afgesteld en nooit meer naar omgekeken, 1 van de voordelen van electronische ontsteking...
Dus, afschuren, stationair op 10-12 graden, je herkent meten het soepele lopen en juist verbranden..! Stukkie rijden maar.. (voorlopig ff afkloppen..) 0 pingel... ultieme test, 1500 in 3, pedaal op de grond, 0 pingel.. hèhè..
hij stond dus niet te vroeg maar zó laat dat ie in de buurt van het opvolgende ontstekingstijdstip kwam...
dank aan de meedenkers en het stukje schuurpapier..!
27-10-2010 12:06 #97390
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic pingelen B20, ontsteking of brandstofsysteem..
Zo hebben we allemaal van tijd tot tijd onze mooiste momenten!
Gelukkig dat het is opgelost, want pingelen geeft een hoop schade!
Gelukkig dat het is opgelost, want pingelen geeft een hoop schade!
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-10-2010 19:41 #97398
CO is net gemeten, 2.5, en dan heb je nog eoa "waterdampverhouding" bij 3000tpm, en die is ook perfect... we zijn weer op de goede weg....