elektronische ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2001 22:08 #57382 door
elektronische ontsteking is gemaakt door
Heeft iemand op dit forum ervaring met elektronische ontsteking. Ik lees geregeld klassiekertijdschriften; de Engelse bladen "Practical Classics" en "Thoroughbred & Classic Cars". In vergelijking met deze tijdschriften verbleken de Nederlandse uitvoeringen tot "Er was eens..." verhaaltjes zonder diepgang. Ik lees daarin geregeld over elektronische ontsteking en de voordelen. Ik overweeg dan ook de aanschaf van zo'n ontsteking om van die ***censuur***-contactpuntjes af te zijn. Ik wil graag eerst eens jullie mening en eventueel ervaring van jullie hiermee weten. Heeft iemand elektronische ontsteking? Zo ja, merk je de voordelen? Enz.BVD, Lennard Weekers1970 P131

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-11-2001 23:03 #59028 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Hallo Lennard,Ik heb een electronische onsteking ingebouwd in en P220, enne ik kan je vertellen, je bent nog niet van je geliefde contactpuntjes af... De electronica moet toch ergens z'n signaal vandaan krijgen wanneer het vonkje moet komen? Of je moet echt aan de slag met de distrubuteur en er een van der Hall generator oid in zetten. Lijkt me een boel werk.Overigens kon ik met of zonder elctronische onsteking weinig verschil merken. Kan ook aan de bobine liggen want die heeft nu de geest gegeven.Marinus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-11-2001 19:20 #59027 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
> je bent nog niet van je geliefde contactpuntjes af... De electronica moet toch ergens z'n signaal vandaan krijgen wanneer het vonkje moet komen? Of je moet echt aan de slag met de distrubuteur en er een van der Hall generator oid in zetten. < Ik heb bij een auto-elektro-bedrijf (AEP in Eindhoven, specialist in revisie van dynamo's, startmotoren e.d., ook voor klassiekers (elektrische onderdelen voor veel Amerikaanse klassiekers op voorraad) navraag gedaan. Ze leveren op bestelling ombouwsets, ook voor de Bosch distributeurs die in onze Volvo's zitten. In die set zit inderdaad een Hall generator dan wel een optische chopper als signaalgever. Ik wil geen elektronische ontsteking die de bestaande puntjes blijft gebruiken, daar zie ik maar weinig voordelen aan want de puntjes hebben een grote invloed op de ontsteking. Ik ben dus wel bereid om het binnenwerk van de distributeur te vervangen, ik draai mijn hand niet om voor de revisie van een versnellingsbak. Bij de elektronische ontsteking moet bij voorkeur de bobine vervangen worden door een sterkere variant voor een hetere vonk zodat je ook voordelen als een betere ontbranding hebt. De verkoper was niet duidelijk of de ombouwset ook een bobine bevatte. Groeten,LennardP131, 1970, kleur 65 (rood)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-11-2001 15:21 #59026 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Lennard, van je contactpuntjes ben je niet af, ze gaan wel veel langer mee. Monteer tegelijk met je elektronische ontsteking een set nieuwe puntjes, dan ben je er voor jaren of zo'n 50000 km vanaf. Over de ontsteking zelf: met wat handigheid kan je voor DFL 50 een Velleman kit in elkaar zetten en monteren.... Zie www.velleman.be.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-11-2001 15:30 #59025 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Er is indertijd al een flinke discussie op dit forum geweest m.b.t. dit onderwerp. Even terugzoeken dus (volgens mij zoeken op 'zuiniger rijden'.Ik heb zo'n Velleman-kit ingebouwd (geen volledige electronische ontstekin) die uitstekend bevalt: mijn motor loopt beter, start zonder problemen op lpg, contactpuntjes gaan inderdaad veel langer mee (ze branden niet meer weg aangezien er alleen nog maar een klein stuurstroompje doorheen gaat) Echte aanrader dus!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-11-2001 00:10 #59024 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Ik heb een paar maanden teruggebladerd om eens te kijken naar de reacties betreffende de Velleman K2543 elektronische ontsteking. Ik lees veel goede reacties over deze kit. In eerste instantie wilde ik de puntjes vervangen door een optische chopper o.i.d., maar gezien het prijsverschil met de Velleman kit (f 32,50) zie ik daarvan af.Ik weet alleen niet of ik zo'n verbetering behaal als de in de meeste berichten viel te lezen. Ik heb laatst nl. totaal versleten puntjes en condensator vervangen door nieuwe en opnieuw afgesteld, echter zonder merkbare verschillen. Mijn brandstofverbruik is ook niet veranderd. De motor liep al prima, en dat is dus niet veranderd.Groeten,Lennard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.