optimale afstelling ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-01-2002 19:12 #57238 door
Wat is de beste manier om de ontsteking goed af te stellen?1: trail and error, het ontstekingstijdstip steeds iets vervroegen, testritjes maken en op het moment dat hij gaat pingelen het tijdstip iets terugstellen.2: met een stroboscoop op stationair toerental op de aangegeven waarde afstellen.Wat is het aantal graden voorontsteking die ik voor een B20a op LPG moet aanhouden?En een laatste vraag: is het voor methode 2 veel beter om op een hoger toerental af te stellen (bijvoorbeeld op 1500 toeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-01-2002 21:27 #59547 door
Beantwoord door in topic optimale afstelling ontsteking
Met stroboscoop moet je het toerental ook verhogen en de vacuumslang los halen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2002 09:10 #59546 door
Beantwoord door in topic optimale afstelling ontsteking
Hallo Ynze,Trial and error lijkt me niet zo goed. Er zijn twee manieren; statisch en met de stroboscoop. Bij de statische manier draai je de bougies er uit. Je houdt je duim op het bougiegat van de eerste cilinder. Je draait met je ventilator (goede richting nemen) je cilinders rond. Op het moment dat er lucht met een sissend geluid langs je duim ontsnapt, staat de 1e zuiger op het bovenste punt. Controleer het door met een klein schroevendraaiertje even door het bougiegat te voelen. Als het goed is voel je de zuiger. Je rotor onder de verdeelkap moet nu ook naar de bougiekabel van je eerste cilinder wijzen. Vervolgens draai je aan je ventilator het geheel een kwartslag terug. Je draait de moer los onderaan je verdeler. Dan ga je met je ventilator weer vooruit totdat hij op 15° voorontsteking staat. Je draait aan je verdeler zodat je contactpunt net opengaat. Dit kun je controleren met een lampje tussen aarde en het aansluitpunt van je condensator op je verdelershuis. Bij het net openen van je punt zie je ook een vonk. Nu heb je met de statische manier je ontsteking gesteld op 15° voorontsteking. Zet je verdelershuis weer vast en klaar is Kees. Op de dynamische manier, met de stroboscoop kun je hem daarna fijn afstellen. Volg de instructies van de stroboscoop, inderdaad op 1500 toeren, maar wel het slangetje van de vacuumvervroeger er af halen, voor zover die op je verdelershuis zit. Kijk ook eens om mijn site www.volvoamazon.com onder Op tijd zetten en Backfire. Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2002 20:41 #59545 door
Beantwoord door in topic optimale afstelling ontsteking
Het hangt nogal van de auto af. Er zijn auto's waarvoor de fabrikant een heel conservatieve waarde voorschrijft die je makkelijk zonder pingelen of schade kunt overschrijden. Bij de B20 ligt dat wat genuanceerder. Ik heb ook de B20A en stel die met de stroboscoop af. Het is de bedoeling dat je daarbij de slang van de vacuumvervroeger losneemt en de (warme) motor 1.500 tpm laat lopen. Dan stel je de ontsteking af op 21-23 graden VBDP.Bij dit ontstekingstijdstip schrijft Volvo een brandstof met octaangetal 97 voor. Echter, uit eigen ervaring werkt Euro 95 dan ook prima, laat staan op LPG want daarvan is het octaangetal >100).In Nederland zou ik het trial-and-error principe niet hanteren. Pingelen gebeurt onder bepaalde omstandigheden. Haynes schrijft voor om "een rustige heuvel-op-lopende weg te zoeken en dan in de hoogste (4e zonder overdrive) versnelling volgas te accelereren van 30 - 50 mph (48-80 km/u)". Als er dan slechts een heel klein spoortje pingelen hoorbaar is, is het onder normale omstandigheden goed afgesteld. Echter, vind in Nederland (excl. Zuid-Limburg en mogelijk in de buurt van Nijmegen) maar eens een heuvel van betekenis!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 13:18 #59544 door
Beantwoord door in topic optimale afstelling ontsteking
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Nog een vraagje. Ik heb geen toerenteller in de auto. Is deze noodzakelijk om op 1500 toeren af te kunnen stellen? En is een toerenteller makkelijk aan te sluiten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2002 22:31 #59543 door
Beantwoord door in topic optimale afstelling ontsteking
Ik heb ook geen toerenteller, echter de (Hella) stroboscoop die ik gekocht heb, heeft dat wèl. Naast toerenteller en stroboscoop heeft dat ding nog een ontsteekhoekmeter (dwell-angle) en een voltmeter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.