electronische ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-07-2002 10:53 #56698 door
electronische ontsteking is gemaakt door
Ik weet dat het al een paar keer aan bod is geweest maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Bij www.velleman.be wordt bij de electronische ontsteking vermeld dat dit alleen gebruikt kan worden op benzinemotoren. Is het dan niet mogelijk bij LPG ???Ben ik met electronische ontsteking (voorgoed) van het probleem af dat mijn ontsteking niet goed staat (dus 1 x instellen en verder geen omkijken naar)?Waar komt die electronische ontsteking dan voor in de plaats ? Bobine ?(Ben niet echt technisch onderlegd maar dat komt hopelijk door schade en schande de komende jaren vanzelf :)) ) Wat gebeurt er met de verdeler ?Is het monteren echt zo'n kleine moeite of is er iemand die in de buurt van Assen (Norg) woont die 'even' wil helpen hiermee ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-07-2002 20:38 #61232 door
Beantwoord door in topic electronische ontsteking
De Velleman kit heeft als belangrijkste voordeel dat de puntjes nog maar eens in de 50.000 km vervangen dienen te worden en dat de vonk wat 'mooier' is. Verder blijft die afhankelijk van de mechanische afstellingen want de kit neemt alleen maar de schakelende functie van de puntjes over. De bestaande puntjes worden 'gedegradeerd' tot signaalgever. Dat betekent dat afstellen - net als voorheen - moet blijven gebeuren. De kit is prima bruikbaar op benzinemotoren, ook als die op LPG lopen. Het belangrijkste voordeel is - naast nauwelijks slijtende puntjes - dat de motor iets minder rauw loopt en hele lage toeren niet leidt tot 'hikken'.De systemen die de puntjes vervangen door een optische of magnetische signaalgever (bijv. Lumenition) zijn vele malen duurder, maar ook beter. Er zijn zelfs systemen waarmee de advance-curven per interval van 500 tpm ingesteld kunnen worden. Die moeten dan ook op een rolling road ingesteld worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-07-2002 20:50 #61231 door
Beantwoord door in topic electronische ontsteking
Aanvulling: voor de Lumenition ontstekingen moet de distributeur omgebouwd worden. De puntjes gaan eruit en een optische of magnetische signaalgever gaat erin. De bobine blijft altijd nodig voor de hoogspanning, maar kan worden vervangen door een bobine met hogere output. Ik heb nog nooit zo'n ontsteking van dichtbij gezien, maar het zou goed zelf te doen zijn (duidelijke instructies). Maar ook met het Lumenition systeem blijf je afhankelijk van de bestaande distributeur en zijn afstelling. Je hebt in ieder geval geen dwell-angle-afstelling om je zorgen over te maken, de puntjes zijn immers verdwenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-07-2002 20:53 #61230 door
Beantwoord door in topic electronische ontsteking
Ik heb in mijn P1800S wel het "kastje" met de draden van lumenition. Is er nog los aan het optisch oog te komen, of moet ik dan toch aan een compleet nieuwe set denken. Janko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-07-2002 12:12 #61229 door
Beantwoord door in topic electronische ontsteking
kan je los bestellen,systeem is voor meerdere type ontstekingen ontworpen (maar los bij bestelen is relatief duur)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-07-2002 12:48 #61228 door
Beantwoord door in topic electronische ontsteking
Ik heb ook een velleman kit ingebouwd. Ik rijd op gas en geen probleem hiermee.Alleen op de kit moet een + draad worden aangesloten en aangezien ik niet zeker was dat dit continu kon zijn wilde ik deze over het contact laten lopen. Bij een amazon wordt echter bi starten alleen stroom op de startmotor gezet, dus dat was even prutsen om aan de praat te krijgen, vooral omdat je in eerste instantie denkt dat de velleman kit verkeerd is gemonteerd.Ik heb nu een aparte knop onder het dashboard om mee te starten, dus zet alleen met de sleutel het contact aan.Werkt goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2002 23:26 #61227 door
Beantwoord door in topic electronische ontsteking
>>> Bij een amazon wordt echter bij starten alleen stroom op de startmotor gezet, dus dat was even prutsen om aan de praat te krijgen <<<Lijkt me sterk want zonder spanning op de ontsteking krijg je de motor nooit gestart. Ik weet het voor alle Amazons het geval is, maar bij een 70-er moet de auto (net als bij elke moderne auto) eerst op contact voor er gestart kan worden. Op contact wordt alles m.u.v. de startmotor al voorzien van spanning, dus heb ik de + gewoon van de bobine gebruikt (draad bij bestaande toegevoegd). Ik start dus op exact dezelfde manier als toen er nog alleen puntjes in zaten: met de sleutel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-07-2002 23:33 #61226 door
Beantwoord door in topic electronische ontsteking
Correctie: >>> Ik weet het voor alle Amazons het geval is,...<<<Ik bedoelde:Ik weet niet of het voor alle Amazons het geval is,...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.