ontstekingstijdstip

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2002 16:59 #56499 door
ontstekingstijdstip is gemaakt door
Net een nieuw setje contactbrekers gemonteerd en de auto loopt reeds een stuk beter. Als ik nu echter met een stroboscoop zit te kijken (zonder toerenteller) is de ontsteking voor mijn gevoel te vroeg. Nogmaals, ik heb geen toerenteller maar op een gegeven moment is de ontsteking (met weer voor mijn gevoel minder dan 1500 rpm) meer dan 30 graden voor dode punt (of hoe zo iets ook maar mag heten). Ik weet dat met een toerenteller alles beter te regelen is maar hoe stel ik het ontstekingstijdstip in ? Moet ik daarvoor ergens een as oid verdraaien ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2002 19:15 #61943 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Het ontstekingstijdstip stel je in door de distributeur te verdraaien. Onderaan de dizzy zit een boutje dat je daarvoor eerst even een paar slagen los dient te draaien. Zonder toerenteller instellen is lastig want de centrifugaalvervroeger heeft een duidelijke invloed op het ontstekingstijdstip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2002 08:45 #61942 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Lennard, dank. Met onder de dizzy bedoel je onder het brede deel van de distributeur (buitenkant) of ergens binnenin ?Ik weet dat het zonder toerenteller lastig is maar vroeg voorbij de 30 graden is toch ook veel ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2002 19:37 #61941 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Sorry, dizzy is een afkorting voor distributor. Als je langs de distributeur naar beneden kijkt zie je dat die smaller wordt waar die op de as zit. Daar ergens zit dus ook een boutje die de distributeur verhindert uit zichzelf op de as te verdraaien. Als je die een paar slagen los maakt kun je de hele distributeur verdraaien. Daarmee verander je het ontstekingstijdstip. 1.500 rpm is niet erg veel. Als je de choke volledig uitttrekt kun je daar al ver boven zitten. Als ik bij mij het ontstekingstijdstip goed ingesteld heb en daarna een beetje gas geef terwijl ik de lamp op de poelie gericht houdt, dan verschiet de onstekingstijdstip voorbij de laatste markering (30 graden VBDP). Ik vind het dus niet gek om 30 graden VBDP te zien als je niet eens zo ver boven 1.500 rpm zit. Het komt er dus op neer dat je toch op de een of andere manier moet weten wanneer de motor 1.500 rpm loopt voor een juiste afstelling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2002 21:12 #61940 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Bij de b18b kan je het onstekings tijdstip afstellen op 5° voor bdp. bij stationair toerental ± 850 omw/min

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.