vocht & ontstekingsverdeler

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2002 11:52 #56261 door
vocht & ontstekingsverdeler is gemaakt door
De laatste tijd heb ik last van vocht in mijn ontstekingsverdeler. Althans, dat denk ik toch.<br>Mijn auto (p1800E, 72) staat buiten. Als ik 's morgens wil starten, loopt de motor zeer ongelijk, ermee rijden is dan bijna onmogelijk. Neem ik echter een spuitbus 'vochtverdrijver' en daarmee de plaat waarop de contactonderbreker is bevestigd, helemaal mee onder spuit is het probleem verholpen. Ik heb ondertussen de ontstekingsverdeler al eens gedemonteerd en helemaal droog gemaakt, maar zelfs dan wil de motor niet 100% draaien. Ook dan helpt alleen spuiten met vochtverdrijver. Maar als alles net goed droog gemaakt is, welk vocht verdrijf ik dan nog? Of heeft die vochtverdrijver ook andere eigenschappen? <br> Zit er trouwens standaard een rubber afdichting tussen stroomonderbreker en de kap die erop staat? Of hoe hou ik vocht buiten?<br> Of zijn er nog andere oorzaken - oplossingen mogelijk? vast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2002 16:42 #62712 door
Beantwoord door in topic vocht & ontstekingsverdeler
Normaal gesproken moet de wagen direct starten en zou het probleem b.v.door ingebrande contactpunten (check 1)of een lekje in het brandstofsysteem verklaard kunnen worden.Dit is lastig op te sporen, mijn "E" heeft het altijd de eerste keer dat ik na een tijdje stilstaan start, ik moet dan een paar keer starten.Als het goed is loopt de wagen eerst ca. 10 seconden wat hoger stationair door het koude startventiel. (check 2)dan weer op 800 rpm. Onregelmatig lopen kan komen door een defect startventie.lHet plastic kapje waar je op doelt zit tussen verdeelkap en onstekingshuis en kan aanvullend helpen als de wagen heel vochtig staat.Ik geloof niet in een spray, wel kan het nuttig zijn de bougiekabels met ontvetter schoon te maken zodat er geen stroom weglekt en de vonk minder maakt.(check 4 verdeelkap & bougie kabels)Succes en laat even weten of je het euvel vindt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2002 08:06 #62711 door
Beantwoord door in topic vocht & ontstekingsverdeler
Als het behandelen van je bougiekabels en verdeler met spray resultaat geeft bij vochtig weer, dan zou ik deze eerst maar eens even vervangen door nieuwe. De tijdelijke verbetering door het inspuiten toont aan dat zowel de verdelerkap als de bougiekabels poreus zijn. Bij de bougiekabels resulteert dit in weglekken van de stroom en bij de verdelerkap resulteert dit in een zwakke tot geen vonk.Oh ja, test eens even uit door na een vochtige periode en stilstand van de auto een bougie eruit te draaien en aangesloten op de bougiekabel tegen het motorblok aan te houden. Laat iemand even kort starten en je ziet vanzelf of er een redelijke vonk bij de bougie ontstaat, en of mijn verhaal hout snijdt. Doe dit wel met een goed geïsoleerde tang, want anders heb je zelf ook nog kans op een opdonder en misschien een vreemd kapsel :=). Is de vonk goed, dan ligt je probleem toch ergens anders. In dit soort gevallen kan je het beste methodisch te werk gaan, en op deze wijze mogelijkheid voor mogelijkheid uitsluiten (eliminatiemethode). Werk zo alle mogelijke zaken van de brandstofvoorziening en ontsteking af, en dat moet het probleem duidelijk worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-12-2002 20:18 #62710 door
Beantwoord door in topic vocht & ontstekingsverdeler
Vochtverdrijver lijkt op een soort siliconenspray. Dat spul stoot water af, vandaar de naam. Maar het is niet meer dan een symptomenbestrijder. Je moet op zoek naar de oorzaak van het slechte starten. Vocht kan in de distributeur de zaak behoorlijk verzieken, maar niet alleen daar. Ook de bougiekabels en de bougies kunnen vochtig worden. Zeker als je bougiekabels al wat ouder zijn kan het gebeuren dat in de isolatie haarscheurtjes zijn ontstaan. Normaal geeft dat geen problemen, maar bij vochtig weer trekt er water in de haarscheurtjes wat bij hoge spanningen lekstromen tot gevolg heeft. Het resultaat is dat de vonk weggelekt is voordat hij bij de bougie is aangekomen. Ook in de distributeur springt er een vonk over, nl. van de rotor naar één van de vier elektroden in de rotorkap. Vocht kan daar wederom tot lekstromen leiden. Hoe hou je vocht buiten? Om te beginnen moet alles in een goede staat verkeren. De bougies, de kabels de distributeur (buitenkant en inwendig), maar ook het laagspanningsgedeelte (voor de bobine). Verder helpt regelmatig rijden om de zaak droog te houden want hoe langer een auto staat, hoe verder vocht overal tussen gaat zitten. De motorwarmte droogt de zaak weer op. Bij de Mini hangt de distributeur op een zeer ongunstige plek, bij regenweer spat er nl. water op, funest natuurlijk. De beste manier om die distributeur droog te houden is om er een afwashandschoen overheen te doen en aan de onderzijde af te binden (en de hoogspanningskabels uit de 'vingers' te laten komen)! Ik heb geen pakking tussen de rotorkap en de distributeur. Vergeet niet om het viltje onder de rotor af een toe een druppeltje lichte olie te geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.