plus vellemanontsteking ?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-03-2003 18:34 #56032 door
plus vellemanontsteking ? is gemaakt door
Hai,hoe sluit ik de plus van een vellemankit aan als ik een gepantserde bobinekabel heb?thanks, Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-03-2003 20:14 #63594 door
Beantwoord door in topic plus vellemanontsteking ?
Makkelijk:een diode in door laat vanaf de schakelaar van het contact slot dikke rode draad en een diode in doorlaat vanaf de gfroene kabel (deze gaat naar de solenoide van de startmotor) uiteindelijk beide uiteinden naar de plus aansluiting van het kitje.aLS JE START KRIJGT DE KIT SPANNING VANAF DE START STAND EN DAARAN VAANF DE GEWONE stand

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-03-2003 00:24 #63593 door
Beantwoord door in topic plus vellemanontsteking ?
Jasper, ik had je nog een antwoord beloofd. Zelf heb ik het gedaan met een enkel relais. Kijk even op www.mgcars.org.uk/electrical/relays.html voor de layout en pinbenaming. Ook een goede site voor andere technische zaken en elektrische aansluitingen, MG's lijken in dat opzicht erg op onze Volvo's. Nu de bouwbeschrijving: Trek twee draden van het contactslot naar het relais. De groene draad (50 op het slot) van de startstand gaat naar pootje 86. De rode draad (aansluiting 54, normale stand) gaat naar pootje 87. Pootje 85 kan op aarde worden aangesloten. Van pootje 86 moet je nog een verbinding maken met pootje 30/51 en je bent klaar. Alles wat spanning nodig heeft tijdens het starten en rijden kan je aansluiten op pootje 30/51. Ik gebruik deze schakeling om mijn gasinstallatie op 'spanning te houden' en hij is ook bruikbaar voor een electronische of elektrische ontsteking. Ik heb de vellemankit trouwens voor 15 euro gezien bij Display in Eindhoven (www.coditronix.nl). Op de MG site staat ook een lading informatie over eletronische ontstekingen bij 'Ignition'. Succes, Wietse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-03-2003 09:32 #63592 door
Beantwoord door in topic plus vellemanontsteking ?
Hai Frans,Klinkt simpel inderdaad, heb je misschien ook een typenummer van de diodes? is wat makkelijker bij de electroshop. alhoewel het advies van Wietse ook een idee is. Ik heb echter het probleem met mijn LPG-installatie niet, die doet het gewoon, ook met starten.thanks, Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-03-2003 23:50 #63591 door
Beantwoord door in topic plus vellemanontsteking ?
Jasper, waarom pak je niet gewoon een stroompuntje op je verdamper. Als die de kleppen openhoudt tijdens starten kun je dat punt warschijnlijk ook gebruiken voor je ontsteking. De diodeoplossing staat ook beschreven op de MG site voor de voorschakelweerstand op de bobine, met plaatjes en typenummers. Ik denk trouwens dat het voldoende is als je weet hoeveel stroom je door die diode jaagt, dat staat waarschijnlijk op de beschrijving van de Velleman kit. Vermenigvuldig dit met minimaal een factor 5 en je zit goed. De componentenboer zoekt er dan wel een goede diode bij. Succes, Wietse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-03-2003 09:51 #63590 door
Beantwoord door in topic plus vellemanontsteking ?
Hai Wietse, de diode-oplossing werkt uitstekend en is redelijk eenvoudig aan te leggen. thanks allemaal. Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-12-2005 23:42 #63589 door
Beantwoord door in topic plus vellemanontsteking ?
Frans,
Bijzonder nuttige tip, die ik zonet toegepast heb voor de montage van de Velleman-kit op mijn Amazone Combi. Werkt uitstekend, alleen is de ontstekingsdoos zo vreselijk luidruchtig. Elke ontstekingsimpuls/vonk knettert lustig door in de cabine. Heb jij een oplossing om dit geluidsvrij te krijgen ?

merci marX.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.