ontstekingstijdstip

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2005 10:26 #53815 door
ontstekingstijdstip is gemaakt door
Hallo, binnen dit forum is al meerdere malen over het juiste ontstekingstijdstip gesproken. Ik heb een 18d motor met A-nokkenas, vanaf fabriek moet deze tussen de 21-23 graden BDP worden afgesteld. Dit weekend op 22 graden gezet (met strobo, 1500 toeren, vacu-slang los). Het stond op 4 graden afgesteld (door Ama-garage, nwe bougies, contactpunten etc.). Ik rijd vnl. op LPG. Ik wil zoveel mogelijk PK's uit de motor hebben én zo stil mogelijk bij 120-130 km/u op de snelweg. Overigens heb ik een Retronics E.O. gemonteerd (maakt dit wat uit?). Wie kan mij vertellen wat het beste getal voor de graden is? Gr. Ernst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2005 18:52 #72872 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Met een a nokkenas is het geen b18 d motor meer.Zitten er nog 2 carburateurs op?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2005 20:02 #72871 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Hallo Niek en Ernst<br>
Een 18d motor kan zowel een A als een B-nokkenas hebben. De waardes 17 tot 19 graden voor BDP kloppen m.i.. <br>Belangrijk is echter het toerental. De waardes gelden voor 1500 toeren. Maar in het Amazonboek van de V44 kwam ik de waardes 3 tot 5 graden tegen, maar dan voor een toerental van 800, zeg maar ongeveer stationnair.<br>
Kortom, of de Amazongarage heeft goed afgesteld op 800 toeren en Ernst heeft hem ook echt op 800 toeren afgelezen. <br>Of de garage heeft hem op 1500 toeren gewoon verkeerd afgesteld. Wie het weet mag het zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2005 20:29 #72870 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Heren, ik heb gemeten bij toerental 1500, toen bleek de ontsteking op 4 graden BDP te staan. Volgens oa. de gegevens op de diverse sites (oa. van Jaap) op 22 graden gezet. Motor liep niet bepaald beter (of merkbaar slechter). In dit forum wordt over 28 graden gepraat; wat is het nu? NB. d'r zit een B20 cabarateur op (stromberg, rond luchtfilter). Bij 140 km/u is de vaart er uit, dit moet toch beter kunnen?!Ernst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2005 20:45 #72869 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Hoe relatief is dit ontstekingsverhaal nu, jongens. Ik heb mij door een tc lid hier in de buurt (ik zal zijn naam maar even geheim houden, mochten jullie het niet eens zijn met hem) laten vertellen dat de waardes nogal afhankelijk zijn van de staat van de machine. Hij stelde tijdstip op het oog en oor bij stationair draaiende motor en beweerde dat het ging om een mooi regelmatig draaiende motor. Moet ik hem nu geloven, of toch maar eens na (laten) meten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2005 21:13 #72868 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Het TC-lid heeft in die zin gelijk dat de waardes mede bepaald door de kwaliteit van b.v. het verdelermechanisme.<br> Het geheel wordt nog lastiger als blijkt dat de B18D-motor, die oorspronkelijk geleverd is met twee carburateurs, kennelijk omgebouwd is. <br> Immers, kennelijk heeft de auto nu één carburateur en er zit er ook een andere verdeler op, gezien de vacuumvervroeger. Deze zit niet op de oorspronkelijke verdeler. <br>
Dat wetend, zou ik de weg volgen van het TC-lid. Kennelijk een samengestelde motor. Dan op de eerste cilinder eerst statisch afstellen op 10 graden voor BDP en vervolgens met de hand afstellen bij een draaiende motor totdat hij mooi rond loopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2005 23:01 #72867 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Jaap, helemaal eens, bovendien kan de motor 1 of 2x gehoond zijn hetgeen ook van invloed is.
Vaak is een ervaren monteur die zowel de stationair loop als de trekkracht bij max koppel goed afsteld.
Fabrieks afstelgegevens zijn dan relatief, ik zou zeggen rond 20 graden bij 1500.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-01-2005 08:27 #72866 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Hallo,helemaal eens met Ed,maar ik stel het ontstekingstijdstip af op het gehoor,al rijdend: ik geef eerst zoveel voorontsteking dat hij pingelt dan draai ik terug tot hij niet meer pingelt. De teoretische waarde is ook niet meer juist omdat de kwaliteit van de brandstof ondertussen ook verandert is. Bovendien gebruik ik Millers hetgeen het octaangetal verhoogt met 2.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-01-2005 10:42 #72865 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Elke gemiddelde B18D zonder overdrive zal bij 140km 'de vaart er uit hebben'. 4 graden @ 1500 rpm is behóórlijk laat. Ik zou denken dat je centrifugaalvervroeging nog wel eens kuren kan hebben. Misschien een gebroken veertje of juist een vast zittend gewichtje. Misschien iets om na te kijken.
<br>
In principe zet ik de ontsteking aanvankelijk eerst op de fabriekswaarden. Vervolgens zet ik hem op het gehoor en in samenspel met de brandstofafstelling met de hand wat bij, waarna ik nog wel weer even check waar hij nou precies op staat. Ik kom eigenlijk altijd op meer voorontsteking dan de fabriekswaarden uit. Zo rij ik momenteel rond met 20 graden op 900 tpm. Meer kan ook haast niet omdat het starten anders moeizaam zal gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-01-2005 20:00 #72864 door
Beantwoord door in topic ontstekingstijdstip
Jaap je hebt gelijk een b18d kan ook zijn uitgerust met een a nokkenas.Hoe stelt volvop31 de ontsteking al rijdend af (zit er zo'n groot gat in je schutbord ? ) Grapje!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.