elektronische ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2005 20:44 #53763 door
elektronische ontsteking is gemaakt door
Is het normaal dat de bobine bij het plaatsen van een elektronisch ontsteking (Velleman kit) veel heter wordt dan bij de conventionele ontsteking? En dan uiteindelijk de dienst weigerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2005 10:10 #73172 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Nee dit is niet normaal.
Ik rij al 2 jaar met zo'n kit.
Er is iets anders aan de hand.
Er van uitgaand dat alles correct is aangesloten (de condensator buiten gebruik is gesteld) zou ik een andere bobine plaatsen. Als die weer heet wordt ff de gewone ontsteking weer in gebruik nemen. Wordt de bobine dan niet meer heet dan klopt er toch iets niet aan de vellemankit.
Het kan natuurlijk ook toeval zijn, en dat je bobine op zijn end was toen je de kit plaatste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2005 15:27 #73171 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Ik rij ook met de Vellemankit (vanmorgen nog een stom kortsluitinkje weggewerkt, verdorie...) en ik kan wel een suggestie doen. Een bobine is een spoel, die onder invloed van wisselstroom of pulserende spanningen geen enkel probleem geeft qua warmte. Gelijkstroom is echter niet fijn voor zo'n ding, want voor gelijkstroom is een spoel niets anders dan een opgewonden stuk draad met weerstand vrijwel 0. Het is niet ondenkbaar, dat - door een foutje in de opbouw of de aansluiting - een gelijkstroom door je bobine loopt. Heb je de aansluiting voor en na de bobine niet verwisseld? Ik moet ook altijd drie keer controleren omdat ik ze nog al eens door elkaar haal.

En verder, heel belangrijk: heb je het isoleerringetje op de juiste plaats gemonteerd? Ik niet, namelijk, dus mijn unit werkte ineens niet meer. Bleek de schroef contact te maken met massa én met de transistor.... dat loopt niet lekker :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2005 20:14 #73170 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Betekent uiteindelijk het einde voor je bobine .Ik heb namelijk hetzelfde gehad .
Punten vervangen voor een elektr. ontsteking van " Bosch ",en ik kon een eitje bakken op de bobine .Deze toen vervangen voor een "740 "exemplaar en toen wel goed .Ik wil niet suggereren dat je ook een "740" exemplaar nodig hebt , maar bij mij werkt het .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2005 23:34 #73169 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Stomtoevallig net gelezen op www.kodefouw.com (doet in oude Peugeots): als je het contact aanzet maar de motor niet start, en op dat moment staan toevallig de contactpunten tegen elkaar (schijnt 60% kans te zijn) gaat er inderdaad een gelijkstroom door je bobine lopen. Een ontsteking van 123ignition schakelt zichzelf in dat geval na 1 seconde uit. Zegt men.

't Is maar dat u het weet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 10:19 #73168 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Koert: Wisselstroom?? Ik heb nog nooit ook maar één auto gezien met wisselspanning. <br>
Bobine is een opgewonden draad met weerstand 0? Dan kan het ding natuurlijk ook nooit warm worden.<br><br>
Hans: Ik wel vaker gehoord dat de orginele bobine niet goed werkt met een electronische ontsteking, en je een iets ander/zwaarder type nodig hebt. Als de bobine eenmaal heet geworden is, zal de isolatie van de interne bedrading smelten en z'n werking verliezen. Ik denk dat je dus aan een nieuwe bobine toe bent, maar informeer eerst welk type.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 15:51 #73167 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Hoi Ben,

Kijk nog maar eens goed dan, want ze hebben het allemaal :-) Een dynamo levert per definitie wisselstroom (trucje: bewegende bronnen geven altijd wisselstroom, niet bewegende bronnen altijd gelijkstroom (accu's, batterijen, zonnecellen)). Alleen wordt er in je auto meteen gelijkstroom van gemaakt met een gelijkrichtbrug.

Een bobine is een spoel. Het mooie van een spoel is, dat hij (door magnetische werking ('inductie')) wél weerstand heeft voor wisselstroom (of voor pulserende gelijkstroom), maar niet voor constante gelijkstroom. Bij benadering heb je op gelijkstroom slechts een stuk draad dat opgewikkeld zit, laat het eens een ohmpje zijn maar meer niet. Kortom: in het naarste geval een botte kortsluiting. Dat wil wel warm worden hoor...

En accoord, ik heb me niet erg geloofwaardig gemaakt door zelfs in zo'n lullig Vellemankitje nog een kortsluiting te fabrieken (gemakszucht?), maar tussen het Volvo-rijden door ben ik docent elektrotechniek aan een MTS. Vraag mijn leerlingen maar eens hoe vaak ik die vermaledijde Volvo als voorbeeld gebruik... hij komt ze de neus uit! ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 16:07 #73166 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Sorry, de bobine kan uiteraard wel warm worden, juist met weerstand 0... Maar ik denk dat je een fout maakt. Een wisselstroomdynamo levert (uiteraard) wisselstroom, maar het gehele electrische systeem is verder toch echt gelijkstroom. Er komt dus ook gelijkstroom op de bobine (zij het pulserend) maar er is geen fase omkering!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 17:45 #73165 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
? Dat zei ik toch?
"Alleen wordt er in je auto meteen gelijkstroom van gemaakt met een gelijkrichtbrug," zei ik. En inderdaad, op je bobine komt dan pulserende gelijkstroom, maar dat maakt voor een spoel niet uit. Die kijkt slechts naar frequenties en niet naar faseomkeringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2005 17:51 #73164 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Uit je eerste verhaal begreep ik dat jij dacht dat er wisselspanning over de bobine stond, en dat wou ik dus even rechtzetten.<br> Sorry, want dan zijn we het dus toch eens... ;^)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.