elektronische ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-02-2005 20:44 #53763 door
elektronische ontsteking is gemaakt door
Is het normaal dat de bobine bij het plaatsen van een elektronisch ontsteking (Velleman kit) veel heter wordt dan bij de conventionele ontsteking? En dan uiteindelijk de dienst weigerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2005 10:10 #73172 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Nee dit is niet normaal.
Ik rij al 2 jaar met zo'n kit.
Er is iets anders aan de hand.
Er van uitgaand dat alles correct is aangesloten (de condensator buiten gebruik is gesteld) zou ik een andere bobine plaatsen. Als die weer heet wordt ff de gewone ontsteking weer in gebruik nemen. Wordt de bobine dan niet meer heet dan klopt er toch iets niet aan de vellemankit.
Het kan natuurlijk ook toeval zijn, en dat je bobine op zijn end was toen je de kit plaatste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2005 15:27 #73171 door
Beantwoord door in topic elektronische ontsteking
Ik rij ook met de Vellemankit (vanmorgen nog een stom kortsluitinkje weggewerkt, verdorie...) en ik kan wel een suggestie doen. Een bobine is een spoel, die onder invloed van wisselstroom of pulserende spanningen geen enkel probleem geeft qua warmte. Gelijkstroom is echter niet fijn voor zo'n ding, want voor gelijkstroom is een spoel niets anders dan een opgewonden stuk draad met weerstand vrijwel 0. Het is niet ondenkbaar, dat - door een foutje in de opbouw of de aansluiting - een gelijkstroom door je bobine loopt. Heb je de aansluiting voor en na de bobine niet verwisseld? Ik moet ook altijd drie keer controleren omdat ik ze nog al eens door elkaar haal.