ontsteking

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2006 19:49 #52203 door
ontsteking is gemaakt door
Hallo, Inmiddels rij ik alweer 3000km met mijn pas gereviseerde b20 motor,nu overweeg ik om elektronische ontsteking er op te zetten(123-ignition).Is dit systeem al lang op de markt,en wie heeft ruime ervaring met deze ontsteking.
m.v.g. mart.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2006 21:44 #80783 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Persoonlijk vind ik het vreselijk duur. Contactpunten werken al heeeel lang. Inderdaad, je moet ze om de 10.000km vervangen. Kon het niet laten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2006 22:36 #80782 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Ik gebruik 'm nu ruim een half jaar en ben zeer tevreden. Had hiervoor veel last van slecht starten met vochtig weer en dat is verleden tijd. Ook draait hij stationair ontzettend veel mooier rond. Installatie is eenvoudig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-06-2006 22:42 #80781 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Goedkoopste is de Velleman kit van rond de 17 euro. De 123 ignition is ongeveer 20x duurder maar wel heel mooi. Zelf heb ik op een auto de Vellemankit (werkt perfect) en op de ander een Sparcon, een optisch systeem welke zonder contactpuntjes functioneert. De Sparcon is een mooi compromis (125 euro). Zou ik bij mijn keuzes niet op het geld hebben gelet dan zou ik gegaan zijn voor de 123 ignition. Het hele ontstekingsmechanisme wordt vervangen en er is (naar het schijnt)een soort ontstekingsprogramma ingeprogrammeerd. Daar kan niets tegen op. Het mooie van een volledig electronische ontsteking is de onderhoudsvrijheid en de zeer regelmatige loop van de motor bij lage toerentallen. Die regelmaat is overigens bij een dubbele carburateur weer iets moeilijker te realiseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2006 07:49 #80780 door
Beantwoord door in topic ontsteking
gebruik nu 1 1/2 de 123 ignotation. Ben zeer tevreden en vind het een mooi systeem. Oude onsteking kan je gewoon bewaren zodat je altijd weer naar origineel kan gaan.<br><br>Op de 123-ignotation zit een stelknopje waarmee je kan bepalen welk type ontsteking gebruikt moet worden (b18a, b18b, 20a, 20b, etc).<br><br>Instalatie 123 is heel gemakkelijk. Je heb alleen een extra positieve voeding nodig. Makkelijk van het zekeringkastje af te tappen. Statische onsteking stel je in m.b.v. ledje op het onstekingshuis.<br><br>Nadeel: Onstekking is erg duur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2006 08:55 #80779 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Ik gebruik de 123-ignition nu enkele maanden in mijn 164-E. Deze loopt nu perfect. Het grote voordeel is dat alle mankementen in het onstekingscircuit in een keer worden worden ondervangen. Een revisie van de stroomverdeler is ook duur en ook dan is bijv. speling op de verdeler-as nog niet opgelost en je blijft met het onderhoud zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2006 11:11 #80778 door
Beantwoord door in topic ontsteking
Dus met een 123 ignition voor injectie heb geen trigger contacten meer nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2006 11:28 #80777 door
Beantwoord door in topic ontsteking
jazeker wel. De trigger contacten sturen de injectoren per paar tegelijk aan. Dus 2 trigger contacten voor 2 paar injectoren. Zonder deze contacten zal de ECU geen seintje krijgen wanneer en hoe lang de injectoren te openen. Lopen van je motor kan je dan dus wel vergeten.
Hoe de 123 ingnition dit oplost weet ik eigenlijk niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2006 19:17 #80776 door
Beantwoord door in topic ontsteking
<i>"Hoe de 123 ingnition dit oplost weet ik eigenlijk niet."</i><br><br>
De 123-ignition heeft drie varianten: <br>
Zonder vacuum-vervroeging <br>
Met vacuum-vervroeging <br>
Met vacuum-vervroeging en bedrading voor injectie <br><br>
Voor elk wat wils dus. Zie ook hier .<br>
Ben Flierman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2006 19:17 #80775 door
Beantwoord door in topic ontsteking
<i>"Hoe de 123 ingnition dit oplost weet ik eigenlijk niet."</i><br><br>
De 123-ignition heeft drie varianten: <br>
Zonder vacuum-vervroeging <br>
Met vacuum-vervroeging <br>
Met vacuum-vervroeging en bedrading voor injectie <br><br>
Voor elk wat wils dus. Zie ook hier .<br>
Ben Flierman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.