Ontsteking afstellen bij een Amazone met gas

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-08-2007 17:06 #50984 door Ton van Schilt (GAST)
Ontsteking afstellen bij een Amazone met gas is gemaakt door Ton van Schilt (GAST)
Hoi lezers,

Een nieuwe vraag doet zich voor nadt ik een x aantal km heb gereden ik wil nl de contactpunten vervangen en worstel met deze vraag:
Hoe stel ik de onsteking af bij een amazon met B 18 motor die loop t op gas.
Waarschijnlijk moet het tijstip vervroegd (of verlaat worden) hoeveel graden en hoe meet ik die graden?

Groet Ton van Schilt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2007 21:42 #86331 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Ontsteking afstellen bij een Amazone met gas
<p>Omdat LPG een tragere verbranding heeft t.o.v. benzine wordt over het algemeen de ontsteking een paar graden vroeger gezet.</p><p>Voor een B18A is de vaste vooronsteking 22 graden </p><p>Voor een B18B is dit 20 graden </p><p> </p><p>Voor LPG zou ik de ontsteking 2 a 3 graden extra vervroegen; dus 25 graden voor een B18A (23 graden voor een B18B)</p><p> </p><p>Op de krukaspoelie staat een graden verdeling; op het distributiedekstel zit het vaste merkteken</p><p> </p><p>Het mooiste gaat het afstellen met een stroboscooplamp maar met stilstaande motor en een testlampje gaat ook.</p><p>Gebruik de verrekijker om uit te zoeken hoe het afstellen in zijn werk gaat, daar is al veel over geschreven op dit forum. Ideaal is de Owners Workshop Manual van Haynes. Daar staat werkelijk alles goed in uitgelegd</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-08-2007 21:51 #86330 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Ontsteking afstellen bij een Amazone met gas
Ik weet hoe ik een onsteking op zich af moet stellen wist alleen de vervroeging van het aantal graden niet. Ik had nl ook al 12 graden gehoord.
Ik heb een stroboscoop lamp maar meestal deed ik het statisch met een lampje

De haynes manuel heb ik niet.

ik heb de zoekfunctie gebruikt maar krijg op mijn vragen maar een stuk of wat reacties 5 of 6 die over onsteking in het algemeen gaan.(niet de gasafstelling)

Edoch Han bedankt voor jou reactie Ik zal morgen eens kijken. De kleppen heb ik vanavond alweer gesteld (tweede maal)
wat is de termijn voor het vernieuwen van de contactpunten 10.000 of 15.000 km?
En hoe zie ik nu of ik een 18B of 18a carburateur heb (ik denk ik en A) omdat ik een carburateur heb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2007 17:56 #86329 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Ontsteking afstellen bij een Amazone met gas
Hallo Ton, mijn amazone met b18a motor loopt ook op gas en stel ik af,als eerste de vacuum slang van de vervroeger los ,dan motortoerental tussen de 6en 700 toeren en dan de ontsteking op plus minus 12graden.Tussen de 21 en 23graden klopt ook maar dit is ook zonder slang van de vacuum vervroeger maar bij een toerental van 1500 toeren! Veel succes Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2008 17:09 #86328 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Ontsteking afstellen bij een Amazone met gas
De onsteking heb ik nog niet afgesteld.
Ik ben er nog niet aan toegekomen ha ha

maar nu wil ik er wel mee aan de gang.
Ik heb de volgende vraag die ik wil checken met jullie.

Ik zoek dus op de poelie de 10 graden op en met vingerspitsengef&uacute;l maak ik dara 12 graden van en dan zet ik de verdeler op tijd (statisch) later met stroboscoop.
Slang van de vacuum vervroeger los dus, de nieuwe puntjes op 0,4mm.?

Heb ik het allemaal goed in mijn hoofd?


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2008 19:35 #86327 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Ontsteking afstellen bij een Amazone met gas
<p>Uiteraard vriendelijk bedoeld, maar waarom zo moeilijk Ton? Zoals Han en Jan aangeven, is toch het snelst en nauwkeurigst? Waarschijnlijk staat ie al heel netjes (ander reed je nu niet rond). Eerst op 0.40 (kan iets meer iets minder zijn, zodat je de correcte hoek krijgt. Misschien kun je die ook op je stroboscoop zien, als je er die functie op hebt. (even zoeken in het forum voor de juiste hoek/ "dwell"). Voor B20A is 62 graden vaak het mooist, maar voor een B18 weet ik dat niet uit mijn hoofd.</p><p>Staat dit goed, dan pas ontsteking en gewoon een streepje op je poelie bij 22 of 20 graden (B18A of B-variant) en dan de 1500 toeren aanhouden, zou ik doen. Dus draaien tot de streepjes mooi matchen op poelie en nokje distributiedeksel. Vastzetten en nog een keer checken. Als alles nog hetzelfde staat, dan loopt ie als een zonnetje en kun je er met wat mazzel weer dik 10.000 km tegenaan. Goede puntjes (volvo-origineel is naar bij mij nog steeds het best gebleken) gaan ruim 10.000 km mee, zonder bijstellen!</p><p>Succes! Groeten Marijn!</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
09-01-2008 22:33 #86326 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Ontsteking afstellen bij een Amazone met gas
Martijn,

het moeilijk zit hem daarin dat ik geen toerenteller heb (in de auto)

Ik heb wel een losse elektronische hier van een motorfiets liggen maar of ik daar wat mee kan ?

Vandaar mijn vraag.De puntjes die er nu inzitten zitten er 12.000 -14.00 km in daarom wil ik er toch eens mee aan de slag.
Puntjes en een condensator heb ik al (op voorraad).

Groet Ton

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2008 15:45 #86325 door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Ontsteking afstellen bij een Amazone met gas
<p>Okee Ton, ik begrijp nu je probleem beter! Ik heb een toerenteller idd. (op mijn stroboscoop, Hella). Op zich deed ik het ervoor dan nog wel zo dat ik mijn puntjes op 0.40 zette en daarna de ontsteking zette. Die 1500 toeren zitten dus net voor half gas (als je tegen de gasstang aandrukt). Ik merk altijd dat het niet heel veel maakt of ik dan 1500 of zeg maar 1800 toeren maak, wat betreft het verloop van het streepje op de poelie. Je hoort het dan ook vanzelf.</p><p>Je kunt ook van 1000 toeren uitgaan dit is op benzine net wat harder dan gewoon het stationaire stampen. Doe daar nog een schepje bovenop en je zit aan de 1500 toeren. Als je dan goed luistert, moet het lukken.</p><p>In elk geval veel succes!</p><p>Groeten Marijn</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.