Geen ontsteking meer.

Lees meer
16-10-2007 20:32 #50855 door Brian Baart
Geen ontsteking meer. is gemaakt door Brian Baart
Trut is niet meer.
Blauwe Volvo Amazone 1969.

Een paar dagen geleden begon amp lampje zachtjes te branden, dan toerenteller viel uit (electronische), electrische watertemp en oliedruk halveerde.
Nu start ze niet meer, geen vonk. Altijd op LPG direct starten nu zelfs op benzine niet.
Benzine genoeg, vochtige bougies.

Stroom genoeg (12.51 V) en bij starten 11.60V. Recentelijk nieuwe accu.
Electronische ontsteking (Luminatus).

Andere bougie kabels, andere bobine. (weliswaar uit andere volvo amazone, die wel werkt)
Wat opvalt is dat bij contact "aan" de lampjes in het dashbord niet meer oplichten.
(Spanning genoeg, 12.51V)
Relais van benzine en gas hoor je wel.
Zekeringen gecontroleerd.
Geen zichtbare schade aan electrische gedeelte.
Hoe test je een bobine?
En hoe test je electronische onsteking (iluminatus)?

Ik wist dat het een dezer dagen mis ging gaan, ik heb zaterdag de Vito gewassen en haar niet.
je weet hoe ze kunnen zijn.....

Alvast bedankt,
Brian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2007 21:25 #87016 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Geen ontsteking meer.
Heb je een rotor of iets anders wat ronddraait in de ontsteking? Als je de verdelerkap loshaalt en met de hand de motor ronddraait aan de vin, draait de rotor dan? Indien niet, dan zijn de nokkenastandwielen naar de ratsmodee.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2007 21:32 #87015 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Geen ontsteking meer.
<p>Hallo Brian,</p><p><em>"En hoe test je electronische onsteking (iluminatus)?":</em></p><p>je kan de elektr.ontst. misschien eens uitschakelen, terugkeren naar "gewone" onsteking, en zien of dat enig verschil uitmaakt?</p><p> </p><p>Zoek ook even naar "Elektronische ontsteking Velleman, vraag en waarschuwing?" - ook de elektr.ontst. kan 1 keer defintief uitvallen, waarbij men naar allerlei andere oorzaken van optredend probleem kan gaan zoeken.</p><p> </p><p>Groeten, Willy</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-10-2007 23:04 #87014 door Brian Baart
Beantwoord door Brian Baart in topic Geen ontsteking meer.
Bedankt voor het meedenken:

Ik heb de verdeelkap los gehad en de electronische onderbreker gecontroleerd. Alles zat vast en de rotor draaide niet los rond.
Maar toch ga ik morgen de vin met de hand ronddraaien.
Dunne draadjes van de electronische ontsteking waren niets beschadigd (dat dacht ik bij de montage, jaren geleden, dat gaat nog eens kapot)
Rotor en verdeelkap punten binnenin schoon gemaakt, waren niet echt vuil.
Bougies waren mooi grijs/bruin dus verbranding was goed (toen ze nog werkte)

Om de electronische ontsteking terug eruit te halen dat word toch echt het allerlaatste wat ik probeer.

Maar tijdens het eten zat ik te denken: contactslot.
Omdat de lampjes niet meer branden.
Morgen toch eens controleren. We komen er wel.

Alvast bedankt.
Brian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
16-10-2007 23:51 #87013 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Geen ontsteking meer.
<p>brain,</p><p>ik zou het zekeringenkastje eens goed schoon maken. als je het contact aanzet en je hebt genoeg spanning dan kan het wel zo zijn dat de weerstand te groot is enne dan vallen de lampjes weg. sterkte er mee cees </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2007 10:06 #87012 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Geen ontsteking meer.
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Storingen oplossen is toch stap voor stap er door heen lopen.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Ik zal eerst de bobinekabel uit de verdeler halen en kijken of je een vonk krijgt.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Indien ja. Dan werkt de bobine en de contactpunten goed.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Indien nee elektronisch ontsteking overbruggen, dan controleren of de bobine ook spanning krijgt.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">En de contactpunten wel werken. Het is mogelijk dat de draad van bobine naar contactpunten massa maken. Of dat de contactpunten niet open of dicht gaan en de rotor blijft stilstaan. Dit controleren door aan de ven te draaien. </font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Tevens kan de rotor of verdeelkap stuk zijn. In de verdeelkap zit in het midden een koolborstel welke je in kan drukken. Dit moet soepel lopen.</font></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0pt"><font face="Times New Roman" size="3">Ook de condensator op de verdeler kan defect cq opgeblazen zijn.</font></p><span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Times New Roman"; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA">Het sowieso handig om bougies, verdelerkap, rotor, contactpunten en condensator op reserve te hebben.</span>

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2007 11:27 #87011 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Geen ontsteking meer.
Contactslot?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-10-2007 15:05 #87010 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Geen ontsteking meer.
Contactslot lijkt mij ook de boosdoener. Als je lampjes op het dashboard niet meer oplichten en je accu heeft nog genoeg spanning, dan lijkt me dat daarop te duiden. Gaat vaker mis met het contactslot, is niet een van de sterkste punten van een Ama. Waarschijnlijk krijgt je bobine geen stroom, checken door de bobinekabel met het uiteinde bij een massa te houden op ong. cm afstand, moet een mooie grote vonk geven. Gebruik wel een geisoleerde tang, anders heb je kans dat al je haren overeind gaan staan door de stroomstoot!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2007 16:30 #87009 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Geen ontsteking meer.
Bobine plus direct aansluiten en dan proberen te starten (ik neem aan dat je geen gepantserde kabel hebt op een 69er)doet hij het dan, dan weet je dat die iig geen stroom krijgt.En ligt het waasrschijnlijk aan het contactslot.Niet te lang aangesloten laten bij niet draaiende motor....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-10-2007 21:44 #87008 door Brian Baart
Beantwoord door Brian Baart in topic Geen ontsteking meer.
Zo hallo,

Het lijkt wel of jullie verstand hebben van kapote amazone's?
Ik niet, ik heb ze al vele jaren en deze keer is de eerste keer dat ze me in de steek laat. (behalve dan in Zweden)

Zaterdag:
Zekeringkast schoonmaken (zekeringen zijn nog goed, maar schoonmaken kan geen kwaad)

Ik weet zeker dat de contactpunten niet werken (die liggen al jaren in de kast in de doos van de electronische onsteking)

De bobine controleer je dus door spanning erop te zetten en de kabel op 1 cm afstand te houden van de massa. Dat kan ik.
En nee een tang is niet nodig, das voor mietjes...

Dus toch contactslot. Mooi werkje voor zaterdag. Kan ik naar Utrecht voor een contactslot. Prima.
Na 38 jaar mag dat wel. Heb ik eindelijk eens een reden om iets te kopen in het vod.

Bedankt voor jullie vakkennis,

Brian


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.