- Berichten: 3
Geen ontsteking meer.
- Brian Baart
- Offline
- Nieuw lid
Blauwe Volvo Amazone 1969.
Een paar dagen geleden begon amp lampje zachtjes te branden, dan toerenteller viel uit (electronische), electrische watertemp en oliedruk halveerde.
Nu start ze niet meer, geen vonk. Altijd op LPG direct starten nu zelfs op benzine niet.
Benzine genoeg, vochtige bougies.
Stroom genoeg (12.51 V) en bij starten 11.60V. Recentelijk nieuwe accu.
Electronische ontsteking (Luminatus).
Andere bougie kabels, andere bobine. (weliswaar uit andere volvo amazone, die wel werkt)
Wat opvalt is dat bij contact "aan" de lampjes in het dashbord niet meer oplichten.
(Spanning genoeg, 12.51V)
Relais van benzine en gas hoor je wel.
Zekeringen gecontroleerd.
Geen zichtbare schade aan electrische gedeelte.
Hoe test je een bobine?
En hoe test je electronische onsteking (iluminatus)?
Ik wist dat het een dezer dagen mis ging gaan, ik heb zaterdag de Vito gewassen en haar niet.
je weet hoe ze kunnen zijn.....
Alvast bedankt,
Brian
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 898
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Brian Baart
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Ik heb de verdeelkap los gehad en de electronische onderbreker gecontroleerd. Alles zat vast en de rotor draaide niet los rond.
Maar toch ga ik morgen de vin met de hand ronddraaien.
Dunne draadjes van de electronische ontsteking waren niets beschadigd (dat dacht ik bij de montage, jaren geleden, dat gaat nog eens kapot)
Rotor en verdeelkap punten binnenin schoon gemaakt, waren niet echt vuil.
Bougies waren mooi grijs/bruin dus verbranding was goed (toen ze nog werkte)
Om de electronische ontsteking terug eruit te halen dat word toch echt het allerlaatste wat ik probeer.
Maar tijdens het eten zat ik te denken: contactslot.
Omdat de lampjes niet meer branden.
Morgen toch eens controleren. We komen er wel.
Alvast bedankt.
Brian
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
- Offline
- Elite-lid
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
- Berichten: 267
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Funcke
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 273
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 584
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eugen Wulff
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 489
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Brian Baart
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Het lijkt wel of jullie verstand hebben van kapote amazone's?
Ik niet, ik heb ze al vele jaren en deze keer is de eerste keer dat ze me in de steek laat. (behalve dan in Zweden)
Zaterdag:
Zekeringkast schoonmaken (zekeringen zijn nog goed, maar schoonmaken kan geen kwaad)
Ik weet zeker dat de contactpunten niet werken (die liggen al jaren in de kast in de doos van de electronische onsteking)
De bobine controleer je dus door spanning erop te zetten en de kabel op 1 cm afstand te houden van de massa. Dat kan ik.
En nee een tang is niet nodig, das voor mietjes...
Dus toch contactslot. Mooi werkje voor zaterdag. Kan ik naar Utrecht voor een contactslot. Prima.
Na 38 jaar mag dat wel. Heb ik eindelijk eens een reden om iets te kopen in het vod.
Bedankt voor jullie vakkennis,
Brian
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.